Newsy

Startuje nowy program wsparcia dla młodych, innowacyjnych spółek. Warszawa ma szansę stać się centrum technologicznym dla firm z Europy Środkowo-Wschodniej

2017-10-27  |  06:45
Mówi:Krzysztof Witkowski, EYnovation, associate partner EY

Paweł Sieczkiewicz, prezes Telemedi.co

Łukasz Leśniak, Startberry, Senfino

Przemysław Szuder, Microsoft

  • MP4
  • Dwie globalne firmy, EY oraz Microsoft, we współpracy z polską firmą technologiczną Senfino stworzyły w Warszawie szyty na miarę program akceleracyjny Startberry dla start-upów, które mogą wesprzeć duży biznes w cyfrowej transformacji. W inicjatywie, która wystartowała oficjalnie w tym tygodniu, uczestniczy 10 start-upów, które już podbijają międzynarodowe rynki. Trzej partnerzy mają ambicję, żeby utworzyć w Warszawie hub dla młodych spółek technologicznych z całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

    Polska ma się szansę stać regionalnym hubem dla start-upów. Nie jest to łatwa droga, dookoła mamy sporą konkurencję. Natomiast za nami przemawiają solidne fundamenty – mam na myśli głównie polskich inżynierów i software developerów, których jakość pracy jest dziś oceniana wysoko w świecie. Druga kwestia to duch przedsiębiorczości, który jest wpisany w DNA polskiego społeczeństwa. Widać coraz więcej inicjatyw, również rządowych, które mają wzmocnić polski ekosystem wsparcia dla start-upów, pomóc polskim przedsiębiorcom, a także ściągnąć do Polski inne podmioty z regionu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Witkowski, associate partner w firmie doradczej EY, odpowiedzialny za skierowany do start-upów program EYnovation.

    Sytuacja sektora start-upów w Polsce z roku na rok jest coraz lepsza – to główny wniosek z najnowszego, tegorocznego raportu fundacji Startup Poland. Przyciągają zagranicznych inwestorów, a blisko połowa sprzedaje swoje produkty i usługi za granicą. Jest ich coraz więcej, mają też większe możliwości pozyskania finansowania i coraz powszechniej współpracują ze środowiskiem naukowym. Polskie specjalizacje to big data, analityka, internet rzeczy, narzędzia deweloperskie i nauki przyrodnicze, a 17 proc. młodych, innowacyjnych spółek rozwija się w tempie przekraczającym 50 proc. miesięcznie – wynika z raportu „Polskie start-upy 2017”.

    Potencjał w tym sektorze dostrzega też rząd. Uchwalona w tym roku Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zakłada zwiększenie nakładów na badania i rozwój (B+R) do 1,7 proc. PKB w 2020 r. i powstanie 1,5 tys. nowych start-upów w ciągu 7 lat. W ubiegłym roku wystartował program Start in Poland stworzony z myślą o innowacyjnych projektach i przedsiębiorcach. Rząd zamierza przeznaczyć na niego w sumie 3 mld zł. Według wicepremiera Mateusza Morawieckiego drugie tyle będzie pochodzić od międzynarodowych funduszy venture capital.

    Obok finansowania i przyjaznego ekosystemu prawnego kluczowa dla start-upów jest współpraca i wsparcie dużego biznesu. Dwaj liderzy w swoich segmentach rynku – firma doradcza EY oraz Microsoft – we współpracy z polską firmą technologiczną Senfino utworzyli w Warszawie program akceleracyjny Startberry, który oficjalnie wystartował w tym tygodniu.

    Microsoft, jako firma technologiczna, chce wnieść doradztwo w zakresie nowych technologii, sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i najnowszych trendów. EY, jako doradca biznesowy, oferuje setki godzin bezpłatnej pracy swoich konsultantów, podpowiadających, skąd pozyskać pieniądze na finansowanie. To pozwoli wypracować najlepsze modele biznesowe. Z kolei Senfino, jako partner branżowy, będzie pomagał w animowaniu, dołączał kolejne start-upy do programu, łącząc je ze światem dużego biznesu – wyjaśnia Przemysław Szuder, dyrektor segmentu klientów kluczowych, małych i średnich firm oraz partnerów w Microsoft.

