Newsy

Rosną oszczędności Polaków. Skłonność do ryzyka jest jednak wciąż niewielka

2014-10-13  |  06:40
Mówi:Norbert Duczkowski
Funkcja:dyrektor biura produktów inwestycyjnych
Firma:Getin Noble Bank
  • MP4
  • Polacy oszczędzają coraz więcej. Jak policzył Narodowy Bank Polski oszczędności Polaków pod koniec zeszłego roku wyniosły 850 mld zł i wciąż rosną. Większość z nich inwestowana jest jednak w sposób zachowawczy. Bezpiecznie, więc bez szans na spektakularne zyski.

    W I kwartale 2014 r. Polacy powiększyli oszczędności o kolejne 38,3 mld zł ‒ wynika z najnowszego raportu NBP. W tym roku przybywa ich znacznie szybciej niż w zeszłych latach, bowiem w I kwartale zeszłego roku zdołaliśmy zaoszczędzić 4 mld zł mniej niż w tym roku.

    ‒ Przede wszystkim warto zaznaczyć, że tak naprawdę niemal każdy z nas deklaruje chęć do oszczędzania, ale wychodzi to mniej niż połowie z nas ‒ mówi w rozmowie z Newseria Biznes Norbert Duczkowski, dyrektor biura produktów inwestycyjnych Getin Noble Bank. ‒ Istnieje olbrzymia dysproporcja między tym, ile chcielibyśmy oszczędzać, a tym, ile faktycznie oszczędzamy.

    Oszczędzane pieniądze, jak podaje NBP, w ok. 40 proc. trafiały na bankowe lokaty ‒ łącznie 14,9 mld zł w I kwartale.

    ‒ Są to najpopularniejsze i najbardziej płynne metody, które umożliwiają wycofanie zgromadzonych środków w każdym momencie, to powoduje jednak, że długofalowe oszczędzanie nie jest aż tak efektywne ‒ ocenia Norbert Duczkowski.

    Wśród Polaków popularne jest też inwestowane w akcje i inne udziały kapitałowe, których w I kwartale nabyto łącznie za kwotę 17,6 mld zł. Zwykle są to fundusze dłużne o ograniczonym ryzyku inwestycyjnym.

    ‒ Obserwujemy zwiększone napływy do funduszy inwestycyjnych, a te napływy powinny jeszcze rosnąć w związku z potencjalnymi obniżkami stóp procentowych podkreśla dyrektor biura produktów inwestycyjnych Getin Noble Bank. ‒ Natomiast warto także zauważyć, że stałą popularnością wśród klientów cieszą się także długofalowe programy oszczędnościowe, które są bardzo często przygotowane w formie ubezpieczeń na życie i dożycie.

    Wybierając metodę oszczędzania, Polak zazwyczaj nie lubi działać pochopnie. Badamy rynek, obserwujemy oferty, a potem na ogół idziemy jeszcze po poradę do specjalisty.

    ‒ Duży wpływ na to, jakie produkty wybierają klienci, mają doradcy bankowi, którzy proponują głównie rozwiązania bezpieczne mówi dyrektor biura produktów inwestycyjnych Getin Noble Bank. ‒ Biorą pod uwagę skłonność klientów do ryzyka i dużą zachowawczość zarówno wyborze, jak i podejmowaniu jakiegokolwiek ryzyka inwestycyjnego.

    Wielkich zmian w polskich sposobach oszczędzania nie powinniśmy więc oczekiwać. Polak woli zarabiać mniej, ale za to bezpiecznie.

    ‒ Są to głównie fundusze pieniężne i fundusze obligacji, najczęściej polskie ‒ informuje dyrektor Duczkowski. ‒ Czasami daje się przekonać inwestującego do funduszu obligacji korporacyjnych, które osiągają bardzo fajne stopy zwrotu, jednak ryzyko inwestycyjne jest już wyższe. W przypadku klientów zamożniejszych ryzyko jest wybierane w zależności od tego, w jaki sposób kształtuje się portfel inwestycyjny danego klienta.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.