Mówi: | Marta Baran |
Funkcja: | dyrektorka Działu Zarządzania Relacjami z Klientem |
Firma: | Carrefour Polska |
Rodzice zaplanowali większe budżety na wyprawkę szkolną. Najwięcej z nich deklaruje wydatki między 300 a 700 zł
Ponad 80 proc. rodziców – ze względu na wysoką inflację – spodziewa się większych wydatków na wyprawkę szkolną swoich dzieci i zaplanowało na ten cel odpowiednio wyższe budżety. Zdecydowana większość wyda na artykuły szkolne między 300 a 700 zł. Co 10. rodzic planuje jednak zamknąć się w kwocie 300 zł – wynika z badania SW Research dla sieci Carrefour. Dla zdecydowanej większości cena produktu decyduje o wyborze miejsca zakupu. Dlatego największe sieci prześcigają się w promocjach i rabatach, a rodzice skłaniają się ku markom własnym.
– Prawie 80 proc. rodziców spodziewa się wzrostu wydatków na artykuły szkolne w tym roku. W zeszłym roku sytuacja wyglądała podobnie, tym razem ceny rosną jednak dużo wolniej – mówi w rozmowie z agencją Newseria Biznes Marta Baran, dyrektorka Działu Zarządzania Relacjami z Klientem w Carrefour Polska.
Z badania SW Research dla Carrefoura wynika, że w tym roku na wyprawkę szkolną wydamy więcej niż przed rokiem. Ceny w lipcu były o niemal 11 proc. wyższe niż przed rokiem, a w kategorii edukacja wzrost przekroczył 13 proc. w ujęciu rocznym.
– Aż 70 proc. rodziców w tym roku planuje wydać między 300 a 700 zł na artykuły szkolne dla swoich dzieci. Poniżej 300 zł i między 700 a 900 zł deklaruje po ok. 10 proc. respondentów, natomiast 9 proc. rodziców planuje wydać ponad 900 zł – wylicza ekspertka.
Kryterium ceny to najważniejsza kwestia dla niemal 81 proc. rodziców. Ma ono znaczenie zwłaszcza w kontekście wyboru miejsca zakupu wyprawki. Ponad połowa Polaków kompletuje ją w dyskontach, 40 proc. wybiera hipermarkety, podobny odsetek decyduje się na specjalistyczne sklepy papiernicze, a 31 proc. – supermarkety.
– Ceny mają ogromne znaczenie w dzisiejszych czasach. Klienci nie chcą natomiast zrezygnować z dobrej jakości produktów wybieranych dla swoich pociech, w związku z tym szukają miejsc, gdzie są w stanie to pogodzić – tłumaczy Marta Baran. – Dobrym rozwiązaniem na trudne czasy są produkty marek własnych, które według danych Carrefoura są tańsze nawet o 30 proc. w stosunku do ich markowych odpowiedników.
Niemal 60 proc. rodziców przed zakupami porównuje oferty różnych sklepów. Ponad połowa sprawdza oferty w gazetkach promocyjnych, co trzeci korzysta z polecenia od znajomych.
– Sklepy organizują specjalne strefy z artykułami szkolnymi, gdzie można znaleźć szeroki wybór artykułów do szkolnej wyprawki. Zachęcamy do wizyty w sklepach, najszersza oferta będzie u nas dostępna do połowy września – mówi ekspertka Carrefoura.
Czytaj także
- 2025-01-08: Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
- 2024-12-05: Przedświąteczna gorączka zakupów może sprzyjać nieprzemyślanym decyzjom. UOKiK ostrzega przed nadmiernym zadłużaniem
- 2025-01-13: Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
- 2024-10-09: Monika Mrozowska: Mamy w mieszkaniu małą lodówkę i dlatego nie robię zakupów na zapas. Dzięki temu nie marnuję jedzenia
- 2024-10-14: Dobrostan nauczycieli w zapomnieniu. Połowa młodych stażem pedagogów planuje odejście z zawodu
- 2024-06-21: Szkoły nie przygotowują uczniów na wejście w dorosłość. Oceny wciąż ważniejsze od kompetencji przyszłości i kreatywności
- 2024-08-01: Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
- 2024-06-06: Handel w sieci nie zwalnia mimo zawirowań w gospodarce. Coraz większą rolę odgrywa w nim sztuczna inteligencja
- 2024-06-13: Allegro wchodzi do kolejnych krajów europejskich. Platformy sprzedażowe uruchomi niedługo na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
W tym tygodniu Grupa Żywiec uruchomiła w Elblągu nową linię do produkcji piwa w puszce. Dwukrotnie szybsza od dotychczasowej zwiększyła zdolności produkcyjne browaru o 30 proc. Poza poprawą efektywności nowa technologia ma także wpłynąć na obniżenie śladu węglowego zakładu. Pozwoli bowiem zredukować zużycie ciepła, wody i energii elektrycznej.
Ochrona środowiska
Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
Jedną z pierwszych decyzji drugiej kadencji Donalda Trumpa było wycofanie się Stanów Zjednoczonych z porozumienia paryskiego. Oficjalnie nastąpi to 27 stycznia 2026 roku. Eksperci oceniają, że decyzja ta może pozostać w sferze negatywnej narracji politycznej, ponieważ względy ekonomiczne będą jednak wskazywać na wprowadzanie zielonych rozwiązań, a Trump i jego otoczenie to przede wszystkim biznesmeni. Negatywne stanowisko USA wobec walki z kryzysem klimatycznym może się jednak przełożyć na globalną debatę publiczną.
Media i PR
Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa
Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.