Mówi: | Marta Mikliszańska |
Funkcja: | dyrektorka do spraw publicznych i ESG |
Firma: | Grupa Allegro |
Allegro wchodzi do kolejnych krajów europejskich. Platformy sprzedażowe uruchomi niedługo na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji
Polska jest najszybciej rozwijającym się rynkiem e-commerce w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i drugim najszybciej rosnącym w całej Europie. Zamierza na tym skorzystać Grupa Allegro, która w Polsce ma już blisko 15 mln aktywnych kupujących i stopniowo kontynuuje międzynarodową ekspansję: w Słowacji z sukcesem wystartowała w marcu platforma Allegro.sk, debiutując niecały rok po Allegro.cz w Czechach. Kolejne platformy sprzedażowe Allegro uruchomi niedługo na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. Ważnym obszarem inwestycji grupy są kwestie środowiskowe i obniżanie emisji własnych CO2.
Jak pokazał ubiegłoroczny raport CBRE („E-commerce in the post-pandemic era”), przyzwyczajenia zakupowe Polaków trwale zmieniła pandemia COVID-19. Wywołany przez nią skok w rozwoju e-commerce w Polsce wyniósł 55 proc. (w Czechach sięgnął 48 proc., a w Rumunii 25 proc.), a tendencja wzrostowa utrzymała się nawet po zniesieniu lockdownów. Zakupy internetowe zyskały na popularności nawet wśród osób, które do tej pory nie kupowały w sieci, np. z pokolenia silver power.
Polska jest obecnie najszybciej rozwijającym się rynkiem e-commerce w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i drugim najszybciej rosnącym w całej Europie (po Portugalii). Odpowiada za ponad 46 proc. zakupów online w regionie CEE i SEE. Na drugim miejscu pod tym względem znajdują się Czechy, z udziałem na poziomie prawie 17 proc., a na trzecim Rumunia, która odpowiada za ponad 9 proc. wydatków. Węgry, Słowacja, kraje Europy Południowo-Wschodniej i kraje bałtyckie odpowiadają łącznie za ok. 1/4 rynku.
– Rynek e-commerce w Polsce rośnie. Jesteśmy już po publikacji naszych kwartalnych wyników finansowych, które są nawet lepsze, niż przewidywaliśmy – mówi agencji Newseria Biznes Marta Mikliszańska, dyrektorka ds. publicznych i ESG w Grupie Allegro.
Platforma Allegro.pl na koniec marca br. miała 14,8 mln aktywnych kupujących, a ich liczba wzrosła już ósmy kwartał z rzędu. Wzrost wartości sprzedanych towarów brutto (GMV) w I kwartale br. w Polsce przyspieszył do 10 proc. r/r (do 13,6 mld zł), ponownie przewyższając dynamikę sprzedaży detalicznej, natomiast średnia wartość GMV na aktywnego kupującego wzrosła o 5,8 proc. r/r, do blisko 3,8 tys. zł rocznie. Klienci mogą wybierać spośród 445 mln ofert na blisko 130 mln produktów od ponad 150 tys. sprzedających.
– Mocno inwestujemy w ekspansję w regionie. W zeszłym roku otworzyliśmy platformę Allegro.cz w Czechach, kilka miesięcy temu ruszyliśmy ze sprzedażą w Słowacji i uruchomiliśmy platformę Allegro.sk. Tak więc widzimy bardzo duże zainteresowanie ze strony polskich konsumentów, ale zdobywamy też serca klientów w Czechach i w Słowacji i mamy nadzieję, że ten trend będzie zwyżkowy – mówi Marta Mikliszańska.
W całym regionie CEE Grupa Allegro ma już w tej chwili 20 mln aktywnych kupujących, z czego ponad 5 mln poza Polską. Zapowiada też dalszą, sukcesywną ekspansję – w majowym komunikacie grupa podała, że szacowane przez nią wydatki inwestycyjne w II kwartale br. mają wynieść 140–150 mln zł w Polsce i 25–35 mln zł za granicą. Wcześniej spółka informowała, że planuje uruchomić swoje platformy sprzedażowe na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. Nowe pięć rynków umożliwi podwojenie bazy potencjalnych klientów.
– Jeśli chodzi o plany rozwoju, to jesteśmy konsekwentnie skoncentrowani przede wszystkim na doskonaleniu naszych procesów zakupowych tutaj w Polsce, na utrzymaniu naszych konsumentów. Natomiast równie ważnym kierunkiem rozwoju jest też międzynarodowa ekspansja, cross border. Nasza ekspansja w Czechach i Słowacji już się dzieje, ale w przyszłym roku i w kolejnych latach planujemy także wejście na inne rynki środkowoeuropejskie, więc w tym aspekcie dużo będzie się działo – mówi dyrektorka ds. publicznych i ESG w Grupie Allegro.
Jak wskazuje, jednym z wiodących trendów w e-commerce jest w tej chwili fakt, że konsumenci są coraz bardziej wyczuleni na wszelkie niedociągnięcia związane z ekologią i zasadami zrównoważonego rozwoju. Konsekwentnie na znaczeniu zyskują też aspekty związane z odpowiedzialnym kupowaniem.
