Mówi: | Dariusz Brzeziński |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Centrum BPO Meritoros |
Polska w światowej czołówce najchętniej wybieranych lokalizacji dla centrów usług wspólnych oraz ośrodków BPO. Generują one 4,5 proc. polskiego PKB
Sektor usług biznesowych jest jedną z wizytówek polskiej gospodarki i wciąż pozostaje bardzo konkurencyjny w globalnej skali – w Polsce działa już ponad 1,8 tys. centrów usług BPO, SSC/GBS, IT i R&D, a prognozowane zatrudnienie w sektorze w tym roku ma sięgnąć 465 tys. osób. Za ponad 80 proc. tych miejsc pracy odpowiadają inwestorzy zagraniczni, ale po usługi centrów usług biznesowych coraz chętniej sięgają również polskie firmy, które szukają oszczędności w dobie wysokich kosztów. Outsourcing procesów biznesowych pozwala im się skupić na strategicznych procesach i wyzwaniach, a przy tym zmniejszyć koszty nawet o ponad 20 proc.
– BPO to jest w tej chwili wizytówka polskiej gospodarki i niewiele osób zdaje sobie sprawę, że ten sektor, nastawiony na obsługę firm zagranicznych, to jest ok. 40 mld dol. czystego eksportu – mówi agencji Newseria Biznes Dariusz Brzeziński, dyrektor zarządzający Centrum BPO w Meritoros. – Ten eksport generowany przez działające w Polsce firmy, które eksportują swoje usługi dla koncernów zagranicznych, przewyższa eksport takich branż jak przemysł meblarski czy nawet spożywczy. To jest wielka siła, która dotychczas pracowała na rzecz klientów globalnych, natomiast teraz coraz częściej działa to też na rzecz firm polskich.
Sektor BPO, czyli outsourcing procesów biznesowych, w 2023 roku wygenerował ok. 4,5 proc. polskiego PKB. Do tej pory był to jednak rynek opanowany głównie przez zagraniczne firmy. Według danych z raportu ABSL („Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce”) na koniec I kwartału 2023 roku, inwestorzy zagraniczni odpowiadali za 83,6 proc. miejsc pracy w tym sektorze i zarządzali 69,4 proc. łącznej liczby centrów usług biznesowych w Polsce. Ta sytuacja powoli się jednak zmienia i po usługi centrów BPO coraz chętniej sięgają również polskie firmy.
– Coraz większa grupa rodzimych przedsiębiorstw, idąc śladem globalnych liderów, też przekazuje do outsourcingu dużą część swoich operacji, typu operacje księgowe, kadrowe, ale i szerzej, operacje związane z z wszystkimi procesami back office’u, jak np. administracja, windykacja, IT – mówi Dariusz Brzeziński.
Tym, co skłania rodzime firmy do outsourcingowania swoich procesów, są m.in. ciągle rosnące koszty utrzymania pracowników, niedobór specjalistów i wysokie ceny energii, które powodują, że przedsiębiorstwa przestają być konkurencyjne cenowo. Muszą więc szukać nowych sposobów na to, aby redukować koszty i dalej się rozwijać. Outsourcing procesów biznesowych pozwala im się skupić na strategicznych procesach i wyzwaniach, a przy tym zmniejszyć koszty nawet o ponad 20 proc. Według wewnętrznych analiz Meritoros rynek usług BPO dla polskich firm jest już dziś wart ok. 7,3 mld zł.
– Z usług outsourcingu korzystają przede wszystkim duże i średnie firmy, zatrudniające powyżej 100–150 pracowników, ponieważ wtedy można lepiej zoptymalizować procesy i wtedy te korzyści, na przykład kosztowe, są bardziej widoczne. Ponadto istotna jest też kwestia profesjonalizacji – średnie i duże firmy wymagają już bardzo zaawansowanych systemów i specjalistów, a firmy outsourcingowe, które mają właśnie takie zaplecze, są dla nich naturalnym partnerem i pozwalają im osiągać korzyści – mówi dyrektor zarządzający Centrum BPO w Meritoros.
Jak wskazuje Dariusz Brzeziński, polski rynek usług BPO wciąż pozostaje bardzo konkurencyjny w globalnej skali. Z danych branżowego stowarzyszenia ABSL wynika, że w Polsce działa obecnie już ponad 1,8 tys. centrów usług BPO, SSC/GBS, IT, R&D, a prognozowane zatrudnienie w sektorze w tym roku sięgnie 465 tys. osób. Od 2019 roku sumarycznie w tym sektorze w Polsce powstało aż 100 tys. nowych miejsc pracy.
– Polska jest globalnie w pierwszej piątce pod względem lokalizacji centrów usług wspólnych i centrów BPO. Decyduje o tym wiele czynników: kompetencje ludzi, ale też infrastruktura i w coraz większym stopniu bliskość do klientów – wymienia ekspert. – Tradycyjnie takim wielkim hubem BPO są Indie, natomiast Polska jest postrzegana jako kraj, który oferuje zarówno relatywnie niskie koszty, jak i bardzo dobre kompetencje, na tym polu wygrywamy. Stąd też europejskie firmy bardzo chętnie korzystają z usług firm polskich, które organizują te procesy w Polsce, bo jakość i wartość dodana jest wysoka, a jednocześnie koszty też są na bardzo dobrym poziomie.
Czytaj także
- 2024-07-17: Sektor MŚP wyczekuje cofnięcia Polskiego Ładu. W 2025 roku mały biznes może liczyć na więcej korzystnych zmian
- 2024-07-19: Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
- 2024-07-10: Banki mogą nie być w stanie sfinansować wielkich inwestycji w gospodarce. Sektor apeluje o zmiany w formule opodatkowania
- 2024-07-16: Polskie banki nie zwalniają procesu digitalizacji. Wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich kosztów
- 2024-07-17: Prace nad przepisami o asystencji osobistej na ostatniej prostej. Pomoże ona zaktywizować zawodowo osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunów
- 2024-07-15: Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
- 2024-07-02: Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
- 2024-07-16: Handel odczuwa kryzys demograficzny. Pracownicy zagraniczni i automatyzacja sposobem na niedobór kadr
- 2024-06-19: Ojcowie coraz częściej wykorzystują urlopy rodzicielskie. Wciąż jednak wiele zależy od podejścia pracodawców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/headway-5qgiuubxkwm-unsplash,w_274,_small.jpg)
Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em
Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Problemy społeczne
Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki
![](https://www.newseria.pl/files/11111/izdebski-awaria-foto-2,w_133,r_png,_small.png)
Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie, a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.
Ochrona środowiska
Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wiatraki-nowelizacja-2-foto2,w_133,r_png,_small.png)
Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.