Newsy

Prof. Chojna-Duch: Bieżący deficyt nie przesądza dalszych wzrostów i nadwyżek

2012-04-18  |  06:45
Mówi:Prof. Elżbieta Chojna-Duch
Funkcja:Członek Rady Polityki Pieniężnej
  • MP4

    Deficyt budżetowy po marcu wynosi blisko 23 mld zł, czyli 2/3 planu na cały 2012 rok. Zgodnie z ustawą budżetową na koniec roku nie może być wyższy niż 35 mld zł.

     - W tej chwili już wiadomo, że 2011 rok będzie lepszy, jeśli chodzi o deficyt, niż oczekiwano, czyli obniży się w stosunku do wcześniejszych planów - mówi prof. Elżbieta Chojna Duch, członek Rady Polityki Pieniężnej.

    Narodowy Bank Polski szacuje, że ubiegłoroczny deficyt finansów publicznych wyniósł ok. 5-5,1 proc. PKB. W tym roku, według założeń budżetowych, nie powinien przekroczyć 3 proc.

    Ministerstwo Finansów opublikowało dane o wykonaniu budżetu w poprzednim miesiącu. Wynika z nich, że w ciągu I kwartału br. deficyt budżetowy wyniósł ponad 22 mld zł, czyli prawie 66 proc. z zakładanego na cały rok planu.

    Zdaniem prof. Elżbiety Chojnej-Duch kwartalne wyniki nie mają dużego znaczenia, ponieważ deficyt liczony jest w skali roku.

     - 31 grudnia to data ważąca dla budżetu i gospodarki. Więc deficyt bieżący nie przesądza dalszych wzrostów i nadwyżek, choć dzisiejsza sytuacja rzeczywiście jest umiarkowanie dobra - dodaje prof. Chojna-Duch.

    Według resortu finansów nie ma powodu do niepokoju, bo tak wysoki deficyt w pierwszych miesiącach to naturalny trend powtarzający się co roku. W ubiegłym roku w I kwartale deficyt sięgał 43 proc. z zaplanowanych 40 mld zł. Ostatecznie deficyt budżetowy w 2011 roku był znacząco niższy i wyniósł nieco ponad 25 mld zł.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem

    Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.

    Ochrona środowiska

    KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

    Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.

    Handel

    Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

    Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.