Mówi: | Michal Řezníček, prezes zarządu, Direct pojišťovna Rafał Hiszpański, country manager, Direct pojišťovna w Polsce |
Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
W 2024 roku liczba aktywnych polis OC w Polsce przekroczyła 29,7 mln, a ubezpieczeni zgłosili ponad 1 mln szkód – wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dane KNF wskazują, że składka przypisana brutto z ubezpieczeń komunikacyjnych trafiła w ubiegłym roku do 17 zakładów ubezpieczeń. Na tym rynku pojawił się właśnie kolejny gracz – Direct pojišťovna, czeska firma ubezpieczeniowa przejęła całość portfela ubezpieczeń od wefox insurance AG i rozpoczyna działalność w Polsce.
– Polski rynek ubezpieczeniowy jest bardzo konkurencyjny, ale też przechodził ostatnio konsolidację, więc graczy jest de facto mniej niż wcześniej. Wchodzimy jako Grupa Direct po raz pierwszy na polski rynek, natomiast przejęliśmy portfel wefoxa, więc z punktu widzenia liczby graczy tak naprawdę nic się nie zmienia, jest tylko nowy gracz z Czech – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Rafał Hiszpański, country manager Direct pojišťovna w Polsce.
Z danych KNF wynika, że na koniec 2024 roku w Polsce działało 27 zakładów ubezpieczeń (poza segmentem ubezpieczeń na życie). Jeszcze w 2020 roku było ich ponad 50. W ubiegłym roku ubezpieczyciele wypracowali rekordowe 10 mld zł zysku netto. Jeszcze w 2022 roku było to nieco ponad 6 mld zł. Na ubezpieczenia Polacy przeznaczyli 85,7 mld zł – to o 8,9 proc. więcej niż w 2023 roku.
Wzrosty na rynku przyciągają nowych graczy. W Polsce rozpoczęła właśnie działalność czeska firma ubezpieczeniowa Direct ubezpieczenia (polski oddział Direct pojišťovna).
– Zdecydowaliśmy się wejść na rynek polski, ponieważ dostrzegamy w nim duży potencjał rozwoju. Wchodzimy z pokorą – gotowi uczyć się, zrozumieć potrzeby naszych klientów i dopiero wtedy przedstawić im atrakcyjną ofertę. Mamy nadzieję, że odniesiemy na nim sukces – mówi Michal Řezníček, prezes zarządu Direct pojišťovna.
Direct ubezpieczenia początkowo skupi się na ubezpieczeniach komunikacyjnych. Spółka podpisała umowę, na mocy której przejmie portfel ubezpieczeń polskiego oddziału wefox Insurance AG, zapewniając ciągłość ochrony ubezpieczeniowej i procesu likwidacji szkód dla ubezpieczających.
– Zaczynamy od ubezpieczeń komunikacyjnych. Ponieważ przejęliśmy ofertę wefox, mamy dobry punkt wyjścia, nie zaczynamy od zera. Jako pierwsze oferujemy komunikacyjne ubezpieczenia OC, Autocasco oraz ubezpieczenia dodatkowe. Kolejno planujemy wprowadzić ubezpieczenia mieszkań. W przyszłości dołączymy do oferty ubezpieczenia podróży i zwierząt domowych – zapowiada prezes Direct pojišťovna.
Polska Izba Ubezpieczeń podaje, że wartość składek z ubezpieczeń komunikacyjnych zebranych przez ubezpieczycieli w Polsce w 2024 roku wyniosła 31,4 mld zł. Oznacza to wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 3,1 mld zł, czyli o ponad 11 proc. Dane UFG wskazują, że w tym okresie ubezpieczyciele wypłacili rekordową kwotę z polis OC i AC – ponad 19 mld zł, w tym niemal 11 mld zł z obowiązkowego ubezpieczenia OC. Szkód zgłoszonych z OC było w 2024 roku ponad 1 mln. Średnia składka obowiązkowych polis komunikacyjnych (szeroko rozumianych – zawierająca ciągniki siodłowe, samochody osobowe, motocykle i przyczepki) w 2024 roku wyniosła 538 zł, co oznacza wzrost o 26 zł, czyli 5,1 proc. w stosunku do roku ubiegłego.
Direct pojišťovna zamierza rozpocząć działalność na polskim rynku jako oddział czeskiej spółki. Dystrybucja polis ma się odbywać głównie za pośrednictwem agentów.
– „Direct” w nazwie nie oznacza sprzedaży online, choć oczywiście taką będziemy również prowadzić w przyszłości i prowadzimy w Czechach. Naszym podstawowym kanałem dystrybucji są i będą agenci ubezpieczeniowi, a później w zakresie ubezpieczeń korporacyjnych – również brokerzy ubezpieczeniowi – wyjaśnia Rafał Hiszpański.
Direct pojišťovna specjalizuje się w ubezpieczeniach komunikacyjnych, majątkowych i podróżnych, kładzie nacisk na prostotę obsługi i przejrzystość warunków, eliminując zbędne formalności. Dzięki nowoczesnym technologiom oraz przyjaznej polityce obsługi klienta zdobyła uznanie na czeskim rynku ubezpieczeniowym. W ciągu 10 lat działalności Direct pojišťovna urosła ośmiokrotnie, a z jej usług korzysta ponad pół miliona klientów w Czechach.
– Direct pojišťovna to przede wszystkim bezpośrednie podejście do klientów, do partnerów, do agentów i brokerów – tłumaczy country manager Direct pojišťovna w Polsce.
Direct pojišťovna jest częścią działającej w Europie Środkowo-Wschodniej grupy Direct, w skład której wchodzą także takie firmy jak Fidoo i Direct Auto. Obroty całej grupy Direct wynoszą ponad 1,3 mld zł.
Czytaj także
- 2025-08-05: 1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
- 2025-08-04: Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-31: Czipowanie pozwala o jedną czwartą zmniejszyć bezdomność psów i kotów. UE chce wprowadzić taki obowiązek
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
- 2025-07-25: Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-24: E. Kopacz: Róbmy wszystko, by dzieci przyjeżdżające do Polski wchodziły w cykl kalendarza szczepień. Wiele zależy od świadomości matek
- 2025-07-22: Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
- 2025-07-24: Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.