Newsy

Innowacyjne pomysły z Polski Wschodniej mogą liczyć na unijne wsparcie. PARP pomaga młodym firmom w debiucie na rynku

2021-12-09  |  06:15
Mówi:Sebastian Wojewódzki
Funkcja:specjalista w Departamencie Rozwoju Startupów
Firma:PARP
  • MP4
  • Każdy, kto ma pomysł na innowacyjny produkt bądź usługę i założy działalność gospodarczą w jednym z województw Polski Wschodniej, może ubiegać się o wsparcie w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W ramach programu Platformy Startowe otrzyma ekspercką pomoc, dzięki której rozwinie swój pomysł w rentowny model biznesowy. Po zakończeniu etapu inkubacji może się też starać o dalsze dofinansowanie w wysokości 1 mln zł na rozpoczęcie seryjnej produkcji i ekspansji. – W aktualnej edycji Platform Startowych już ok. 900 start-upów zakończyło program inkubacji i są gotowe do rynkowego wdrożenia swoich produktów – mówi Sebastian Wojewódzki z PARP.

    – Platformy Startowe to program inkubacyjny dedykowany osobom fizycznym, które posiadają innowacyjny pomysł na biznes i chcą realizować ten pomysł w makroregionie Polski Wschodniej – mówi agencji Newseria Biznes Sebastian Wojewódzki, specjalista w Departamencie Rozwoju Startupów w PARP. – Platformy pozwalają start-upom i przedsiębiorcom bezkosztowo zweryfikować swój pomysł i sprawdzić, czy ma on szansę na rynkowy sukces. Dzięki temu ten pierwszy krok w stronę biznesu nie jest trudny, a po ukończonym procesie inkubacji start-up jest dobrze przygotowany do wdrażania produktu do seryjnej sprzedaży.

    Platformy Startowe to projekt realizowany w ramach podziałania 1.1.1 Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dysponuje łącznym budżetem w wysokości 108,4 mln zł, przeznaczonym na inkubację start-upów w tamtejszym regionie. Każdy pomysłodawca, który ma pomysł na innowacyjny produkt bądź usługę i założy działalność gospodarczą w jednym z województw Polski Wschodniej (lubelskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim), może otrzymać w Platformach Startowych ekspercką pomoc, dzięki której rozwinie swój pomysł w rentowny model biznesowy. Platformy są koordynowane przez animatorów i ośrodki innowacji działające w regionie.

    – W programie inkubacji przedsiębiorcy otrzymują szereg usług podstawowych i specjalistycznych. Do katalogu usług podstawowych należą m.in. obsługa prawna, marketingowa, podatkowa i księgowa, zapewniana jest również powierzchnia biurowa do prowadzenia działalności gospodarczej, a także opieka dedykowanego menedżera inkubacji. Wartością programu jest też szereg szkoleń dla przedsiębiorców z wystąpień publicznych czy prezentacji inwestorskich – mówi Sebastian Wojewódzki. – Do zakresu usług specjalistycznych należą z kolei m.in. usługi wzornicze, programistyczne, inżynierskie i technologiczne, które są dopasowane do potrzeb danego start-upu. W zakres usług specjalistycznych wpisuje się również opracowanie modelu biznesowego i przetestowanie produktu na rynku.

    Pomysłodawcy, którzy są zainteresowani takim wsparciem, mogą zgłaszać swój udział w Platformach Startowych do 31 października 2022 roku. PARP prowadzi nabór w tym programie w sposób ciągły, poprzez formularz na swojej stronie internetowej. Po dokonaniu zgłoszenia pierwszym krokiem jest spotkanie z menedżerem inkubacji, który przeprowadza wywiad z właścicielem start-upu, diagnozuje jego potrzeby i przygotuje szczegółowy, indywidualny plan inkubacji pomysłu.

    Zainteresowanie jest bardzo duże. W aktualnej edycji, realizowanej od początku 2019 roku, do wszystkich Platform Startowych wpłynęło około 8 tys. wniosków inkubacyjnych. Dzięki realizacji tego projektu w makroregionie Polski Wschodniej powstało już ponad tysiąc spółek w formie kapitałowej – mówi specjalista w Departamencie Rozwoju Startupów w PARP.

    Platformy Startowe dla nowych pomysłów działają aktualnie w dziewięciu miastach Polski Wschodniej i są skierowane do różnych branż. Pomysłodawcy mogą więc wybrać tę właściwą dla siebie.

    – Poszukiwane są start-upy m.in. z takich branż jak IT, ICT, smart city, zdrowie publiczne, medycyna, motoryzacja, lotnictwo, przemysł metalowo-maszynowy czy ekologia i ochrona środowiska – wymienia ekspert PARP. – Z monitoringu, który prowadzimy w PARP, wynika, że ok. 40 proc. start-upów, które ukończyły proces inkubacji w Platformach Startowych, stanowią właśnie te z branż IT i ICT. Na drugim miejscu, z 10-proc. udziałem, są start-upy, które reprezentują medycynę i zdrowie publiczne. Podium uzupełniają start-upy z branż wpisujących się w specjalizację ekologiczną i ochronę środowiska, które stanowią ok. 8 proc. ogólnej liczby.

    Co istotne, młode przedsiębiorstwa, które ukończą proces inkubacji w Platformach Startowych i otrzymają od nich pozytywną rekomendację, mogą się starać o dalsze dofinansowanie w wysokości 1 mln zł w ramach konkursu „Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej” (tutaj nabór kończy się 30 grudnia 2021 roku, natomiast planowane jest przedłużenie tego działania w latach 2021–2027).

    – Tutaj wymagany jest jednak wkład własny w wysokości 15 proc. bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych. Dofinansowanie można przeznaczyć na wszystko to, czego potrzebuje przedsiębiorstwo do prowadzenia działalności gospodarczej, np. zakup środków trwałych innych niż nieruchomości, wartości niematerialne i prawne takie jak zakup licencji, działania informacyjno-promocyjne, misje gospodarcze czy też wynagrodzenia dla pracowników albo koszty administracyjne. Głównym celem tego programu jest umożliwienie start-upom wdrożenia seryjnej produkcji ich produktów, które zostały opracowane w Platformach Startowych, oraz umożliwienie im rynkowej ekspansji – mówi Sebastian Wojewódzki.


     

    q

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Fundusze unijne

    Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

    Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

    Ochrona środowiska

    Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

    Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.