Mówi: | Izabela Fiszer |
Funkcja: | zastępca dyrektora Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw |
Firma: | PARP |
Polsko-Arabskie Forum w Dubaju okazją do zacieśnienia współpracy. Dla krajowych firm to szansa na podpisanie nowych kontraktów
Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Kuwejt już w tej chwili są dla Polski ważnymi partnerami gospodarczymi. Na ekspansję na tamtejszym rynku zdecydowało się wiele dużych polskich marek, w tym m.in. Komputronik, CCC, Inglot, Comarch i Mokate. Rząd chce jednak wzmocnić współpracę z Bliskim Wschodem. Temu właśnie ma służyć zaplanowane na 6 grudnia Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze, które odbędzie się w ramach targów Expo 2020 w Dubaju. Polskie firmy będą miały na nim możliwość nawiązania współpracy z nowymi partnerami gospodarczymi.
– Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze jest doskonałą okazją do zaprezentowania polskich osiągnięć. Wezmą w nim udział przedstawiciele biznesu, przedstawiciele władz Polski i Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz eksperci. W planach są m.in. różnego rodzaju panele dyskusyjne. Jednocześnie będzie to doskonała okazja do indywidualnych spotkań, podczas których planowane jest podpisywanie umów dwustronnych – mówi agencji Newseria Biznes Izabela Fiszer, zastępca dyrektora Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw w PARP.
Zaplanowane na 6 grudnia br. Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze, które będzie kulminacyjnym momentem udziału Polski w Expo 2020, odbędzie się po raz pierwszy w historii stosunków Polski z państwami tego regionu. Ma posłużyć jako platforma prezentacji wzajemnej oferty biznesowej i nawiązania współpracy z partnerami gospodarczymi z krajów arabskich.
Mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, uczestniczące w Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju, mogły pozyskać na ten cel dofinansowanie z PARP w ramach konkursu Go to Brand. Wnioski o takie wsparcie – finansujące udział w targach i dodatkowe działania promocyjne, ale również koszty usług doradczych związanych z przygotowaniami do wejścia na rynek krajów Zatoki Perskiej – złożyło w sumie 430 polskich firm.
– Ideą konkursu było stworzenie możliwości wzmocnienia kontaktów gospodarczych Polski i Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz krajów regionu Zatoki Perskiej. Mówimy tutaj o Arabii Saudyjskiej, Katarze, Kuwejcie, Omanie i Bahrajnie – mówi Izabela Fiszer.
Raport „30 lat polskiego eksportu” opracowany przez KUKE i SpotData wskazuje, że w latach 2001–2020 wartość eksportu towarów do wszystkich krajów Bliskiego Wschodu zwiększyła się z ok. 0,5 do 5,1 mld dol., a ich udział w polskim eksporcie wzrósł z 1,2 do 2,2 proc. To jednak wciąż mniej niż udział na przykład Węgier (2,5 proc.), a nasze rynki i potencjał są nieporównanie większe.
Największym partnerem Polski w handlu z krajami Zatoki Perskiej jest Arabia Saudyjska. Jak podaje KUKE za GUS, w 2020 roku wartość eksportu do tego kraju wyniosła ok. 1 mld dol. Następne w zestawieniu są Zjednoczone Emiraty Arabskie. Według NBP na koniec 2020 roku łączna wartość polskich inwestycji bezpośrednich w ZEA była szacowana na 264 mln dol. Na tamtejszym rynku prężnie działają polskie przedsiębiorstwa m.in. z branży naftowo-gazowej, budowlanej, instalacyjnej, informatycznej, usług geodezyjnych, meblowej, kosmetycznej, sprzętu medycznego, luksusowych jachtów czy opakowań metalowych. Na ekspansję w Emiratach zdecydowało się wiele dużych, polskich marek, w tym m.in. Komputronik, Cobex Polska, CCC, Inglot, Multidekor, Comarch i Mokate. Dane GUS pokazują, że od stycznia do sierpnia tego roku w polsko-emirackich obrotach handlowych odnotowano tendencję zwyżkową (o 16 proc. r/r), a ich wartość przekroczyła 560 mln dol.
