Newsy

Polacy masowo korzystają z cyfrowych usług bankowych. 1/3 robi to znacznie częściej niż przed pandemią

2022-07-18  |  06:25

W Polsce popularność bankowości elektronicznej i mobilnej rośnie z każdym rokiem. Klienci coraz częściej rezygnują z wizyt w stacjonarnych oddziałach na rzecz dostępu do usług bankowych przez internet. – Ten proces cyfryzacji sektora bankowego znacznie przyspieszyła jeszcze pandemia COVID-19 – zauważa Krzysztof Krakowiak z Toyota Banku, który wprowadził właśnie możliwość składania wniosków produktowych całkowicie online.

– W ciągu ostatnich lat zachowania konsumentów ewoluowały. Polacy stali się bardziej cyfrowi i otwarci na nowoczesne rozwiązania oferowane przez banki. Chętnie korzystają z bankowości elektronicznej, chcą w krótkim czasie sformalizować i mieć dostęp do rachunku bankowego. Bardzo ważna jest przy tym łatwość i przejrzystość tego procesu, intuicyjność rozwiązań dostarczanych dla klienta – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Krakowiak, członek zarządu Toyota Bank Polska.

Z czerwcowych danych Związku Banków Polskich wynika, że Polacy mają już prawie 40 mln umów bankowości elektronicznej, a blisko 22 mln klientów przynajmniej raz w miesiącu korzysta z serwisów bankowości internetowej. Na przestrzeni ostatniego roku liczba klientów korzystających z tego kanału komunikacji z bankiem wzrosła o 9,4 proc. Jeszcze większy skok popularności zanotowała bankowość mobilna – w ciągu ostatniego roku liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych zwiększyła się o 20 proc. i sięga już 17,5 mln. To odzwierciedla wyraźny trend konsumencki zachodzący w ostatnich latach – Polacy w coraz większym stopniu rezygnują z wizyt w stacjonarnych oddziałach na rzecz dostępu do usług bankowych przez internet.

Digitalizacja przekształciła dotychczas analogowe zasoby w cyfrowe odpowiedniki. To pociąga za sobą również ciągły rozwój cyberbezpieczeństwa, wymaga nieustannego rozwoju świadomości użytkowników w zakresie potencjalnych zagrożeń – mówi Krzysztof Krakowiak. – Ten proces cyfryzacji sektora bankowego znacznie przyspieszyła jeszcze pandemia COVID-19.

W ubiegłorocznym badaniu Deloitte’a („Building on the digital banking momentum. How banks could influence customer channel preferences”) jedna trzecia respondentów wskazała, że korzysta z usług bankowości cyfrowej znacznie częściej niż przed pandemią.

Jak wskazuje, najprostszym przejawem cyfryzacji w bankowości jest w tej chwili właśnie możliwość założenia konta, otwarcia lokaty czy skorzystania z innych usług banku online. Wygoda tego procesu ma duże znaczenie dla klientów banków. Kierując się tym trendem, Toyota Bank Polska wprowadza właśnie możliwość składania wniosków produktowych online. Pierwszym produktem, który można założyć, nie ruszając się sprzed ekranu komputera, jest od czerwca br. Moto Konto.

– Jest to rachunek osobisty dedykowany dla kierowców aut wszystkich marek, ale ze szczególnymi korzyściami dla posiadaczy Toyoty lub Lexusa – mówi Krzysztof Krakowiak.

Posiadacze samochodów tych marek mogą m.in. korzystać ze zniżek na paliwa, a przy tym mniej płacić za prowadzenie rachunku. Do otwarcia konta potrzebne są komputer z kamerą, telefon i dowód osobisty, a wniosek składa się przez stronę internetową banku. Cały proces, jak podkreślają przedstawiciele TBP, jest intuicyjny i automatyczny. Klient nie musi czekać na kontakt ze strony banku w sprawie wniosku czy umawiać się z kurierem w celu dostarczania dokumentów.

