Mówi: | Tomasz Frączek |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Mondial Assistance |
8 na 10 Polaków zna usługi assistance. Najbardziej cenią pomoc w razie awarii samochodu lub nagłej choroby
W ubiegłym roku z usług assistance skorzystało 2,3 mln Polaków. Świadomość dotycząca zakresu i przydatności takich usług rośnie, a klienci wciąż najbardziej cenią sobie assistance samochodowe lub medyczne, czyli pomoc w razie awarii samochodu bądź nagłej choroby – wynika z badania Mondial Assistance. Profil typowego posiadacza usług assistance nie zmienia się od kilku lat – 54 proc. stanowią mężczyźni, przeważnie z wyższym wykształceniem i na samodzielnych lub kierowniczych stanowiskach. Z usług pomocowych korzystają najczęściej w ramach produktów ubezpieczeniowych i bankowych.
– W ubiegłym roku z usług assistance skorzystało w Polsce ok. 2,3 mln osób, więc jest to poziom zbliżony do roku poprzedniego. To oznacza, że jest pewna stabilizacja konsumpcji usług assistance w skali kraju. Jednak warto przypomnieć, że jeszcze w 2013 roku korzystało z nich zaledwie 1,1 mln Polaków, więc wzrost jest imponujący – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance.
Korzystanie z usług assistance utrzymuje się na stabilnym poziomie, jednak rośnie świadomość. 81 proc. posiadaczy usług finansowo-ubezpieczeniowych wie, czym są usługi assistance, i rozumie, jak działają. To wzrost o 5 pkt proc. w porównaniu do 2017 roku – wynika z badania „Rynek usług assistance widziany oczami klientów” zrealizowanego przez Ipsos na zlecenie Mondial Assistance. Z 17,7 mln posiadaczy usług finansowo-ubezpieczeniowych aż 14,3 mln deklaruje, że rozumie, czym jest assistance – w stosunku do 2017 roku ich liczba wzrosła o 603 tys.
– Jeden na pięciu Polaków wciąż nie ma takiej świadomości, w związku z tym jeszcze dużo pracy przed nami – mówi Tomasz Frączek. – Ludzie kojarzą assistance głównie z usługami ratunkowo-pomocowymi. To jest dobre skojarzenie. W drugiej kolejności przychodzą im do głowy usługi towarzyszące ubezpieczeniom, co też jest prawdą. W trzeciej kolejności ludzie koncentrują się na bardzo specyficznej usłudze, jaką jest assistance samochodowe, czyli pomoc na drodze, holowanie samochodu bądź też naprawa na miejscu. Od tego usługi assistance się zaczęły.
Prezes zarządu Mondial Assistance podkreśla, że z roku na rok gama usług pomocowych dostępnych na rynku jest coraz szersza. Dla Polaków nadal najbardziej pożądanym świadczeniem jest jednak właśnie assistance samochodowe. Ten rodzaj usług pomocowych ceni sobie 74 proc. (spadek o 8 pkt proc. względem ubiegłorocznego badania.). Na drugim miejscu plasuje się assistance medyczne, obejmujące np. domowe wizyty lekarskie (73 proc., spadek o 12 pkt proc.).
– Na trzecim miejscu [65 proc., spadek o 3 pkt proc. – red.] znalazły się usługi związane z podróżami zagranicznymi, gdzie jesteśmy trochę bardziej bezradni ze względu na barierę językową. Nas, jako firmę, bardzo cieszy to, że na czwartym miejscu uplasowały się usługi assistance domowego, czyli np. hydraulika – mówi Tomasz Frączek.
Assistance domowe, obejmujące pomoc w naprawie drobnych awarii, jako świadczenie o największej wartości wskazało 57 proc. badanych. W porównaniu z poprzednim rokiem jest to wzrost aż o 10 pkt proc.
Profil typowego posiadacza usług assistance nie zmienia się od początku historii badania, czyli od pięciu lat.
