Mówi: | Maciej Dardziński |
Funkcja: | menadżer inwestycyjny |
Firma: | Podlaski Fundusz Kapitałowy |
Inwestycje w młode, innowacyjne firmy dają zarobić funduszom venture capital nawet kilkaset procent
Współpraca z funduszami venture capital to dla innowacyjnych start-upów szansa na szybki rozwój. Dzięki wsparciu doświadczonych inwestorów unikają błędów charakterystycznych wśród młodych przedsiębiorców. Korzyści są obopólne. Osiągamy zwykle dwucyfrowe stopy zwrotu z inwestycji w start-upy– mówią przedstawiciele Podlaskiego Funduszu Kapitałowego. Najlepsze firmy pozwalają inwestorom zarobić kilkaset procent.
– Jako fundusz osiągamy bardzo różne stopy zwrotu, oczywiście najbardziej medialne są przypadki, gdy sięgają one kilkuset procent. Natomiast trzeba sobie zdawać z tego sprawę, że tak się dzieje niezwykle rzadko, przeciętnie są to raczej dwucyfrowe wyniki – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Maciej Dardziński, menadżer inwestycyjny z Podlaskiego Funduszu Kapitałowego.
Z kolei dla start-upu współpraca z funduszem to korzyści zarówno finansowe, jak i biznesowe. To źródło wiedzy o tym, jak poruszać się w świecie biznesu i jak optymalnie wydać na rozwój otrzymane pieniądze. Takie wsparcie pozwala uniknąć błędów początkującego i zdecydowanie przyspieszyć rozwój firmy, a także niejednokrotnie skorzystać z kontaktów osób obecnych na rynku o wiele dłużej.
– Mówiąc o ryzykach i wyzwaniach dotyczących współpracy z funduszem venture, trzeba sobie zdać sprawę z dużej asymetrii informacji. Z jednej strony, jako fundusz staramy się, jak najlepiej poznać młodych przedsiębiorców, natomiast nie wszystko jesteśmy w stanie zbadać – mówi Maciej Dardziński. –Natomiast oni, wchodząc w stosunkowo młodym wieku w rynek kapitałowy, nie wiedzą o wielu zagrożeniach, które się z tym wiążą. Wiele osób nie jest przygotowanych na zastrzyki znacznych środków pieniężnych, stąd też mówi się o tym, że co dziesiąty, niektórzy mówią nawet, że co setny start-up, odnosi sukces.
Istniejący od 1995 roku Podlaski Fundusz Kapitałowy zamierza w tym roku zainwestować w dwa nowe start-upy. Jeden z nich działa w branży fintech, drugi – w branży outsourcingu – ma ambicje wykraczające poza granice Polski. Portfolio funduszu ma się też pomniejszyć o dwie firmy.
– Natomiast jeśli chodzi o plany inwestycyjne, to mamy również dwa bardzo zaawansowane tematy, oczywiście na tym etapie trudno o nich cokolwiek jeszcze powiedzieć, natomiast wydaje mi się, że takie dwa dosyć duże wejścia co najmniej w tym roku będą – zapowiada Maciej Dardziński.
W portfelu PFK znajduje się obecnie 10 przedsiębiorstw z rozmaitych branż. Są to m.in.: technologiczny BitCraft, agencja ochrony mienia Stekop, kino wielosalowe CinemaLumiere, spółka doradztwa energetycznego ABZ Energia, firma LSA wytwarzająca zaawansowane technologicznie kruszywo dla branży budowlanej oraz hurtownia budowlanych materiałów ekologicznych MBI Group.
– Na ten rok mamy zaplanowane dwa wyjścia z inwestycji, oba raczej zostaną zrealizowane poprzez sprzedaż inwestorom branżowym. Jedno z nich, gdyby się udało, okazałoby się inwestycją bardzo krótką w swoim czasie funkcjonowania. To oczywiście wpłynie na duży zwrot dla nas i duży zwrot dla osób, które założyły to przedsięwzięcie – informuje Dardziński.
Podlaski Fundusz Kapitałowy w ciągu ponad dwudziestu lat swojej działalności zainwestował ponad 41 mln zł w kilkadziesiąt firm. Przeciętny czas trwania inwestycji to od trzech do pięciu lat. Na pojedynczy projekt fundusz może przeznaczyć maksymalnie 1,5 mln zł, choć zazwyczaj są to kwoty niższe, mieszczące się w przedziale od 0,5–1 mln zł. Celem PFK jest osiąganie co najmniej kilkudziesięcioprocentowych stóp zwrotu.
Czytaj także
- 2024-07-22: Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
- 2024-07-23: Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
- 2024-07-12: Małe firmy mają utrudniony dostęp do finansowania działalności innowacyjnej. Fundusze unijne pomogą odblokować środki na takie inwestycje
- 2024-07-10: Banki mogą nie być w stanie sfinansować wielkich inwestycji w gospodarce. Sektor apeluje o zmiany w formule opodatkowania
- 2024-07-03: Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
- 2024-07-12: Spadł optymizm samorządów dotyczący ich możliwości rozwojowych. W 2025 roku spodziewane jest odbicie
- 2024-06-25: Grupa LUX MED szuka medycznych innowatorów. Najlepsi mogą liczyć na potężny zastrzyk finansowania
- 2024-07-05: Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
- 2024-07-03: Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros1,w_274,_small.jpg)
Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy
– Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.
Infrastruktura
Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich
![](https://www.newseria.pl/files/11111/oigd-zielone-regulacje-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
IT i technologie
Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii
![](https://www.newseria.pl/files/11111/upmedic-ai-foto,w_133,r_png,_small.png)
Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.