Newsy

ZBP: skala działalności parabanków jest przeceniana

2012-12-03  |  06:33
Mówi:Krzysztof Pietraszkiewicz
Funkcja:Prezes
Firma:Związek Banków Polskich
  • MP4

    Według Związku Banków Polskich zasięg działania firm oferujących wysokooprocentowane pożyczki, tzw. chwilówki, jest przeceniany. Rozpoczęta właśnie kampania informacyjna „Nie daj się nabrać. Sprawdź zanim podpiszesz”, zwracająca uwagę na haczyki w umowach kredytowych, może go jeszcze zmniejszyć. Krzysztof Pietraszkiewicz zapewnia, że haczyków w umowach bankowych klienci nie muszą się obawiać. Banki mają obowiązek poinformować o wszystkich kosztach pożyczki i innych warunkach oferty.

     – Instytucje pozabankowe nie mają tak klarownych procedur i reguł udzielania kredytu konsumenckiego jak banki – zaznacza Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes ZBP w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria. – W przypadku banków, które są instytucjami zaufania publicznego, obowiązkiem banku jako firmy profesjonalnej i jednocześnie nadzorowanej przez KNF jest dostarczanie klientom przed udzieleniem pożyczki czy kredytu bardzo precyzyjnych informacji, pokazania symulacji, ile ten kredyt będzie kosztował i dokładne zbadanie zdolności kredytowej i wiarygodności klienta.

    W tym kontekście działania parabanków są szczególnie niebezpieczne, bo – według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – tylko 20 proc. klientów czyta umowę pożyczki przed jej podpisaniem, a rekordziści oferowali tzw. chwilówki z oprocentowaniem na poziomie kilku tysięcy procent.

    Dlatego instytucje takie jak Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisja Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski, Policja oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów współorganizują akcję społeczną "Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz”.

    W ocenie prezesa ZBP kampania ma przede wszystkim walor edukacyjny, który zwróci uwagę na pewne niebezpieczeństwa i zagrożenia związane z pułapką zadłużenia.

     – Akcja ta pozwoli również uświadomić klientów, jak najlepiej planować swoje finanse domowe i w jaki sposób zadłużać się czy podejmować decyzje o zaciągnięciu kredytu – uważa Krzysztof Pietraszkiewicz.

    Jego zdaniem zasięg działania firm oferujących chwilówki jest przeceniany.

     – Rozmiary akcji kredytowej czy pożyczkowej prowadzonej przez instytucje kredytowe czy pożyczkowe pozabankowe nie są tak wielkie, abyśmy musieli z tego powodu wnosić o jakieś drastyczne działania – mówi prezes ZBP. – Sektorowi bankowemu zależy przede wszystkim na tym, żeby kredytując klientów patrzeć, czy posiadają oni zdolność kredytową i czy nie wpadają w jakąś pułapkę zadłużenia. Chodzi nam również o wymienianie informacji o osobach, które zaciągnęły zobowiązania w tego typu instytucjach, ponieważ w przeciwnym wypadku, kiedy takiej informacji nie mamy, możemy my, jako instytucje bankowe pożyczające z oszczędności innych obywateli popełniać błędy.

    Nowe obowiązki m.in. w zakresie przetwarzania i przekazywania informacji mogłyby na parabanki nałożyć nowe przepisy ustawy o informacji gospodarczej, co postuluje Związek Banków Polskich. Zdaniem Krzysztofa Pietraszkiewicza, banki powinny mieć szerszy dostęp do historii kredytowej klientów tak, by móc lepiej zarządzać ryzykiem.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.