Mówi: | Maciej Wieloch |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Infini |
Dostęp do finansowania innowacji w Polsce jest coraz większy. Rynek jest w początkowej fazie wzrostu
W Polsce zarabianie na innowacyjnych projektach badawczo-naukowych i wprowadzanie ich na rynek wciąż wiąże się z pokonywaniem licznych trudności. Problemem jest niechęć do podejmowania ryzyka. Eksperci przekonują jednak, że to się powoli zmienia, bo nie tylko łatwiej jest pozyskać finansowanie dla takich projektów, lecz także są już pierwsze spółki, którym udało się odnieść sukces na tym polu.
– Rynek innowacji jest bardzo ważny dla gospodarki. Jest kilka elementów, które wpływają na zmiany, które na nim zachodzą – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Maciej Wieloch, prezes zarządu funduszu Infini. – Przede wszystkim pojawiły się takie fundusze jak nasz, które mają komercjalizować wyniki prac badawczo-naukowych.
Do tej pory wdrażanie efektów badań do gospodarki było utrudnione ze względu na niewielkie możliwości finansowania. To ma się stopniowo zmieniać
– Mamy za zadanie wyłowić innowacyjne pomysły powstające w sferze nauki, przenieść je na grunt biznesu i stworzyć z nich działające przedsiębiorstwa, które docelowo mają na tym zarabiać – mówi Wieloch.
Większe możliwości finansowania, jak podkreśla Wieloch, pomogą poradzić sobie z innymi barierami w rozwoju innowacji, m.in. obawą przed podejmowaniem ryzyka.
– Problem z powstawaniem innowacyjnych firm to kwestia pewnej awersji do ryzyka. Wynika to też z braku doświadczenia biznesowego – twierdzi Wieloch. – Myślę jednak, że to wszystko szybko się zmieni. Kilka dobrych przykładów spółek, które rzeczywiście osiągną sukces biznesowy, będzie najlepszym motywatorem dla osób zajmujących się ciekawymi pomysłami czy naukowców, którzy pracują nad ciekawymi rozwiązaniami, żeby je skomercjalizować.
Zdaniem prezesa Infini polski rynek innowacji znajduje się w fazie wczesnego wzrostu. Prognozuje, że w następnych kilkunastu latach dynamika rynku będzie znacznie większa.
– Statystyka jest trudna do określenia, bo przedsiębiorstwa nie deklarują inwestycji w innowacje. To wynika bardziej z przepisów księgowych niż rzeczywistego braku takich nakładów. Uważam, że statystyki są w tym zakresie niedoszacowane. Być może nie jesteśmy innowacyjni w tym znaczeniu, że wielkie koncerny inwestują miliardy złotych w nowoczesne rozwiązania, ale małe firmy próbują wdrażać nowe rzeczy, oczywiście małymi krokami. Moim zdaniem dwucyfrowe wzrosty nakładów na szeroko rozumiane innowacje na pewno wystąpią – podkreśla Wieloch.
Fundusz Infini to jeden z kilku działających w Polsce funduszy kapitału zalążkowego, których działalność ma na celu komercjalizację projektów badawczych. Jego środki pochodzą w 80 proc. z programu inwestycyjnego BRIdge Alfa prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, a w 20 proc. od prywatnych inwestorów.
Infini jest zaangażowany w finansowanie dwóch projektów. Pierwszym z nich jest spółka FlyTech UAV, która powstała dzięki inicjatywie absolwentów Politechniki Rzeszowskiej. Będzie ona produkować bezzałogowe samoloty służące do robienia zdjęć z powietrza w wysokiej rozdzielczości. Drugim projektem jest Bioacoustic, spółka, która opracowuje systemu wykrywania przyczyn i leczenia szumów usznych, dolegliwości dotykającej ok. 20 proc. społeczeństwa.
Do 2018 roku Infini chce zainwestować ok. 12 mln zł w technologiczne projekty pochodzące z polskich uczelni technicznych. Fundusz koncentruje się na inicjatywach o globalnym potencjale, we wczesnej fazie rozwoju. Główne obszary zainteresowania to m.in. inżynieria chemiczna, biomedyczna, biotechnologia i farmacja, lotnictwo bezzałogowe oraz energetyka odnawialna.
Czytaj także
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-07-21: Maciej Dowbor: Mamy dom w Hiszpanii i tam odpoczywamy, ale na co dzień mieszkamy w Polsce. Tu pracujemy, płacimy podatki, a nasze córki chodzą do szkoły
- 2025-07-17: Dorota Szelągowska: Tęsknię za Darkiem „Stolarzem” przed kamerą. Ale mamy ze sobą kontakt i będziemy razem robić jakieś rzeczy youtube’owe
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-07-29: Mężczyźni generują dużo wyższy ślad węglowy z transportu i konsumpcji niż kobiety. Główne powody to spożycie czerwonego mięsa i jazda samochodem
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-07-21: Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-26: Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.