Mówi: | Renata Nowak, p.o. dyrektora Przedszkola Nr 3 „Ługuś” w Karczewie Klaudia Mikulska, wicedyrektor Przedszkola Nr 3 „Ługuś” w Karczewie Michał Rudzki, burmistrz Karczewa |
Przedszkola i szkoły mogą otrzymać grant na dodatkowe inwestycje. Na placówki oświaty czeka wsparcie z programu „WzMOCnij swoje otoczenie”
Polskie Sieci Elektroenergetyczne prowadzą działalność na terenie 1 tys. polskich gmin, do których sukcesywnie kierują wsparcie finansowe, m.in. w ramach programu „WzMOCnij swoje otoczenie”. Samorządy mogą się w nim starać o grant w wysokości 20 tys. zł na realizację projektów, które przysłużą się całej społeczności. Tylko w tym roku w gronie podmiotów, które skorzystały z takiego wsparcia, znalazło się ponad 40 placówek edukacyjnych, którym grant PSE pozwolił sfinansować potrzeby przekraczające ich budżety.
– Sala Doświadczania Świata – czyli sala integracji sensorycznej, która powstała w naszym przedszkolu – to projekt, którego odbiorcą są dzieci ze spektrum autyzmu i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale i wszystkie dzieci uczęszczające do naszej placówki. Dzięki grantowi z programu „WzMOCnij swoje otoczenie” sala została w odpowiedni sposób przygotowana, tak aby służyć wszystkim maluchom – mówi agencji Newseria Biznes Renata Nowak, p.o. dyrektora Przedszkola Nr 3 „Ługuś” w Karczewie.
Placówka jest jedną z ponad 40 szkół i przedszkoli, które tylko w tym roku zostały objęte wsparciem finansowym Polskich Sieci Elektroenergetycznych. Operator krajowego systemu przesyłowego prowadzi działalność na terenie ok. 1 tys. polskich gmin i to właśnie do nich jest skierowany realizowany od 2019 roku program grantowy „WzMOCnij swoje otoczenie”. Samorządy i ich jednostki budżetowe (np. ośrodki pomocy społecznej, ośrodki kultury, sportu i rekreacji oraz przedszkola, szkoły, biblioteki etc.) oraz organizacje pozarządowe mogą się w nim starać o dofinansowanie w wysokości 20 tys. zł na realizację projektów związanych z rozwojem wspólnej przestrzeni publicznej i aktywizacją życia społecznego.
PSE wsparły w tym roku 180 takich projektów o łącznej wartości prawie 3,7 mln zł. W ostatniej edycji programu „WzMOCnij swoje otoczenie” znalazły się wśród nich m.in. wirtualne laboratorium chemiczne w Otwocku, utworzenie pracowni technicznej dla uczniów w gminie Nowa Wieś Lęborska oraz właśnie uruchomienie gabinetu terapii sensorycznej dla dzieci w gminie Karczew.
– Realizacja projektu „WzMOCnij swoje otoczenie” przyniesie korzyści naszej placówce, ale i całej naszej gminie – podkreśla Renata Nowak.
– Sala Doświadczania Świata, która powstała dzięki wsparciu Polskich Sieci Elektroenergetycznych, jest jedyną w powiecie i jedną z raptem kilku na całym Mazowszu, jeśli chodzi o specjalistyczną terapię dla dzieci z różnymi zaburzeniami sensorycznymi. Dla nas jako gminy absolutnie jest to coś, z czego jesteśmy dumni i czym możemy się chwalić – dodaje Michał Rudzki, burmistrz Karczewa. – Ta sala, która powstała na osiedlu Ługi, liczącym ok. 4 tys. mieszkańców, to nowa przestrzeń dla rozwoju dzieci, które – jak wielokrotnie mówią nauczyciele i wychowawcy – borykają się z coraz większą ilością różnego typu zaburzeń.
Grant pozyskany przez karczewską placówkę w programie PSE pozwolił zagospodarować wolną przestrzeń, którą dysponowało przedszkole, i stworzyć w niej miejsce, gdzie terapeuci będą mogli prowadzić zajęcia z integracji sensorycznej. Przestrzeń została zaprojektowana i przygotowana tak, aby zachęcać dzieci do podejmowania działań stymulacyjnych. Skorzystają z niej przede wszystkim maluchy o specjalnych potrzebach rozwojowych, z nadpobudliwością psychoruchową oraz w spektrum autyzmu, ale docelowo Sala Doświadczania Świata będzie udostępniana wszystkim przedszkolakom.
– Znalazły się w niej urządzenia typu łóżko wodne czy kurtyny świetlne, które mają pobudzać zmysły dzieci do pracy. I to są urządzenia, które pobudzają do pracy wszystkie zmysły – czyli wzrok, węch, smak, dotyk – i stymulują obydwie półkule mózgowe. Nawet w przypadku dzieci, które nie mają tak specjalnych potrzeb jak maluchy autystyczne, ta sala może powodować u nich wyciszenie, uspokojenie, relaksację – mówi p.o. dyrektora Przedszkola Nr 3 „Ługuś” w Karczewie.
– Dzięki wsparciu Polskich Sieci Elektroenergetycznych mogliśmy zagospodarować wolną przestrzeń, którą dysponowaliśmy w naszym przedszkolu. Sala Doświadczania Świata powstała przede wszystkim z myślą o dzieciach ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, z nadpobudliwością psychoruchową oraz ze spektrum autyzmu. Terapeuci będą prowadzić w niej terapię opartą na elementach integracji sensorycznej, zarówno w małych grupach, jak i zajęcia indywidualne. Jednak w miarę możliwości i potrzeb będziemy starali się udostępniać ją wszystkim przedszkolakom – dodaje wicedyrektor placówki Klaudia Mikulska.
Co istotne, Sala Doświadczania Świata to jedyne takie miejsce w gminie i jedno z niewielu w całym regionie.
– To, że wzbogaciła ona wyposażenie przedszkola, znacząco wpłynie na popularność i dobry wizerunek naszej placówki, ale również i całej gminy. Dzięki stymulacji mózgu w Sali Doświadczania Świata dzieci będą lepiej radziły sobie z problemami w przyszłości – mówi Renata Nowak.
Czytaj także
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-11: TEDx w stolicy przyciąga coraz więcej mówców i słuchaczy. Wśród tematów przeważają nowe technologie
- 2025-06-06: Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-05-14: Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.