Newsy

Chińskie firmy interesują się wejściem na GPW

2012-04-30  |  06:45
Mówi:Jarosław Dąbrowski
Funkcja:Ekspert Bankowości Międzynarodowej
Firma:Dąbrowski Finance
  • MP4

    Warszawska giełda kusi chińskie spółki.  - Jest konkretne zainteresowanie firm z sektora energetycznego i infrastrukturalnego - mówi Jarosław Dąbrowski, ekspert bankowości międzynarodowej. I dodaje, że pojawienie się chińskiej spółki na warszawskim parkiecie byłoby znakomitym pomysłem.

    Jak podkreśla ekspert na razie oficjalnego zainteresowania nie ma, ale w kuluarach toczą się rozmowy o ptencjalnym wejściu Chińczyków na GPW.

    - Było konkretne zainteresowanie ze strony kilku firm chińskich, jeśli chodzi o wejście na giełdę w Warszawie - mówi Jarosław Dąbrowski z Dąbrowski Finance. - Prowadziliśmy rozmowy o tym, jaki jest proces dopuszczenia do notowania akcji zagranicznej, w tym przypadku chińskiej firmy w Polsce. To nie jest niemożliwe.

    Na giełdzie w Warszawie notowanych jest 47 spółek zagranicznych - na Rynku Głównym 40, a na NewConnect 7 z różnych krajów świata, m.in. z Ukrainy, Słowenii, Węgier, Litwy, Czech i Austrii. Chińskiej spółki jeszcze nie ma.

     - To byłoby znakomite, gdyby Polska umiała przyciągnąć 2-3 firmy, nawet jedną na początek, chińską firmę średniej wielkości, większą, która byłaby w stanie funkcjonować tutaj na giełdzie w Warszawie - ocenia ekspert bankowości międzynarodowej.

    Jarosław Dąbrowski dodaje, że zainteresowanie wyraził chiński holding, który realizuje inwestycje w energetykę i infrastrukturę.

     - Myślę, że to dla GPW i dla Polski byłby ważny krok. Wiemy, że to nie jest łatwe i będzie to trochę trwało. Jednak dobrze by było, gdyby poprzez Warszawę, a nie przez Frankfurt czy Londyn chińskie firmy mogły stąd startować do ekspansji w Europie - mówi Jarosław Dąbrowski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie

    Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.

    Ochrona środowiska

    Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro

    Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.

    IT i technologie

    Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu

    Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.