Newsy

Banki kuszą promocjami na kredyty mieszkaniowe. Na razie sprzedaż nie rośnie

2013-11-07  |  06:30
Mówi:Jacek Obłękowski
Funkcja:Wiceprezes nadzorujący Obszar Rynku Detalicznego
Firma:PKO BP
  • MP4
  • Sprzedaż kredytów hipotecznych przez banki może nie wrócić do poziomu sprzed kryzysu finansowego – podkreślają przedstawiciele sektora bankowego. Na wzrost zainteresowania klientów tymi produktami nie wpłyną w znaczący sposób ani zachęty i promocje stosowane przez banki, ani rządowy program Mieszkanie dla Młodych. 

     – Analizując miesięczną sprzedaż kredytów hipotecznych z perspektywy ostatniego półrocza, można powiedzieć, że jednoznacznego trendu wzrostowego jeszcze w tej chwili nie widać. W polskim systemie bankowym stanęliśmy na sprzedaży rzędu średnio około 3 miliardów złotych miesięcznie i tak w dalszym ciągu funkcjonujemy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jacek Obłękowski, wiceprezes nadzorujący Obszar Rynku Detalicznego PKO Banku Polskim.

    Na rynku kredytów hipotecznych panuje stagnacja. Zdaniem eksperta, wynika to przede wszystkim z wątpliwości klientów, a te spowodowane są przez kilka czynników.

     – W społeczeństwie funkcjonuje jeszcze przeświadczenie, że kryzys jeszcze się nie skończył. Klienci zastanawiają się też, czy ceny mieszkań jeszcze nie pójdą w dół – uważa Jacek Obłękowski.

    Ekspert dodaje, że choć ceny nieruchomości w ostatnim czasie spadły, dla części klientów spadek jest jeszcze zbyt skromny, stąd też czekają z decyzją o zaciągnięciu kredytu na mieszkanie. 

    Ożywieniem na rynku nie skutkują nawet liczne zachęty i promocje ze strony banków. W ocenie Jacka Obłękowskiego, także uruchomienie wkrótce programu Mieszkanie dla Młodych będzie miało ograniczony wpływ na rynek kredytów hipotecznych.

     – Banki robią bardzo dużo, aby sprzedaż kredytów hipotecznych z powrotem weszła na istotnie wyższe tory, oferują np. wakacje kredytowe, czy "happy days", permanentne obniżanie marży, obniżanie prowizji – podkreśla ekspert. – Na pewno będą wykorzystywały również programy rządowe, natomiast miejmy świadomość, że zakres wpływu tych programów raczej będzie ograniczony. Liczyłbym najbardziej na fakt utrzymywania przez relatywnie dłuższy czas rynkowych stóp procentowych na takim poziomie, jak są w tej chwili i stabilizacji na rynku cen mieszkań – podsumowuje Jacek Obłękowski.

    Z analizy Open Finance obejmującej dane z drugiego kwartału 2013 r. wynika, że dziewiąty raz z rzędu kwartalna sprzedaż kredytów hipotecznych jest niższa niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W okresie kwiecień-czerwiec 2013 r. działające na polskim rynku banki sprzedały 43 124 kredytów hipotecznych. Łącznie przez ostatnie 12 miesięcy banki udzieliły 172,8 tys. kredytów mieszkaniowych, co jest najsłabszym wynikiem od 2007 r. To o 2,3 proc. mniej niż w 12-miesięcznym okresie zakończonym 31 marca 2013 r. Także w tym ujęciu jest to ósmy z rzędu okres spadkowy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.