Newsy

Kurs franka nadal wysoki. Kredytobiorcy mogą obniżyć ratę kupując w kantorze

2013-10-21  |  06:30

Szwajcarski frank od początku października słabnie do złotego, jednak wciąż jest na wysokich poziomach, przy których przewalutowanie kredytu na złote nie ma sensu. Mało prawdopodobne jest także przyjęcie rozwiązań, pozwalających przewalutować kredyt we frankach po kursie z dnia zaciągnięcia kredytów. Przedstawiciele banków argumentują, że straciliby na tym 45-50 mld złotych. Eksperci podkreślają jednak, że są sposoby, by płacić nieco niższe raty.

W okresie umocnienia złotego wobec głównych światowych walut (lata 2007-2008) zaciągnięto 260 tysięcy kredytów we frankach szwajcarskich. Potem jednak frank szybko się umocnił, co kredytobiorcy odczuli w postaci coraz wyższych rat. Zdaniem Jarosława Sadowskiego, głównego analityka Expander Advisors istnieje jednak niezależny od decyzji polityków i sądów sposób na ograniczenie kosztów spłaty.

 – Jeżeli ktoś ma kredyt hipoteczny we frankach, to przede wszystkim powinien pomyśleć o tym, żeby samodzielnie kupować walutę – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jarosław Sadowski. – Można to zrobić w zwykłych lub internetowych kantorach, a nawet w banku, który ma atrakcyjny kurs, ale niekoniecznie w tym, w którym mamy kredyt.

Banki udzielając kredytu biorą pod uwagę niższy kurs kupna waluty, a podczas spłaty – kurs jej sprzedaży, który jest wyższy. Pozwala im to zarabiać na spreadach, czyli różnicach między tymi dwoma kursami.

 – Spread walutowy to swego rodzaju ukryta prowizja przy każdej racie – mówi Sadowski.

Decydując się na samodzielny zakup waluty, kredytobiorca unika płacenia tej prowizji. Może tez poczekać na moment chwilowego osłabienia franka i kupić większą ilość waluty na spłacenie kilku rat.

 – Kolejna korzyść tego rozwiązania polega na tym, że możemy sami wybrać moment, w którym zdecydujemy się dokonać wymiany – mówi Sadowski. – Gdy dokonuje jej bank, robi to zawsze w określonym dniu miesiąca, a kurs niekoniecznie musi być wówczas korzystny.

Jak podkreśla analityk Expandera, w ostatnim roku stosunkowo łatwo było wytypować korzystne momenty do zakupu franków.

 – W ciągu ostatniego roku frank wahał się w stałym przedziale – od 3,3 zł do 3,55 zł, a średnio znajdował się na poziomie ok. 3,4 zł. Ten, kto to zaobserwował, mógł kupować franki tylko wtedy, gdy kurs był poniżej tej przeciętnej – zauważa.

Zdaniem Sadowkiego, na uniknięciu spreadu walutowego można oszczędzić ok. 50 złotych miesięcznie, a drugie tyle  na zakupie waluty w korzystnym momencie.

 – Jeżeli 100 zł przemnożymy przez liczbę miesięcy w roku i jeszcze przez 30 lat spłaty kredytu, to robią się z tego naprawdę duże kwoty. Warto więc pomyśleć o takim rozwiązaniu. Pamiętajmy, że potrzebny jest tu aneks do umowy kredytowej, który banki muszą podpisać bezpłatnie – przekonuje Sadowski.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Infrastruktura

W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.