Kolejnym produktem, który będzie można założyć w pełni online, jest też Indeksowane Konto Oszczędnościowe, cieszące się dużym zainteresowaniem. Jest to obecnie jedno z najlepiej oprocentowanych kont oszczędnościowych na rynku – mówi członek zarządu Toyota Bank Polska. – Proces obsługi jest przyjazny i bardzo prosty. Uwierzytelnianie klienta odbywa się poprzez weryfikację biometryczną, a podpisanie umowy – poprzez kod SMS na bezpiecznej platformie Autenti. Tuż po założeniu rachunku lub lokaty wszystkie podpisane cyfrowo dokumenty można pobrać na swoje urządzenie.

Digitalizacja usług bankowych ma nie tylko ułatwiać życie klientom, ale też przyspieszyć procedury. Istotnym aspektem pozostają przy tym jednak kwestie cyberbezpieczeństwa i ochrony danych.

– Wykorzystujemy w tym celu najnowsze technologie szyfrowania i gwarantujemy najwyższe standardy bezpieczeństwa wykorzystywane w instytucjach bankowych – podkreśla Krzysztof Krakowiak.

Jak pokazał raport „Digital Banking Maturity” z 2020 roku opracowany przez firmę doradczą Deloitte, polskie banki są bardzo konkurencyjne w rozwijaniu kanałów cyfrowych w segmencie detalicznym. W badaniu, które objęło 318 banków z 39 krajów, pod względem dostępnych funkcjonalności online instytucje w Polsce uplasowały się powyżej średniej i zajęły czwarte miejsce (za Turcją, Hiszpanią i Belgią). Ponadto spośród 13 polskich banków objętych badaniem pięć to cyfrowi liderzy, którzy znajdują się w gronie 10 proc. najbardziej dojrzałych cyfrowo banków na świecie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Samorządy mogą liczyć na rekordowe finansowanie w tej perspektywie finansowej UE. Pierwsze środki już do nich trafiają

– Poza środkami własnymi samorządy mają dostęp do środków unijnych i do kredytów. To są trzy nogi, na których stoi finansowanie jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla Mateusz Walewski, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego. Bank w kwietniu br. uruchomił pierwszy instrument finansowany z KPO, czyli pożyczki wspierające zieloną transformację miast, z budżetem wynoszącym prawie 9 mld euro. Samorządy będą mogły sfinansować z tych środków inwestycje, które powodują, że miasto jest bardziej zielone, nowoczesne i przyjazne dla mieszkańców. Samorządy z niecierpliwością wyczekują również reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego, która ma ustabilizować ich sytuację po zmianach wprowadzonych w tzw. Polskim Ładzie.

Regionalne –

Przyspiesza dekarbonizacja ciepłownictwa. Elektrociepłownia w Bydgoszczy od przyszłego roku zrezygnuje z kolejnych kotłów węglowych

Elektrociepłownia Bydgoszcz II, należąca do PGE Energia Ciepła, wchodzi w kluczowy etap inwestycji, która ma doprowadzić do wyłączenia dwóch z czterech kotłów węglowych i ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 17 proc. To oznacza, że od II kwartału 2025 roku mieszkańcy Bydgoszczy będą korzystać z ciepła wytworzonego w nowych niskoemisyjnych źródłach. To jeden z kilku realizowanych projektów PGE Energia Ciepła, które zmierzają do dekarbonizacji w ciepłownictwie.

Nauka

Polski przemysł kosmiczny jest gotowy na zwiększanie udziału w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Do tego będzie potrzebować coraz więcej wykwalifikowanych kadr

Pierwsza grupa młodych inżynierów z Polski rozpoczęła dwuletni staż w ośrodkach Europejskiej Agencji Kosmicznej w Niderlandach, Hiszpanii, Francji i Niemczech. W sumie do 2025 roku na staże do ESA zostanie skierowanych 30 kandydatów z Polski, którzy wezmą udział w kluczowych przedsięwzięciach naukowych i technologicznych agencji. To tylko jedna z inicjatyw nakierowanych na kształcenie kadr do pracy w sektorze kosmicznym. Sytuacja w tym zakresie poprawiła się na przestrzeni ostatnich lat, jednak w związku z szybkim rozwojem branży w nadchodzących latach zapotrzebowanie na wykwalifikowanych ekspertów będzie rosło.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.