Mówi: | Monika Kamińska |
Funkcja: | manager ds. PR |
Firma: | Platforma MAM |
W domowych finansach rządzą kobiety. To one lepiej planują wydatki i zarządzają domowym budżetem
Lepsza znajomość cen produktów sprawia, że większa odpowiedzialność za zakupy codzienne spoczywa na kobietach – wynika z raportu „Polka – strażniczka domowego budżetu” przygotowanego przez platformę MAM. W postawach Polaków widać jednak łagodną wojnę płci na polu finansowego rozsądku i planowania budżetu. Więcej pieniędzy do domu zazwyczaj przynoszą panowie – to efekt tego, że wciąż istnieją jeszcze duże różnice w zarobkach kobiet i mężczyzn.
– Z badań przeprowadzonych przez platformę MAM wynika, że kobieta rządzi w polskim domu i budżecie. 60 proc. kobiet wskazało na siebie, wśród mężczyzn 35 proc. wskazało na siebie i odebrali tę rolę paniom. W naszym badaniu zadaliśmy te same pytania i kobietom, i mężczyznom. Dlatego widzimy w tym temacie wojnę płci pod względem tego, jak postrzegają to obie strony – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Monika Kamińska, manager ds. PR platformy MAM.
Z raportu „Polka – strażniczka domowego budżetu” przygotowanego przez platformę MAM wynika, że delikatną wojnę płci widać też w ocenie rozsądnego zarządzania budżetem. Ponad połowa kobiet twierdzi, że to ich domena, tylko 7 proc. wskazuje mężczyzn. Panowie oceniają to jednak nieco inaczej – 32 proc. wskazuje na samych siebie, jedynie 17 proc. – na kobiety. Jednocześnie 39 proc. pań i 47 proc. mężczyzn ocenia, że płeć nie ma w tym zakresie większego znaczenia.
– O finansach w polskim domu decydują w zasadzie małżonkowie i partnerzy wspólnie, dlatego że zarówno kobiety i mężczyźni wskazują w 47 proc. na współdecydowalność o wydatkach domowych. Co ciekawe, do 300 zł partnerzy nie pytają się o zasadność wydatków. Te pytania i wspólne podejmowanie decyzji pojawia się powyżej tej kwoty, najczęściej w okolicy 1 tys. zł – wskazuje Monika Kamińska.
Przy mniejszych kwotach to panowie są przekonani o własnej decyzyjności (40 proc.). Jednocześnie jednak nieco ponad 36 proc. pań wskazuje na siebie. Gdy w grę wchodzą większe wydatki, do ok. 1 tys. zł, nieco częściej samodzielną decyzję podejmują kobiety. Większość pokłada też wiarę we własną płeć w zakresie konsekwencji w realizacji założonych planów budżetowych (połowa kobiet i co trzeci mężczyzna) lub w równość płci (odpowiednio 28 i 37 proc.).
– W kluczowych pytaniach o odpowiedzialność i planowanie panie wskazują na siebie, obniżając tutaj wartość swoich partnerów. Mężczyźni podobnie – wskazują na siebie jako na bardziej odpowiedzialnych i zaradnych, obniżając wartość pań. Bardzo dobrą tendencją jest to, że coraz więcej osób bez względu na zamieszkanie, liczbę dzieci, stan majątkowy wskazuje na wspólne decyzje w zakresie odpowiedzialności, planowania i zarządzania budżetem – zauważa Kamińska.
To panie wykazują zaś większy rozsądek w zakresie wydatków. Mężczyźni częściej sięgają po produkty impulsywnie, bez zastanowienia, paniom zdarza się to zdecydowanie rzadziej, choć jednocześnie są wobec siebie bardziej krytyczne. To panów częściej niż kobiet dotyczy problem zadłużania się.
– Zapytaliśmy kobiety i mężczyzn o znajomość cen produktów w danych kategoriach oraz o to, kto tak naprawdę je kupuje. Okazało się, że to kobiety kupują produkty i znają ich ceny w takich kategoriach, jak chemia, odzież, obuwie, żywność, leki, produkty dla dzieci, produkty dla zwierząt czy opłaty comiesięcznych rachunków. Panowie świetnie znają ceny samochodów, używek, produktów z kategorii turystyka, hobby, ale już nie do końca tych wydatków bieżących – mówi Kamińska.
Jak wskazuje ekspertka, pod względem zarządzania budżetem polski dom odbiega od zachodniego. W dużej mierze to kwestia różnicy w zarobkach. Luka płacowa w zarobkach kobiet i mężczyzn sięga w Polsce blisko 20 proc., a dysproporcje w wynagrodzeniach są widoczne na wszystkich szczeblach kariery, niezależne od wielkości przedsiębiorstwa i stażu pracy – wynika z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń na zlecenie Sedlak & Sedlak. Co trzecia kobieta wskazuje mężczyznę jako główną osobę utrzymującą gospodarstwo domowe, przy ponad połowie mężczyzn. Tyle samo panów przyznaje, że zdarzało im się utrzymywać partnerkę, przy 30 proc. kobiet, które deklarowały, że utrzymywały partnera.
– W większości domów europejskich wszystkie decyzje związane z budżetem domowym zapadają wspólnie, a to dlatego, że zarobki obu płci są dość wyrównane. Natomiast w Polsce widzimy różnicę między zarobkami mężczyzny a kobiety i sami nasi ankietowani w badaniu wskazywali na to, że to mężczyźni przynoszą więcej pieniędzy do domu, czyli jednak jest ten podział dość mocno widoczny w zarobkach. W Europie już takiego podziału i takiej przepaści nie ma – podkreśla Monika Kamińska.
Czytaj także
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-02-07: Radosław Majdan: Jestem zniesmaczony tym, ile czasu poświęciliśmy na załatwianie pozwoleń na budowę domu. Teraz zastanawiamy się, czy nie wybrać planu B
- 2025-02-19: Iwona Guzowska: Nie myślę o powrocie do polityki. Ten rozdział jest definitywnie zamknięty
- 2025-01-08: Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
- 2024-12-05: Przedświąteczna gorączka zakupów może sprzyjać nieprzemyślanym decyzjom. UOKiK ostrzega przed nadmiernym zadłużaniem
- 2024-11-28: P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.