Mówi: | Bogdan Biniszewski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | ComPress SA |
Administracja planuje obniżyć wydatki na PR. Wzrosną za to one w handlu i bankowości
Tylko 14 proc. firm planuje w tym roku zwiększyć nakłady na działania komunikacyjne, z czego ponad połowa podniesie budżet zaledwie o 10 proc. Taka tendencja dominuje w branży finansów i bankowości oraz w handlu. Cięcia deklaruje mniej więcej tyle samo (15 proc.) firm, głównie z administracji. Jednak zdecydowana większość chce utrzymać wydatki na public relations na poziomie z 2012 roku – wynika z badania przeprowadzonego przez PMR Research wspólnie z ComPress S.A.
Zdecydowana większość badanych przedsiębiorstw (od 57 proc. do 71 proc. w zależności od sektora) planuje utrzymać wydatki na PR w 2013 r. na poziomie z 2012 r.
– Budżety na marketing, w tym PR, w 2013 roku nie zmienią się. Jest to dla branży PR optymistyczny sygnał, bo przynajmniej wydatki nie spadną – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Bogdan Biniszewski, prezes zarządu firmy ComPress.
Tym bardziej, że w ubiegłym roku firmy, zarówno w Polsce, jak i na świecie, raczej szukały w tej dziedzinie oszczędności, co oznaczało zmniejszenie nakładów na działania marektingowe, a co za tym idzie również ograniczenie zakresu tych działań.
W tym roku więcej wydać planują przede wszystkim firmy zajmujące się finansami i bankowością (28 proc.) oraz handlem (18 proc.). Redukcje dotkną firm pracujących na rzecz administracji. Deklarowane zmiany są jednak minimalne: większość chce ciąć lub zwiększać budżetu na PR w granicach 10 proc. Tylko w przypadku 2-3 proc. wszystkich firm redukcja wydatków wyniesie 30 proc. i więcej.
Większość badanych firm stawia na standardowe narzędzia PR i w tym roku będzie koncentrować się na media relations, PR produktowym i działaniach w internecie. Chociaż o potrzebie obecności w sieci mówi się od wielu lat, firmy do tej pory nie przeznaczały na ten cel dużych środków.
– W raporcie firmy wskazują, że zwiększą te wydatki. To dobrze, ponieważ działania internetowe są bardzo skuteczne i myślę, że każdą firmę w mniejszym bądź większym stopniu stać na takie działania, by zaistnieć w internecie, pokazać, że jesteśmy tam obecni, mieć stronę na Facebooku. To nie są kosztowne działania – dodaje Biniszewski.
Zarządzający trzymają się wypróbowanych metod i rozwiązań, które na swój sposób gwarantują bezpieczeństwo. Coraz większy nacisk kładą na wsparcie sprzedaży i komunikację wewnętrzną (odpowiednio 68 proc. i 66 proc. firm deklaruje, że chce na te cele zwiększać nakłady).
– Przeznaczanie budżetów na komunikację wewnętrzną jest spowodowane tym, że firmy mogą obawiać się za chwilę zmiany rynku pracodawcy na rynek pracownika. Komunikacja wewnętrzna służy temu, żeby firma otoczyła pracownika większą opieką, poinformowała go i przywiązała do siebie – mówi Bogdan Biniszewski.
Co trzecia firma zapytana o to, na które działania z zakresu PR w tym roku ograniczy budżet, wskazała tzw. CSR, czyli Corporate Social Responsibility/
– Społeczna odpowiedzialność biznesu przeżywała swoje złote lata kilka lat temu. Od 2-3 lat jest trochę w odwrocie. Wydaje mi się, że też związane jest to ze spowolnieniem gospodarczym. Musimy poczekać, bo to piękna dziedzina PR, można rzeczywiście wykazać się kreacją, pokazać, że pracodawcy dbają nie tylko o wyniki finansowe, ale również o coś więcej – mówi prezes ComPress. – Według mnie to jedno ze skuteczniejszych działań PR, jeśli nie jest to robione pod publikę.
PMR i ComPress o plany wydatków na PR zapytały ponad 500 polskich firm, które zatrudniają ponad 100 osób, a w swojej strukturze mają dedykowane działy marketingu i PR. Analiza objęła sześć branż: administrację – rządową lub samorządową, finanse i bankowość, handel hurtowy lub detaliczny, ICT (IT i telekomunikacja), ochronę zdrowia oraz produkcję przemysłową lub spożywczą.
Czytaj także
- 2024-03-15: Polscy seniorzy w ogonie UE pod względem umiejętności cyfrowych. Rząd chce zaangażować w edukację media publiczne
- 2024-02-08: Polscy przedsiębiorcy z optymizmem podchodzą do gospodarczych zapowiedzi rządu. Oczekują więcej wolności i stabilności prowadzenia biznesu
- 2024-01-31: Bank Millennium: polska gospodarka będzie stopniowo wracać do równowagi. Główną siłą napędową będą lepsze nastroje konsumentów
- 2024-01-09: Polska gospodarka w tym roku ma się rozwijać wyraźnie szybciej niż w poprzednim. Obawy dotyczą inflacji i sposobów wyjścia z tarcz antyinflacyjnych
- 2023-12-27: Polska gospodarka dogania niemiecką, ale coraz wolniej. Prowzrostowe reformy mogłyby przyspieszyć ten pościg nawet o ćwierć wieku
- 2023-11-27: W 2024 roku polska gospodarka ma przyspieszyć, ale globalne otoczenie będzie ten proces utrudniać. Wiele zależy też od decyzji nowego rządu
- 2023-04-03: Kryzys skłania firmy do cięcia wydatków na marketing. Jednak dla części z nich to może być dobry czas na inwestycje
- 2023-04-18: Rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w e-commerce. Chętnych do pracy nie brakuje, ale trudno o dobrych pracowników
- 2023-03-27: Mazowsze będzie mieć nowy system ostrzeżeń ws. jakości powietrza. Automatycznie powiadomi o przekroczeniu norm zanieczyszczeń
- 2023-02-02: Konsumenci oczekują szybkiego kontaktu i personalizacji oferty. Firmy zamierzają zwiększyć inwestycje w obsługę klienta aż o jedną czwartą
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.
Ochrona środowiska
Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie
Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Prawo
Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.