Mówi: | Karolina Łuczak |
Funkcja: | rzeczniczka prasowa |
Firma: | Provident Polska |
Maj trudnym okresem dla portfeli Polaków. Czekają ich m.in. wydatki na majówkę, komunie i Dzień Matki
Z badania majowych planów wydatkowych Polaków wynika, że najwięcej pieniędzy zamierzają przeznaczyć na komunie, a następnie na długi weekend, Dzień Dziecka i na końcu Dzień Matki. Maj to także miesiąc, w którym wiele osób zaczyna myśleć o letnich podróżach. Na kilka tygodni przed wakacjami połowa Polaków ogranicza wydatki, by zaoszczędzić na wyjazdowy wypoczynek, i uwzględnia jego koszt w planowaniu budżetu na maj.
– W ramach badania Barometr Providenta w tym roku zadaliśmy Polakom pytanie o wydatki majowe. Maj jest szczególnym miesiącem pod kątem wydatków. Pierwszym istotnym wydatkiem jest majówka, następnie często mamy komunie, Dzień Matki, Dzień Dziecka i powoli myślimy również o wakacjach – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska. – Najistotniejszym dla naszego portfela wydatkiem są komunie święte. Tu najwięcej z nas wydaje kwotę do tysiąca złotych. Natomiast osoby, których dotyczy organizacja przyjęć komunijnych, i jest to 9 proc. badanych, wydają na ten cel nawet ponad 5 tys. zł.
Prawie połowa badanych wydatki komunijne sfinansuje z bieżących dochodów, podobny odsetek sięgnie po oszczędności. 29,6 proc. respondentów zmuszonych będzie do wzięcia pożyczki, przy czym 18,7 proc. poprosi o pieniądze rodzinę lub znajomych, natomiast 10,9 proc. weźmie pożyczkę w banku lub firmie pożyczkowej. Pieniądze to zresztą najpopularniejszy prezent wręczany podczas uroczystości komunii. W tym roku podaruje je 63,2 proc. Polaków. Do popularnych prezentów należą również: Biblia, święty obrazek, dewocjonalia (11,1 proc.), rower (6,6 proc.), zegarek (5,8 proc.), komputer/laptop (4,6 proc.). Przed pandemią zestawienie prezentów wyglądało zupełnie inaczej; komputer i smartfon były równie popularne co pieniądze.
– Drugim istotnym wydatkiem dla naszych portfeli są wyjazdy majówkowe. Zwykle planujemy je na ostatnią chwilę. Średnio wydamy na nią około 750 zł, ale widzimy tutaj taką tendencję, że młodzi ludzie szczególnie myślą o wyjazdach zagranicznych, natomiast najstarsze osoby chętnie poruszają się po Polsce i w weekend majówkowy jadą w góry, nad morze lub na Mazury – tłumaczy Karolina Łuczak.
W tym roku najczęściej wskazywaną przez Polaków odpowiedzią na pytanie o plany majówkowe jest pozostanie na weekend majowy w domu. Deklarację taką złożyło 36,7 proc. badanych. Dokładnie taki jest też udział osób, które nie zamierzają przeznaczać na spędzenie tego okresu żadnych dodatkowych pieniędzy.
Popularne sposoby na majówkę to również odwiedziny znajomych lub rodziny (takie plany ma 18,7 proc.), zaproszenie do siebie znajomych lub rodziny (10,8 proc.) oraz wyjazd wypoczynkowy w Polsce: w górach, nad morzem lub na Mazurach (7,5 proc.). Wypoczynek w Polsce najchętniej deklarują 45–54-latkowie, natomiast wyjazd za granicę cieszy się największą popularnością wśród najmłodszej grupy wiekowej 18–24 lat. Jest to jednak mało popularny sposób spędzania długiego weekendu majowego. Wskazało nań jedynie 3,2 proc. biorących udział w badaniu.
Niemal 10 proc. Polaków planuje przeznaczyć na majówkowy weekend maksymalnie 200 zł. Wydatki między 201 a 500 zł deklaruje 11,4 proc. respondentów. Powyżej 500 zł wyda 9,1 proc. badanych. Ponad dwie trzecie Polaków sfinansuje majówkę z bieżących dochodów, natomiast więcej niż jedna trzecia sięgnie po oszczędności.
Znacznie mniejszą część budżetu pytani zamierzają przeznaczyć na obchody Dnia Matki. Średnia kwota wskazana przez Polaków w tym roku to 206,10 zł. Jednak niemal co czwarty z respondentów planuje nie przekraczać budżetu 50 zł, 18,4 proc. chce się zmieścić w przedziale 51–100 zł, a 19 proc. badanych przeznaczy na Dzień Matki powyżej 100 zł.
Najpopularniejszym prezentem z tej okazji wciąż są kwiaty, przy czym częściej sięgają po nie panowie. Oni także częściej decydują się na zakup słodyczy czy sprawienie mamie krótkiej wycieczki. Panie natomiast chętniej niż mężczyźni przygotują mamie coś własnoręcznie, zabiorą do kina lub teatru i zdecydują się na rozmowę telefoniczną.
– W maju myślimy już też o Dniu Dziecka. Na prezent dla dziecka przeznaczamy średnio około 250 zł – informuje rzeczniczka Provident Polska. – Maj to też szczególny miesiąc pod kątem myślenia o wakacjach. Okazuje się, że połowa Polaków w maju zaczyna odkładać na ten cel pieniądze lub oszczędza, żeby mieć środki na wakacje.
Czytaj także
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-05-06: Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
- 2025-04-15: Cykl życia smartfona jest coraz dłuższy. Mimo to większość Polaków chciałaby go wymieniać maksymalnie co dwa lata
- 2025-03-20: Co roku ubywa na świecie około 10 mln hektarów lasów. Walka z wylesianiem i degradacją lasów jest koniecznością
- 2025-03-18: Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-03-06: Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
- 2025-03-03: Sylwia Bomba: „Królowa przetrwania” to nie jest mój format. Nie lubię być blisko dram, nie lubię rywalizować na takim poziomie
- 2025-03-19: Radość z pracy i docenianie przez pracodawcę coraz ważniejsze. To przekłada się też na zaangażowanie pracowników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie wciąż w tym obszarze jest wiele wyzwań, w tym bariery językowe czy kwestie dotyczące uznawania kwalifikacji, np. w zawodach medycznych i prawniczych. Na rosnącej aktywności zawodowej Ukraińców mocno skorzystała polska gospodarka, ale też sam rynek pracy: wzrosła konkurencja, a Polacy uzyskali możliwość specjalizacji i objęcia stanowisk menedżerskich, eksperckich i technicznych.
Ochrona środowiska
W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.