– Kwestie środowiskowe to jest coraz ważniejszy temat dla klientów. Z perspektywy e-commerce to są przede wszystkim dwie kwestie: transport i opakowania, a dla podmiotów takich jak Allegro również ograniczenie swoich własnych emisji, czyli dekarbonizacja swoich własnych operacji. Na tym się skupiamy. Przede wszystkim zamieniamy plastik na opakowania i wypełniacze, które pochodzą z recyklingu – nie tylko we własnych operacjach, oferujemy też bardzo dużą selekcję takich właśnie kartonów do wysyłki dla naszych sprzedających, z czego oni chętnie korzystają. Z drugiej strony kupujący zwracają też uwagę na to, jak wygląda dostawa, skąd mogą odebrać swoją paczkę. Tu zachęcamy ich, żeby decydowali się na odbiór z automatów paczkowych, ponieważ z naszych badań wynika, że ta forma dostawy jest o ponad 33 proc. mniej emisyjna niż tradycyjny kurier do drzwi – mówi Marta Mikliszańska.
Z badań Izby Gospodarki Elektronicznej („Odpowiedzialny e-commerce”) wynika, że aspekty związane ze zrównoważonym rozwojem przy wyborze e-sklepu bierze pod uwagę już 35 proc. polskich klientów e-commerce. Obejmuje to nie tylko działania prośrodowiskowe, ale również elementy takie jak m.in. uczciwość praktyk biznesowych, informacje o zaangażowaniu społecznym marki i jej działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju, posiadane certyfikaty i stosowane standardy, dostępność e-sklepu dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz przejrzystość i dostępność informacji dla konsumenta. Co więcej, 73 proc. internautów deklaruje, że działanie e-biznesu zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju pozytywnie wpływa na wizerunek w ich oczach. W czołówce najczęściej dostrzeganych i nieakceptowanych praktyk jest m.in. pakowanie małych produktów w za duże paczki albo pakowanie produktów spożywczych w foliowe woreczki i reklamówki. Coraz częściej badani e-konsumenci dostrzegają też problem braku opcji odbioru paczki w dedykowanych punktach, co redukuje ekonomiczne i ekologiczne koszty tzw. ostatniej mili.
– Cały czas szukamy rozwiązań, które pozwolą nam zmniejszyć ślad węglowy w dostawach – podkreśla Marta Mikliszańska. – My przede wszystkim najpierw bardzo dokładnie mierzymy ten ślad, bo musimy wiedzieć, jak on wygląda, żeby nim dobrze zarządzać. Jako firma technologiczna wykorzystujemy w tym celu model predykcji, nasze rozwiązania machine learningowe, czyli sztuczną inteligencję, która pozwala nam na lepszą geolokalizację, skrócenie czasu i miejsca dostawy – właśnie po to, żeby wyeliminować sytuacje, kiedy kurier jeździ kilkukrotnie do tego samego miejsca, a automat paczkowy jest już wypełniony. Chodzi o to, żeby redukować, nawet w małym zakresie, ale przy naszym wolumenie przewozów i wolumenie paczek to ma duże znaczenie.
Grupa Allegro opublikowała w maju swój raport ESG za 2023 rok, który uwzględnia najnowszą, unijną dyrektywę CSRD dotyczącą raportowania zrównoważonego rozwoju i który podsumowuje realizowane w poprzednim roku inicjatywy. Publikacja pokazuje m.in., że w całej grupie w ub.r. emisje gazów cieplarnianych z zakresu 1 i 2 spadły o 5 proc., a udział zrównoważonych opakowań we własnych operacjach kształtował się na poziomie 49 proc.
Według prognoz firmy doradczej PwC do 2027 roku wartość rynku e-commerce w Polsce ma wzrosnąć do poziomu 187 mld zł (w 2020 roku przekroczyła 100 mld zł), a udział internetowego handlu w całości sprzedaży detalicznej na koniec tego okresu wynieść ma już 17 proc. Ponad połowa tego wzrostu ma pochodzić z trzech kategorii: mody, elektroniki oraz zdrowia i urody. Według analityków zmiana struktury popytu i podaży spowoduje też, że do 2027 roku liczba e-konsumentów w Polsce zwiększy się o 3,4 mln. Eksperci PwC spodziewają się również wzrostu udziału w handlu online takich graczy jak Allegro czy Amazon, z 45 do ponad 55 proc. w 2027 roku.
Czytaj także
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-10-09: Monika Mrozowska: Mamy w mieszkaniu małą lodówkę i dlatego nie robię zakupów na zapas. Dzięki temu nie marnuję jedzenia
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-08-19: Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia
- 2024-08-14: Tomasz Jacyków: Bardzo modny tego lata jest nurt bieliźniany. Hitem są spodenki udające męskie bokserki
- 2024-08-28: Tomasz Jacyków: Ludzie z niską samooceną zakładają cudze metki i eksponują wielkie logo. Często noszą ubrania podrabiane, czyli są to udawacze, oszuści
- 2024-08-20: Tomasz Jacyków: W każdej grupie społecznej są osoby bardzo dobrze ubrane, relatywnie przeciętnie i tragicznie. Wiele osób ubiera się niestosownie do okazji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
Ochrona środowiska
Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.