Mówi: | Marcin Duma |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Instytut Badawczy IBRiS |
Rosną wydatki świąteczne Polaków. W tym roku przecięta rodzina na przygotowanie wigilii przeznaczy 1 475 zł, o 112 zł więcej niż rok wcześniej
Wydatki na organizację przyjęcia wigilijnego w tym roku będą o około 8 proc. wyższe niż w 2015 roku. Przeciętna polska rodzina zamierza przeznaczyć na ten cel nieco ponad 1 475 zł, o 112 zł więcej niż dwanaście miesięcy temu. Ale nakłady beneficjentów programu Rodzina 500 plus będą większe i zamkną się kwotą wyższą niż 1700 zł. Większość zostanie wydana na kupno produktów spożywczych.
– Mniej więcej jedną czwartą wszystkich wydatków świątecznych będą stanowić w tym roku zakupy beneficjentów programu Rodzina 500 plus – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Duma, prezes Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS. – Takie gospodarstwa wydadzą o około 200 zł więcej niż pozostałe. Ale nie tylko dlatego, że korzystają ze wsparcia. Są to po prostu dużo liczniejsze rodziny. W związku z tym ich wydatki siłą rzeczy, muszą być wyższe.
Jak wynika z ostatniej analizy przeprowadzonej przez IBRiS polska rodzina w tym roku wyda na organizację świąt Bożego Narodzenia przeciętnie 1475,80 zł, o przeszło 100 zł więcej niż w rok wcześniej (1363,25 zł). Łączne przychody placówek handlowych z tego tytułu wyniosą zatem 20,1 mld zł, wobec 18,6 mld zł w 2015 roku. Gospodarstwa domowe korzystające ze świadczeń socjalnych w ramach programu Rodzina 500 plus deklarują przeznaczenie na zakupy średnio kwoty 1 715 zł. Szacowane łączne wydatki tej grupy mają wynieść 4,788 mld zł.
– Pamiętajmy, że nie mówimy wyłącznie o kupnie prezentów, ale przede wszystkim o zakupach niezbędnych do przygotowania świątecznego przyjęcia artykułów spożywczych – wyjaśnia Marcin Duma. – W przypadku samych upominków hierarchia wygląda zupełnie inaczej, waga internetu zdecydowanie rośnie. W ogólnej masie świątecznych zakupów internet odpowiada jedynie za 12 proc. Natomiast w grupie prezentów jest to wartość niemal trzykrotnie wyższa.
Z analizy IBRiS wynika, że jedna czwarta Polaków zamierza się zaopatrywać w niezbędne świąteczne produkty głównie w sklepach dyskontowych, 40 proc. – w super i hipermarketach, a blisko połowa (48 proc.) – w małych placówkach osiedlowych. Przestrzeń internetowa w realizacji przedświątecznych sprawunków nie będzie odgrywać dominującej roli. Z e-commerce chce skorzystać 25 proc. badanych.
Większość zakupów, jak tłumaczy Marcin Duma, nie będzie bowiem dotyczyć dób inwestycyjnych. Większość gospodarstw domowych przeznaczy środki na produkty spożywcze niezbędne podczas przygotowywania wieczerzy wigilijnej, ewentualnie poczęstunku czy posiłków w pozostałe dni świąteczne. A one nie są domeną handlu w internecie.
– Niektóre prezenty być może będą pewnego rodzaju inwestycją, na przykład w sprzęt elektroniczny – precyzuje Marcin Duma. – Będziemy także kupować książki, a więc zainwestujemy w kulturę. Kosmetyków czy bonów prezentowych do inwestycji jednak bym nie zaliczał.
Czytaj także
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-10: Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-04-08: Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-04-17: Eliza Gwiazda: Teraz w koszykach ze święconką jest nawet czekolada i alkohol. Ważniejszy jest przepych niż przeżywanie tego czasu w duchu świąteczno-religijnym
- 2025-04-16: Krzysztof Skórzyński: Dla mnie Wielkanoc ma wymiar symboliczny i duchowy. Podczas przygotowań w kuchni ja jestem od wykonywania poleceń córki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.