W całym 2020 roku zwiększyły się również obroty handlowe między Polską i Kuwejtem, których wartość wyniosła 115 mln dol. (wzrost o 27 proc. w stosunku do 2019 roku). Tradycyjnie główną pozycję stanowiły artykuły rolno-spożywcze, które mają 43-proc. udział w eksporcie. Z kolei import z Kuwejtu to głównie tworzywa sztuczne i wykonane z nich wyroby.
– Budując program promocji, skupiono się na kilkunastu branżach, które są najbardziej perspektywiczne i rozwojowe. W części z nich – takich jak moda czy IT – polscy przedsiębiorcy odnoszą sukcesy na wielu rynkach zagranicznych i spodziewamy się, że przełoży się to również na kraje Zatoki Perskiej. Dla innych – takich jak ochrona środowiska czy energetyka – jest to natomiast dopiero początek drogi – mówi ekspertka PARP.
Wśród beneficjentów programu Go to Brand są projektantka Dorota Goldpoint, klinika stomatologiczna Furyk Clinic, firma Kryształowy Świat, która zajmuje się projektowaniem i wykonywaniem specjalistycznych instalacji solnych wspomagających leczenie chorób górnych dróg oddechowych, czy PPH BIM, producent kosmetyków kolorowych i pielęgnacyjnych
– W ramach konkursu Go to Brand Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości finansuje m.in. udział w Polsko-Arabskim Forum Gospodarczym, koszty organizacji stoiska targowego na wydarzenia, które są wskazane w tym programie promocji. Przedsiębiorca ma również możliwość wzięcia udziału w misji wyjazdowej, której koszty są również przez PARP dofinansowywane, oraz realizacji działań promocyjnych w ogólnym ujęciu. Mówimy tutaj zarówno o formach tradycyjnych, jak np. katalogi, jak również promocji w kanałach elektronicznych – wymienia zastępca dyrektora Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw w PARP.
Wystawa Światowa Expo 2020 w Dubaju – przełożona o rok ze względu na pandemię koronawirusa – została otwarta dla gości z początkiem października. Uczestniczy w niej ponad 200 państw, organizacji międzynarodowych, firm i instytucji. To pierwsza wystawa światowa w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki i po raz pierwszy w historii tego wydarzenia każdy kraj ma własny pawilon. Impreza potrwa pół roku (do końca marca 2022 roku) i szacuje się, że w tym czasie odwiedzi ją nawet 25 mln ludzi. Licznymi atrakcjami ma przyciągnąć ich także polski pawilon, którego hasłem przewodnim jest: „Poland. Creativity inspired by nature”.
– Światowe wystawy Expo w Dubaju to doskonała okazja do promocji Polski w wielu dziedzinach. Przez sześć miesięcy trwania wystawy odbędzie się blisko tysiąc wydarzeń, a najważniejsze z nich to Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze i Dzień Polski, organizowane 6 i 7 grudnia – mówi Izabela Fiszer.
Czytaj także
- 2025-06-11: Wiceprzewodniczący PE: Polska prezydencja zapewniła UE stabilność w niepewnych czasach. Wiele inicjatyw dotyczyło obronności
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-12: Dorota Gardias: Przykre jest to, że wybory prezydenckie budzą tak negatywne emocje. Jest dużo złości, żalu i różnych zagrywek, które kompletnie nie są moje
- 2025-06-11: Gwiazdy: Scena polityczna stała się ringiem, a politycy nie szanują siebie nawzajem. Każdy ma prawo widzieć świat inaczej
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-12: Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
- 2025-06-03: Zaufanie do UE deklaruje 58 proc. Polaków. Większość Europejczyków postrzega ją jako stabilne miejsce na tle niespokojnego świata
- 2025-05-20: Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.