Newsy

Franczyza coraz popularniejsza. Rośnie liczba otwieranych placówek

2014-09-15  |  06:15
Mówi:Michał Dorszewski
Funkcja:regionalny agent ds. rozwoju
Firma:Subway Polska
  • MP4
  • Co roku przybywa zarówno systemów franczyzowych, jak i otwieranych placówek. W 2013 roku ponad 40 proc. firm zanotowało wzrost liczby placówek. Szacuje się, że w tym roku liczba firm działających na licencji znanych marek przekroczy 60 tys. Eksperci podkreślają, że popularność franczyzy wynika z siły marki, oferowanego wsparcia i pomocy w marketingu.

    Polska jest rynkiem, gdzie systemy franczyzowe są bardzo popularne, m.in. w gastronomii, biurach podróży, bankach, pralniach, biurach doradztwa podatkowego, a nawet w tak kapitałochłonnych inwestycjach, jak prowadzenie hotelu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Dorszewski, regionalny agent ds. rozwoju w Subway Polska.

    Systematycznie rośnie liczba otwieranych placówek i marek, które decydują się na franczyzę. Jak wynika z „Raportu o rynku franczyzy” opracowanego przez firmę PROFIT system, w tym roku liczba placówek może wzrosnąć do 63 tys. (58 tys. w 2013, blisko 54 tys. w 2012 roku), natomiast liczba systemów – do 1 tys. (przy 941 w 2013 i 892 w 2012 roku). Najwięcej nowych systemów przybywa w branży gastronomicznej (w ubiegłym roku 22), spożywczej (18) i odzieżowej (12). Pod względem franczyzy Polska jest liderem w Europie Środkowo-Wschodniej.

    Jak podkreśla Dorszewski, kryzys zweryfikował część franczyzowych konceptów. W ubiegłym roku ponad 50 firm wycofało się z franczyzy. Z rynku znikają te sieci, które nie oferują sprawdzonego pomysłu na biznes. Przedsiębiorcy coraz uważniej podchodzą do franczyzy i wybierają przede wszystkim duże marki. Pytają o prawa i obowiązki, koszt, pomoc w znalezieniu lokalu i wsparcie. Ekspert radzi, by przed rozpoczęciem współpracy porozmawiać z obecnymi franczyzobiorcami, zwłaszcza takimi, którzy prowadzą więcej niż jeden punkt.

    Jeśli dana marka ma multifranczyzobiorców, to dobrze to on niej świadczy. Jeśli ktoś otworzył jeden punkt i on się sprawdza, to przychodzi po kolejne licencje – tłumaczy ekspert z Subway Polska.

    Siła marki, wsparcie, know-how i marketing to czynniki, które wpływają na rosnącą popularność franczyzy. Rola franczyzodawcy nie kończy się wraz z otwarciem lokalu. Ważne jest, by eksperci danej marki byli blisko rynku, tak by móc się opiekować franczyzobiorcami. Dorszewski podkreśla jednak, że powyższe czynniki nie są gwarancją sukcesu. Wiele zależy od samego franczyzobiorcy i sposobu zarządzania placówką.

    W Subwayu oferujemy szeroki program wsparcia zarówno przed, w trakcie, jak i po przystąpieniu do naszej sieci, poczynając od seminarium informacyjnego, na którym przedstawiamy model działania biznesu, poprzez sprawdzanie kwalifikacji franczyzobiorców, aż po pomoc w poszukiwaniu lokalu, jego zaprojektowanie i wyposażenie – wyjaśnia ekspert. – Oferujemy także dostęp do kursów e-learningowych w ramach University of Subway, dostępnych online 24 godziny na dobę, 365 dni w roku, dzięki którym można doszkalać personel. W razie potrzeby regionalni agenci ds. rozwoju marki w Polsce oferują również dodatkową, indywidualną pomoc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.