Newsy

Rzecznik Finansowy: przybywa skarg dotyczących inwestycji na rynku walutowym

2017-01-12  |  06:55
Mówi:Agnieszka Wachnicka
Funkcja:dyrektor Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego
Firma:Biuro Rzecznika Finansowego
  • MP4
  • Do Biura Rzecznika Finansowego, który wspiera klientów instytucji rynku finansowego, wpływa coraz więcej skarg dotyczących inwestycji na rynku walutowym. Forex traktowany jest jako alternatywa dla lokat bankowych, których oprocentowanie wciąż spada, ale klienci nie do końca wiedzą, jak ten rynek działa – mówi Agnieszka Wachnicka. Nieumiejętne inwestowanie może się zaś skończyć utratą środków.

    – Na podstawie wniosków i informacji płynących od klientów widzimy, że w najbliższym czasie problematyczny może się okazać rynek forex, który coraz częściej staje się substytutem lokat bankowych. Klienci próbują inwestować i lokować pieniądze na tym rynku, często z negatywnym skutkiem – po prostu tracą środki. Z płynących do nas skarg wynika, że nie bardzo wiedzą, jak ten rynek działa. Dlatego będziemy podejmować inicjatywy, żeby klientów informować, edukować i uczulać na pewne aspekty związane z rynkiem Forex – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Wachnicka, dyrektor Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego z Biura Rzecznika Finansowego.

    Rzecznik Finansowy, powołany ustawą w połowie 2015 roku, reprezentuje interesy klientów sektora finansowego. W ubiegłym roku była to jedna z pierwszych instytucji, która uznała kredyty walutowe we frankach za sprzeczne z obowiązującym prawem, co było istotnym argumentem dla frankowiczów dochodzących swoich roszczeń w sądach.

    Rzecznik wsparł również kilka tysięcy konsumentów, którzy skorzystali tzw. polisolokat, za których zerwanie grozi kara umowna nawet do 100 proc. zainwestowanego kapitału. W odróżnieniu od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ta instytucja wspiera indywidualnych konsumentów w sporach z instytucjami branży finansowej.

    O ile UOKiK obejmuje rynek całościowo, czyli ma globalne podejście z punktu widzenia zbiorowych interesów konsumentów, o tyle Rzecznik Finansowy działa z punktu widzenia klienta indywidualnego – mówi Agnieszka Wachnicka.

    W przypadku sporu konsumenta z instytucją finansową rzecznik może wszcząć postępowanie interwencyjne, w którym postara się doprowadzić do uznania roszczenia klienta i rozstrzygnięcia sprawy na jego korzyść. Drugi tryb przewiduje, że klient może złożyć do Rzecznika Finansowego wniosek o mediację, czyli pomoc w pozasądowym rozstrzygnięciu sporu. Instytucja finansowa ma zaś w takim przypadku obowiązek przystąpić do mediacji.

    – Obydwa tryby cieszą się dużą popularnością. Rzecznik Finansowy interweniuje w określonych sprawach, ale udziela również porad prawnych poprzez przygotowanych do tego ekspertów. Jest numer, pod który można telefonować w celu uzyskania porady prawnika. Taką prostą, krótką poradę można również uzyskać drogą mailową, wystarczy napisać e-maila do Rzecznika Finansowego i nasi prawnicy udzielą wskazówek na temat tego, jak postępować lub gdzie zgłosić się po pomoc – mówi Agnieszka Wachnicka.

    Dzięki przepisom, które weszły w życie 10 stycznia, postępowanie polubowne przy Rzeczniku Finansowym będzie jeszcze szybsze i łatwiejsze. Dodatkowo, za kilka miesięcy będzie można rozwiązywać spory konsumenckie online, za pomocą platformy internetowej ODR. Będzie to dotyczyło zarówno sporów krajowych, jak i transgranicznych.

    Rzecznik Finansowy wspiera również klientów, którzy w sporze z instytucją sektora finansowego dochodzą swoich roszczeń w sprawach sądowych. W takich przypadkach może on przedstawić sądowi tzw. „istotny pogląd w sprawie”, czyli swoje stanowisko dotyczące konkretnego sporu, poparte wnikliwą analizą dokumentów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

    Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

    Konsument

    35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

    W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

    Problemy społeczne

    Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

    Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.