Newsy

Administracja planuje obniżyć wydatki na PR. Wzrosną za to one w handlu i bankowości

2013-01-10  |  06:20
Mówi:Bogdan Biniszewski
Funkcja:prezes zarządu
Firma:ComPress SA
  • MP4

    Tylko 14 proc. firm planuje w tym roku zwiększyć nakłady na działania komunikacyjne, z czego ponad połowa podniesie budżet zaledwie o 10 proc. Taka tendencja dominuje w branży finansów i bankowości oraz w handlu. Cięcia deklaruje mniej więcej tyle samo (15 proc.) firm, głównie z administracji. Jednak zdecydowana większość chce utrzymać wydatki na public relations na poziomie z 2012 roku – wynika z badania przeprowadzonego przez PMR Research wspólnie z ComPress S.A. 

    Zdecydowana większość badanych przedsiębiorstw (od 57 proc. do 71 proc. w zależności od sektora) planuje utrzymać wydatki na PR w 2013 r. na poziomie z 2012 r. 

     – Budżety na marketing, w tym PR, w 2013 roku nie zmienią się. Jest to dla branży PR optymistyczny sygnał, bo przynajmniej wydatki nie spadną – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Bogdan Biniszewski, prezes zarządu firmy ComPress.

    Tym bardziej, że w ubiegłym roku firmy, zarówno w Polsce, jak i na świecie, raczej szukały w tej dziedzinie oszczędności, co oznaczało zmniejszenie nakładów na działania marektingowe, a co za tym idzie również ograniczenie zakresu tych działań.

    W tym roku więcej wydać planują przede wszystkim firmy zajmujące się finansami i bankowością (28 proc.) oraz handlem (18 proc.). Redukcje dotkną firm pracujących na rzecz administracji. Deklarowane zmiany są jednak minimalne: większość chce ciąć lub zwiększać budżetu na PR w granicach 10 proc. Tylko w przypadku 2-3 proc. wszystkich firm redukcja wydatków wyniesie 30 proc. i więcej.

    Większość badanych firm stawia na standardowe narzędzia PR i w tym roku będzie koncentrować się na media relations, PR produktowym i działaniach w internecie. Chociaż o potrzebie obecności w sieci mówi się od wielu lat, firmy do tej pory nie przeznaczały na ten cel dużych środków.

     – W raporcie firmy wskazują, że zwiększą te wydatki. To dobrze, ponieważ działania internetowe są bardzo skuteczne i myślę, że każdą firmę w mniejszym bądź większym stopniu stać na takie działania, by zaistnieć w internecie, pokazać, że jesteśmy tam obecni, mieć stronę na Facebooku. To nie są kosztowne działania – dodaje Biniszewski.

    Zarządzający trzymają się wypróbowanych metod i rozwiązań, które na swój sposób gwarantują bezpieczeństwo. Coraz większy nacisk kładą na wsparcie sprzedaży i komunikację wewnętrzną (odpowiednio 68 proc. i 66 proc. firm deklaruje, że chce na te cele zwiększać nakłady).

     – Przeznaczanie budżetów na komunikację wewnętrzną jest spowodowane tym, że firmy mogą obawiać się za chwilę zmiany rynku pracodawcy na rynek pracownika. Komunikacja wewnętrzna służy temu, żeby firma otoczyła pracownika większą opieką, poinformowała go i przywiązała do siebie – mówi Bogdan Biniszewski.

    Co trzecia firma zapytana o to, na które działania z zakresu PR w tym roku ograniczy budżet, wskazała tzw. CSR, czyli Corporate Social Responsibility/

     – Społeczna odpowiedzialność biznesu przeżywała swoje złote lata kilka lat temu. Od 2-3 lat jest trochę w odwrocie. Wydaje mi się, że też związane jest to ze spowolnieniem gospodarczym. Musimy poczekać, bo to piękna dziedzina PR, można rzeczywiście wykazać się kreacją, pokazać, że pracodawcy dbają nie tylko o wyniki finansowe, ale również o coś więcej – mówi prezes ComPress. – Według mnie to jedno ze skuteczniejszych działań PR, jeśli nie jest to robione pod publikę.

    PMR i ComPress o plany wydatków na PR zapytały ponad 500 polskich firm, które zatrudniają ponad 100 osób, a w swojej strukturze mają dedykowane działy marketingu i PR. Analiza objęła sześć branż: administrację – rządową lub samorządową, finanse i bankowość, handel hurtowy lub detaliczny, ICT (IT i telekomunikacja), ochronę zdrowia oraz produkcję przemysłową lub spożywczą.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.