    Cel Startberry to wspieranie innowacyjnych spółek technologicznych na drodze do globalnej ekspansji i rynkowego sukcesu. Ambicją partnerów jest stworzenie w Warszawie Startup Digital Valley – miejsca, w którym młode spółki technologiczne z całego regionu Europy Wschodniej i Centralnej będą ze sobą współpracować.

    Startberry tym różni się od innych programów, że jest szyty na miarę dla każdego z projektów. Na początku programu zapytano nas: czego potrzebujemy? Program dedykowany dla nas składa się tylko z elementów, których rzeczywiście potrzebujemy – wsparcia sprzedaży zagranicznej, pozyskiwanie nowych klientów. Już mamy pierwsze efekty Startberry – mówi Paweł Sieczkiewicz, prezes start-upu Telemedi.co, który tworzy rozwiązania z zakresu telemedycyny.

    Startberry to program akceleracyjny, który będzie indywidualnie dopasowywany do potrzeb każdego start-upu biorącego w nim udział. Jest przeznaczony dla przedsięwzięć biznesowych, które mają już prototypy czy wdrożenia swoich rozwiązań lub nawet mają za sobą pierwsze sprzedaże, a także dla młodych spółek technologicznych, które oferują rozwiązania klasy enterprise w modelu B2B i odpowiadają na potrzeby dużego biznesu związane z cyfrową transformacją.

    Pierwszy program akceleracyjny Startberry rozpoczął się w czerwcu 2017 roku. W pierwszej edycji bierze udział dziesięć start-upów, które tworzą rozwiązania w takich obszarach jak diagnozowanie autyzmu, wykorzystanie zaawansowanej analityki w operacjach finansowych, stworzenie sztucznego mózgu czy usprawnianie komunikacji wewnątrz korporacji.

    Start-upy, które zostały wybrane do programu akceleracyjnego, działają międzynarodowo – mają międzynarodowy zestaw klientów i wdrożenia na całym świecie. Są też start-upy, które rozpoczęły ekspansję od Polski i już zdobywają kolejne biura i sieci partnerskie w kolejnych krajach – mówi Łukasz Leśniak z firmy technologicznej Senfino, partnera projektu Startberry – Bez wątpienia każdy z tych start-upów ma unikalny produkt w swojej dziedzinie. Są jedyne w swoim rodzaju, jak Harimata, która opracowała aplikację do wczesnego wykrywania autyzmu, a teraz pracuje nad aplikacją do wykrywania depresji, czy Telemedi.co, który stawia na nowy rynek telemedycyny.

    Jednym z projektów uczestniczących w programie Startberry jest Devskiller i narzędzie, które ułatwia rekrutację programistów.

    – Stworzyliśmy system, który weryfikuje kompetencje programistów w prawdziwym środowisku biznesowym. W procesie rekrutacji rozwiązują oni prawdziwe problemy biznesowe, z którymi borykają się firmy. W ten sposób wiemy, że dany programista sprawdzi się na stanowisku, na jakie jest rekrutowany – mówi Tomasz Winter, pomysłodawca Devskiller. – Jednym z większym problemów działów HR dziś jest brak narzędzi do weryfikacji umiejętności programistów. Muszą one angażować deweloperów, żeby to sprawdzić. Nasze narzędzie daje im możliwość takiej weryfikacji.

    Siedzibą Startberry będzie industrialna przestrzeń, zlokalizowana w zespole budynków Praga306 przy ulicy Grochowskiej 306 w Warszawie. Każdego dnia ma się tu odbywać przynajmniej jedno wydarzenie rozwijające branżę – meetupy, hackatony, hackfesty, technologiczne open hours z inwestorami, demo i product days. Organizatorzy przyznają, że ich ambicją jest stworzenie warszawskiej start-upowej doliny cyfrowej dla start-upów z Europy Centralnej i Wschodniej. Do Startberry mogą też dołączać potencjalni partnerzy, którzy chcą realizować swoje pomysły. Druga edycja akceleratora jest planowana na styczeń 2018 roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.