Mówi: | Mariusz Chochołek |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Integrated Solutions |
97 proc. przedsiębiorstw analizuje dane dotyczące swoich klientów. To pozwala lepiej dopasować produkt do ich oczekiwań
Rozwiązania z zakresu big data, zwłaszcza oferowane w chmurze, oraz możliwości analityczne związane z przetwarzaniem danych pozwalają obniżyć koszty efektywnego funkcjonowania organizacji m.in. w obszarze sprzedaży detalicznej czy usług finansowych. Eksperci podkreślają, że te innowacyjne rozwiązania pozwalają nie tylko zrozumieć procesy, jakie kierowały klientami przy wyborach towaru, lecz także zaproponować produkty dopasowane do ich oczekiwań i w ten sposób zwiększyć sprzedaż.
– Bardzo dobrym przykładem nowych rozwiązań analitycznych jest wideoanalityka, co więcej to jest taki obszar, który pozwala analizować obrazy chociażby z przestrzeni komercyjnych takich jak sklepy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mariusz Chochołek, prezes Integrated Solutions. – Ale nie w celu przekazywania tego obrazu dalej, lecz w celu analizy statystyk, które pozwalają np. lepiej obsługiwać klientów, zniwelować czas obsługi w kolejkach czy lepiej dostosować asortyment, który w takim sklepie jest dostępny, i w lepszy sposób spełnić oczekiwania klientów.
Z badania KPMG „Zrozumieć dane: od wiedzy do wartości” opublikowanego w ubiegłym roku wynika, że 97 proc. organizacji twierdzi, że wykorzystuje już korzyści płynące z analizy danych w pewnych obszarach działalności, a 81 proc. – poprawiło swoje zrozumienie klientów. Jednak tylko 41 proc. skorzystało z tej wiedzy, by stworzyć bardziej dopasowane do ich potrzeb oferty.
– Dzisiaj zanim pójdę do sklepu, zaczynam poszukiwania towaru w internecie, czyli korzystam ze swojej wyszukiwarki internetowej na telefonie – mówi Chochołek. – To znaczy, że ten proces nie wygląda już tak tradycyjnie, czyli że przychodzę do sklepu i wybieram towar. Zaczynam te poszukiwania o wiele wcześniej. Dlatego kluczowe jest, aby dzięki big data i analityce być z klientami w takich mikromomentach, które decydują o tym, czy oni wybierają nasz produkt, czy nie.
Jeszcze bardziej newralgicznym obszarem sprzedaży jest sektor usług finansowych. Dzięki możliwościom, jakie daje analiza danych, nieporównanie tańsze stało się m.in. ochrona danych i pieniędzy klientów, co z kolei dało dostęp do rynku dużo mniejszym, innowacyjnym, lecz mniej zamożnym firmom i wzbogaciło ofertę na rynku w tej branży.
– Na rynku usług finansowych big data daje komfort nowym firmom, start-upom, zwłaszcza z obszaru fintech, ponieważ drastycznie obniża koszty prowadzonych analiz – mówi szef Integrated Solutions. – Technologia, która w poprzedniej epoce była dostępna tylko dzięki wielkim inwestycjom, dzisiaj może zostać skonsumowana w modelu usługowym dużo taniej, szacuje się, że jest nawet dziesięciokrotnie taniej. Więc bariery dostępu do np. analiz antyfraudowych zmniejszyły się drastycznie w porównaniu z tym, z czym mieliśmy do czynienia jeszcze 10 lat temu.
To przede wszystkim kwestia dostępu do sprzętu i technologii. Możliwość przetwarzania danych w chmurze na wydzierżawionych serwerach w miejsce zakupu własnego drogiego sprzętu i programów do analizy danych powoduje, że dzięki usłudze software as a service (red. oprogramowanie jako usługa) nawet niewielkie firmy są w stanie zaproponować rozwiązania, które są konkurencyjne, a przede wszystkim pozwalają na opłacalne funkcjonowanie na rynku.
– Rynek as-a-service to sposób konsumpcji technologii. Możemy mieć rozwiązanie, które stawiamy w naszej serwerowni: bazy danych, programy analityczne i analityków, których zatrudniamy po to, żeby te analizy dla nas prowadzili. Z drugiej strony mamy taki model, gdzie zamiast budowania tego onside możemy sobie dokupić jako usługę. Sądzę, że te perspektywy są spektakularne, ponieważ szacuje się, że w 2019 roku rynek Europy Środkowo-Wschodniej będzie wart około 4 mld dol. – cały rynek, z czego około 50 proc. to będą usługi świadczone w modelu właśnie as-a-service.
Zagadnienia te będą tematem konferencji BIG DATA: Think Big CEE Congress, która odbędzie się w dniach 22–23 listopada w Warszawie. W tym międzynarodowym spotkaniu udział wezmą m.in. przedstawiciele IBM, Google'a, MCI Capital, Carrefoura czy Ministerstwa Cyfryzacji.
Czytaj także
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
- 2024-10-17: Sztuczna inteligencja coraz mocniej wchodzi w medycynę. Potrzebna wielka baza danych pacjentów
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-10-29: David Gaboriaud: Według przewodnika Michelina poziom kulinarny polskich restauracji jest coraz wyższy. Polacy są w rozwoju gastronomii krok przed Francuzami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Prawo
Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.
Ochrona środowiska
Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru
Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.