Newsy

Co dziesiąty Polak ma dodatkowe dochody ze swoich pasji. 60 proc. chciałoby w ten sposób zarabiać

2015-01-22  |  06:30

Na realizacji swoich pasji chce zarabiać 60 proc. Polaków – wynika z badania Visa Europe. 10 proc. już osiąga dodatkowe dochody dzięki swoim zainteresowaniom. Ich wysokość zależy od branży, ale średnio to 8 tys. zł rocznie. Przed przekształceniem pasji w stałą działalność gospodarczą Polaków powstrzymuje lęk przed niepowodzeniem, brakiem klientów i wysokimi kosztami.

60 proc. Polaków deklaruje, że chciałoby zarabiać na realizacji swoich pasji. Z naszego badania, w którym wzięło udział 18 tys. respondentów z całej Europy, a w Polsce ok. 1 tys. osób, wynika, że w zależności od branży, w której Polacy chcą zarabiać, dochody kształtują się na poziomie 8 tys. zł rocznie – mówi agencji Newseria Adrian Kurowski, dyrektor Visa Europe w Polsce, która zleciła przeprowadzenie badania „Everyone in Business”.

Najwięcej można zarobić na usługach budowlano-remontowych (12 tys. zł), nieco mniej zarabiają designerzy i producenci biżuterii (odpowiednio 11 i 10 tys. zł rocznie). Na korepetycjach i opiece nad dziećmi można zyskać ok. 9 tys. zł.

W Polsce 10 proc. osób zarabia na swoich pasjach, a dodatkowe zarobki w stałą działalność chce przekształcić 77 proc. Polaków (przy średniej europejskiej 72 proc.). Najczęściej wskazują, że prowadzenie własnej firmy wiąże się z ryzykiem – Polacy nie wiedzą, czy na rynku jest miejsce na ich biznes, boją się małej liczby zleceń, nie znają obsługi płatności innych niż bezgotówkowe.

Większość przedsiębiorców zaczyna w tzw. e-commerce, czyli poprzez propagowanie swojej działalności w internecie. Chcą mieć możliwość sprzedania dóbr czy usług, które proponują, w najbardziej efektywny sposób. Visa Europe wspiera ten trend poprzez możliwość akceptacji kart płatniczych w środowisku online – podkreśla Kurowski.

Jak zaznacza ekspert, pozwala to na zyskanie nowych klientów nie tylko w kraju, lecz także poza jego granicami. Dla przedsiębiorców, którzy mają często bezpośredni kontakt z klientem, stworzono możliwość korzystania z mobilnego terminalu płatniczego (mPOS), gdzie akceptacja karty odbywa się za pomocą specjalnej aplikacji na smartfonie, w związku z tym w dowolnym miejscu lub czasie.

– W ten sposób odpowiadamy na potrzeby przedsiębiorców. Większość osób, które chcą realizować swoje pasje, chce je też monetyzować i komercjalizować. Dajemy im takie możliwości, ułatwiając interakcję z konsumentami na całym świecie, a to co zapewnia tym firmom sukces – przekonuje dyrektor Visa Europe w Polsce.

Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z proponowanych rozwiązań. Duże znaczenie mają stawki interchange, czyli opłaty pobierane za transakcje bezgotówkowe. W lipcu 2014 roku zostały zmniejszone do 0,5 proc. wartości transakcji. Nowelizacja ustawy o usługach płatniczych, która ma wejść w życie pod koniec stycznia przewiduje, że stawki będą jeszcze niższe – w przypadku kart debetowych ma wynieść 0,2 proc., a kart kredytowych – 0,3 proc.

Zaletą mobilnych terminali jest też generowanie niższych kosztów, co jest korzystne zwłaszcza dla tych mikroprzedsiębiorców, którzy dopiero wchodzą na rynek.

Mamy do czynienia z innym modelem biznesowym niż dotychczas. W tradycyjnym modelu, oprócz kosztu dzierżawy za terminal płacimy prowizję. W mPOS-ach mamy do czynienia tylko z kwotowo bądź procentowo ustaloną prowizją – tłumaczy Kurowski.

Nowoczesne rozwiązania proponowane przez banki stają się coraz popularniejsze. Z danych Visa Europe wynika, że Polacy są na pierwszym miejscu w Europie pod względem liczby dokonywanych płatności zbliżeniowych. Znacznie pomógł w tym program rozwoju sieci akceptacji „Kartą Visa zapłacisz wszędzie”, w ramach którego od 2010 r. zostało dofinansowane uruchomienie 160 tys. terminali, z czego prawie połowa to terminale zbliżeniowe. Liczba takich urządzeń osiągnęła 280 tys.

Na potrzeby badania „Everyone in Business” został opracowany interaktywny quiz, który pozwala osobom zarabiającym na swoich zainteresowaniach lub myślących o tym sprawdzić, do jakiego typu przedsiębiorców należą oraz na jakie czynniki muszą zwrócić szczególną uwagę, zwiększając skalę działania.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku

W związku z prawie trzyletnim opóźnieniem w implementacji Krajowego Planu Odbudowy koalicyjny rząd przeprowadził na początku br. jego rewizję. Nowa wersja jest już w ok. 80 proc. uzgodniona z Komisją Europejską, a cały ten proces może się zakończyć  w wakacje – poinformowała w tym tygodniu ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Jednocześnie rząd planuje rozpocząć z KE negocjacje dotyczące przedłużenia terminu zakończenia KPO, ponieważ czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku.

Problemy społeczne

Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych

Z danych GUS wynika, że pod koniec marca 159 firm w Polsce ogłosiło plany zwolnień grupowych łącznie 17 tys. pracowników. Badania koniunktury wskazują, że wśród przedsiębiorców przeważają nastroje pozytywne, jednak zdecydowanie więcej z nich planuje ograniczenie zatrudnienia niż jego wzrost. – Nie jest to jeszcze zapowiedź armagedonu, ale warto się zastanowić, z czego to wynika. W dużej mierze to efekt rosnących kosztów prowadzenia biznesu i spowolnienia gospodarczego – ocenia dr hab. Jacek Męcina, prof. UW i doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

Regionalne - Śląskie

Od kopalni węgla do kopalni pomysłów. Katowice i metropolia chcą być liderami innowacji

Jeszcze dwie dekady temu Katowice i inne miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii kojarzyły się głównie z przemysłem wydobywczym węgla kamiennego i licznymi problemami związanymi z transformacją gospodarczą, które bardzo mocno dotykały kopalnie i cały przemysł ciężki. Od tego czasu wiele się zmieniło. Największe miasto aglomeracji górnośląskiej stawia na innowacyjne trendy w gospodarce, m.in. branżę gamingową, i kreuje się na miejsce spotkań. Dobrym przykładem może być Europejski Kongres Gospodarczy, który odbył się w Katowicach już po raz 16.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.