Newsy

Hakerzy coraz mniej skuteczni. Polska w czołówce krajów europejskich o najmniejszej liczbie ataków hakerskich

2016-12-20  |  06:45

Z danych Check Point Software Technologies wynika, że Polska jest czwartym krajem z najmniejszą liczą ataków hakerskich. Średnio 44 ataki na 100 były skuteczne. To wynik o 10 pkt niższy niż w poprzednim badaniu. Rośnie jednak zagrożenie cyberatakami. Tylko w ciągu roku liczba ataków malware wzrosła o 900 proc. i wynosi 971 na godzinę.

Polska w kontekście ostatniego roku wypada jednak nieco lepiej. Udało się nam przesunąć na czwartą pozycję w Europie w rankingu bezpiecznych krajów, to przeskok o cztery pozycje w ciągu roku. Statystycznie na 100 komputerów obecnych w sieci 44 pada ofiarą ataków – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Filip Demianiuk z Check Point Software Technologies.

Nowy raport Check Point Software Technologies opierający się o dane z ThreatCloud wskazuje, że w październiku Polska znalazła się na 4. miejscu wśród najbezpieczniejszych komputerów świata. To najwyższa pozycja od ponad dwóch lat. Indeks na poziomie 44,4 proc. oznacza spadek skuteczności hakerów o 10 pkt proc.

Najbardziej bezpiecznym krajem okazała się Litwa (indeks bezpieczeństwa 35,9 pkt), przed Mołdawią i Czechami (odpowiednio wskaźniki 36,1 oraz 42,5 pkt). Ranking zamykają takie kraje jak Gruzja, Macedonia, Kazachstan, a także Włochy.

W kontekście krajów, które są na topie, bezpieczeństwo jest związane nie z rynkiem korporacyjnym, a z indywidualnymi użytkownikami internetu. Dlatego należy dbać o edukowanie ludzi, informować o bezpieczeństwie przystępnym językiem tak, żeby ludzie wiedzieli, jakich zachowań unikać i w jaki sposób się bronić przed atakami – mówi Filip Demianiuk.

Raport PwC Global Economic Crime Survey 2016 wskazuje na rosnące zagrożenie cyberatakami na świecie. Ponad połowa amerykańskich firm oficjalnie przyznała, że padła ofiarą ataków hakerów w ciągu ostatnich 2 lat.

Atakiem hakerów coraz częściej padają też zwykli użytkownicy internetu, w dużej mierze ze względu na wzrost popularności urządzeń mobilnych.

Cyberataków jest więcej, a cyberprzestępcy podchodzą do tej tematyki w sposób zautomatyzowany, przygotowując popularne ataki typu ransomware czy poprzez kryptolockery [blokowanie danych dla okupu – red.]. Wzrost ataków jest widoczny, ponieważ działają one w ten sam sposób na wszystkich – podkreśla Filip Demianiuk.

Według raportu Check Point Security Report liczba ataków malware, czyli za pomocą złośliwego oprogramowania, wzrosła o 900 proc. w ciągu roku i wynosi 971 na godzinę. W Polsce najczęściej wykorzystywanym przez hakerów narzędziem był conficker. Niebezpieczny wirus ransomware cryptowall był drugim najchętniej stosowanym w cyberatakach, przed innym wirusem ransomware – locky. Eksperci podkreślają, że wirusy te utrzymują się w czołówce najpopularniejszych. To oznacza, że komputery wciąż nie są odpowiednio chronione. Dodatkowo ataki typu ransomware okazują się w Polsce skuteczne, bo firmy coraz częściej decydują się płacić okup w obawie przed utratą danych.

Z programu szacowania cyberzagrożeń firmy Fortinet wynika, że 40 proc. ataków wymierzonych jest w sektor finansowy. To przed wszystkim próba wykradzenia wrażliwych danych.

Jedna część ataków to te ukierunkowane na sektor finansowy, zarówno na instytucje finansowe, jak i na klientów. Widzieliśmy instytucje finansowe w naszym kraju, które padały ofiarami ataków, z drugiej strony to oczywiście klienci banków i instytucji finansowych są ofiarami – tłumaczy ekspert.

Hakerzy interesują się również sektorem edukacyjnym, na który przeprowadzono ponad 27 proc. ataków, oraz sektorem ochrony zdrowia (ok. 10 proc. ataków).

Koszty ataków na firmowe dane są bardzo wysokie. Według badania Cost of Data Breach Study z 2016 roku w Stanach Zjednoczonych, na które powołuje się Check Point, pojedynczy koszt wycieku danych z sieci korporacyjnej wynosi 4 mln dol. (wzrost o 5 proc. w stosunku do 2015 roku). Badanie Ponemon Institute dowiodło zaś, że koszt jednorazowego ataku typu malware na jedno urządzenie mobile kosztuje średnio 9,5 tys. dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

Przemysł

Koszty instalacji robotów wciąż zbyt wysokie dla firm. Są one jednak świadome konieczności takich inwestycji

Koszty pracy ludzkiej są nadal niskie, a korzyść z instalacji robota na linii produkcyjnej nie jest jeszcze tak duża. To – według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego – jedna z głównych barier w procesie robotyzacji w Polsce. Jednak dynamicznie rosnące średnie i minimalne wynagrodzenie, a także pogłębiający się niedobór pracowników mogą powoli tę tendencję zmieniać na korzyść robotów. Poza kwestią kosztową wadami, które widzą przedstawiciele firm przemysłowych, są m.in. zależność od stabilnych dostaw energii i technologii zagranicznych dostawców. Problemem nie są jednak kwestie obaw co do wpływu robotów na rynek pracy.

Zdrowie

Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ćwiczą techniki zabiegowe ratujące życie pacjentów. W centrum szkoleniowym odwzorowywane są najcięższe przypadki

Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, które tylko w ubiegłym roku były wzywane do prawie 12 tys. wypadków i pilnych, trudnych przypadków, muszą się ciągle szkolić, żeby być w stanie jak najlepiej pomagać pacjentom m.in. po ciężkich urazach, poparzeniach czy nagłym zatrzymaniu akcji serca. – Szkolenia to podstawa naszego funkcjonowania – podkreśla prof. dr hab. n. med. Robert Gałązkowski, koordynator Mobilnej grupy zabezpieczenia medycznego i wieloletni dyrektor LPR. Lekarze, ratownicy medyczni i pielęgniarze rozpoczęli szkolenia w warszawskim Centrum Edukacji Medycznej – specjalistycznym ośrodku Grupy LUX MED, gdzie mogą ćwiczyć najtrudniejsze techniki zabiegowe, ratujące życie pacjentów, w warunkach jak najbardziej odwzorowujących realia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.