– Typowy posiadacz assistance jest to mężczyzna w wieku 30–49 lat, zamieszkały w dużym mieście, liczącym powyżej 200 tys. mieszkańców, dysponujący relatywnie dużym dochodem rozporządzalnym na gospodarstwo domowe, zbliżonym do 5 tys. zł. Jest to także mężczyzna na stanowisku kierowniczym bądź specjalistycznym, mieszkający w 2- bądź 3-osobowym gospodarstwie domowym – mówi Tomasz Frączek.
Z raportu „Rynek usług assistance widziany oczami klientów” wynika, że Polacy najbardziej obawiają się sytuacji związanych ze zdrowiem, jednak w ubiegłym roku ponad połowa badanych nie doświadczyła żadnych nieprzychylnych zdarzeń. Jeśli już do takich doszło, najczęściej była to awaria w domu (18 proc.), awaria samochodu (17 proc.) lub nagłe zachorowanie (12 proc.).
Z usług pomocowych najczęściej korzystamy w ramach produktów ubezpieczeniowych (45 proc.) i bankowych (11 proc.). W ubiegłym roku przeciętny posiadacz assistance w ramach produktów bankowych skorzystał z niego 2,7 razy, a w ramach ubezpieczenia – 2,4 razy.
Czytaj także
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2025-01-21: Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-12-30: Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-11-28: P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
- 2024-12-03: 40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
- 2024-12-23: Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Transport
Ruch Ryanaira z Modlina spadnie w sezonie letnim o 30 proc. Przewoźnik obsłuży tam o ponad milion pasażerów mniej niż w 2024 roku
Ryanair zakończył negocjacje z lotniskiem w Modlinie. Nie udało się podpisać wieloletniej umowy rozwojowej, w efekcie letnia siatka połączeń będzie o ok. 30 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Przewoźnik zlikwiduje 11 tras i zredukuje częstotliwość na kolejnych 28 połączeniach, łączna liczba oferowanych miejsc z lotniska spadnie o ponad milion. – Jedynym powodem redukcji jest kwestia cen w Modlinie, które w tej chwili są wyższe niż rok czy dwa lata temu – tłumaczy Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Prawo
UE wciąż zmaga się z dużą presją migracyjną. Przemytnicy ludzi czerpią miliardowe zyski
Z danych Frontexu wynika, że w ub.r. liczba nielegalnych migracji do UE spadła o 38 proc., ale presja migracyjna na Europę wciąż pozostaje duża. Europol podaje, że 90 proc. migrantów korzysta z usług przemytników, co sprawia, że ten proceder jest jednym z najbardziej dochodowych obszarów przestępczości zorganizowanej, a pozyskane w ten sposób pieniądze mogą być przekazywane organizacjom terrorystycznym. Dlatego też europosłowie podkreślają m.in. konieczność dalszego zwiększenia finansowania Frontexu i lepszej współpracy między agencjami bezpieczeństwa.
Zdrowie
Eksperci: e-papierosy to poważny problem wśród dzieci. Nowe przepisy to dobry krok, ale absolutnie niewystarczający
Konsumpcja e-papierosów wśród młodzieży rośnie alarmująco: statystyki pokazują, że sięga po nie już ponad 20 proc. nastolatków w wieku 13–15 lat. Eksperci alarmują, że takie produkty są specjalnie zaprojektowane pod młodych użytkowników, oferując atrakcyjne smaki, opakowania i marketing. Rząd skierował do Sejmu projekt nowelizacji przepisów, który wprowadza zakaz sprzedaży wszystkich e-papierosów i woreczków nikotynowych nieletnim oraz ogranicza możliwość ich używania w miejscach publicznych. Jednak specjaliści podkreślają, że konieczne jest dalsze uszczelnienie przepisów, zwłaszcza w zakresie sprzedaży internetowej. Konsultant krajowy ds. zdrowia publicznego, prof. Łukasz Balwicki, mówi wprost, że należy wyeliminować z obrotu jednorazowe e-papierosy, jako produkty najbardziej atrakcyjne dla dzieci i młodzieży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.