Newsy

Co roku upada kilka tysięcy małych sklepów

2013-09-25  |  06:15
Mówi:Maciej Ptaszyński
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:Polska Izba Handlu
  • MP4
  • Drobny handel nie radzi sobie z konkurencją dyskontów. Co roku w Polsce bankrutuje kilka tysięcy małych sklepów. Ratunkiem dla nich może być przystąpienie do sieci franchisingowej lub grupy zakupowej.

    Badania GUS-u oraz zespołu badawczego projektu Instrument Szybkiego Reagowania pod kierownictwem prof. Jerzego Hausnera wskazują, że dynamika sprzedaży detalicznej wyniesie ok. 4 proc. pod koniec 2013 r. i ok. 7 proc. w trzecim kwartale 2014 r.

    Jednak raporty Instrumentu Szybkiego Reagowania wykorzystują dane dotyczące firm zatrudniających powyżej 9 pracowników, a więc nie obejmują najmniejszych sklepów.

     – Tutaj wciąż jest nie najlepiej. Jeśli mamy do czynienia ze wzrostami, to oscylują one najwyżej wokół 1 proc., często z tendencją do stagnacji. Natomiast wciąż wysoka, sięgająca kilku tysięcy w skali roku w całym kraju, jest liczba upadłości małych sklepów. Wiele tych najmniejszych, zatrudniających do 9 osób, upada, nie wytrzymując konkurencji z większymi sąsiadami, często dyskontami – mówi Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu.

    Duże sieci sklepów mające obroty na poziomie kilkudziesięciu miliardów złotych i ograniczony asortyment ok. 1 tys. produktów, wykorzystują swoją znacznie silniejszą pozycję negocjacyjną wobec producentów. Na takie obniżki cen nie mogą liczyć małe sklepy.

     – Nawet hipermarkety zmieniają obecnie swój asortyment, zmniejszając ilość pozycji, które są w sprzedaży. To ogranicza straty, bo optymalizuje się to, co jest na półce, pod kątem najczęściej dokonywanych wyborów. Wzrasta też pozycja negocjacyjna wobec producenta, ponieważ kupuje się więcej danych towarów, więc można osiągnąć znacznie lepsze ceny – tłumaczy Maciej Ptaszyński.

    Mali sklepikarze też mogą pójść podobną drogą, wykorzystując możliwości, jakie daje franczyza.

     – Dla małych sklepów jedyną sensowną drogą jest ucieczka w systemy franchisingowe. Firmy, które prowadzą takie sieci lub też zintegrowaną dystrybucję, reprezentując dużą liczbę podmiotów, są w stanie osiągnąć zbliżone warunki zakupowe u producentów, co wielkie sieci, a przez to również lepsze ceny – informuje przedstawiciel PIH.

    Dzięki temu mogą wzrosnąć ich obroty, choć Ptaszyński nie spodziewa się znaczącej poprawy. Prognozuje, że za sierpień wzrosty będą na poziomie maksymalnie 2 proc. Sprzedaż detaliczna mierzona przez GUS wzrosła w tym miesiącu o 3,4 proc. rdr,

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Polityka

    Wynik wyborów prezydenckich w USA zależeć będzie od kilku stanów. Jest ryzyko nieuznania przegranej jednej ze stron, zwłaszcza przez Donalda Trumpa

    Kończy się kampania prezydencka w Stanach Zjednoczonych, obfitująca w historyczne wydarzenia. Symbolicznie wybory rozstrzygną się we wtorek 5 listopada, ale ostateczną decyzję podejmie Kolegium Elektorów dopiero w grudniu. O wyniku zadecydują głosy w tzw. stanach wahających się, czyli niepopierających tradycyjnie demokratów ani republikanów. Najnowszy sondaż wskazuje na minimalną przewagę Kamali Harris w większości tych okręgów. Istnieje ryzyko, że Donald Trump nie uzna niekorzystnego dla siebie wyniku wyborów, jak było to cztery lata temu.

    Konsument

    Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

    Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.