Mówi: | Carina Skogs Enocksson |
Funkcja: | dyrektor Biura Przemysłu Wytwórczego i Spożywczego |
Firma: | DNB Bank Polska SA |
Inwestorzy coraz chętniej wspierają zielone projekty. Sektor finansowy wprowadził nowe sposoby ich finansowania
Inwestorzy poszukują inwestycji przyjaznych środowisku i coraz większy kapitał przeznaczają na firmy neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. To m.in. z tego powodu firmy podejmują tego rodzaju inicjatywy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Zadaniem sektora bankowego jest łączenie inwestorów i firm – podkreślają przedstawiciele DNB Bank Polska i prognozują – wzorem rynków skandynawskich – dynamiczny rozwój zielonych instrumentów finansowych.
– W krajach skandynawskich, jeśli firma zamierza dokonać inwestycji w inicjatywę przyjazną środowisku, może się starać o emisję zielonych obligacji, dzięki czemu znajduje nowych inwestorów. To sprawia, że na rynkach europejskich i skandynawskich nastąpił znaczny wzrost emisji zielonych obligacji, zrównoważonych kredytów czy obligacji klimatycznych – mówi agencji Newseria Biznes Carina Skogs Enocksson, dyrektor Biura Przemysłu Wytwórczego i Spożywczego w DNB Bank Polska.
Na takie trendy reaguje też sektor finansowy, który w ciągu ostatnich dwóch lat wprowadził do oferty wiele możliwości finansowania przyjaznych dla środowiska inicjatyw.
– Banki i instytucje finansowe powinny pośredniczyć między klientami a inwestorami, towarzysząc na każdym etapie działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu oraz przy włączaniu zrównoważonego rozwoju w ich strategię biznesową. To często wiąże się z potrzebą zdobycia funduszy, dlatego banki i instytucje finansowe powinny wspierać klientów zarówno na tym kluczowym etapie, jak i w dalszym rozwoju – mówi Carina Skogs Enocksson.
Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. corporate social responsibility, CSR) to filozofia zarządzania, zgodnie z którą firma bierze odpowiedzialność za wpływ, jaki wywiera na swoich klientów, pracowników, dostawców i środowisko. Realizuje swoje cele biznesowe, ale z dbałością o relacje z otoczeniem i z poszanowaniem środowiska.
Dla DNB Bank społeczna odpowiedzialność biznesu to jeden z filarów działalności. Dzięki temu, że bank działa w 15 krajach, a z wieloma innymi współpracuje, ma możliwość szerokiego oddziaływania na rynek i klientów. Z obserwacji banku wynika, że CSR staje się coraz istotniejszym aspektem działalności dla klientów bankowości korporacyjnej, którzy postrzegają go nie tylko jako sposób na ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko, lecz także jako element budowania swojego pozytywnego wizerunku w oczach jej pracowników, klientów i potencjalnych inwestorów.
W Polsce trend ten jest obecny od kilkunastu lat i wciąż mocno zyskuje na popularności. Przestał być też traktowany jako forma marketingu i coraz więcej firm włącza go do swojej strategii, co potwierdza publikowany cyklicznie raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Z roku na rok coraz więcej firm zgłasza do niego swoje projekty z obszaru CSR. W tym roku ich liczba wzrosła o 30 proc. i po raz pierwszy przekroczyła 1,5 tys.
– Wiele polskich firm, z którymi mamy styczność, już realizuje koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu lub zrównoważonego rozwoju. Jednym z elementów, który ma duże znaczenie dla pomyślnej realizacji tej koncepcji, jest ustalanie celów na najwyższych szczeblach zarządzania i nadanie im wysokiego priorytetu, a także powołanie pracowników lub zespołu do koordynacji inicjatyw z tego obszaru – mówi Carina Skogs Enocksson.
Co istotne, działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu przez długi czas były domeną dużych przedsiębiorstw, koncernów i oddziałów zagranicznych firm, które przejęły dobre praktyki z centrali. W tej chwili wdraża je również coraz więcej średnich, a nawet mniejszych firm. Przedsiębiorstwa angażują się najczęściej w projekty dotyczące edukacji, ochrony środowiska, wspierania lokalnych społeczności czy rozwoju swoich pracowników.
– Firmy, które jeszcze nie rozpoczęły takich działań lub są na wczesnym etapie, mogą zacząć od ustalenia swojego śladu węglowego i wyznaczenia celów, jakie chcą w tym zakresie osiągnąć za kilka lat. Wiele firm, z którymi współpracujemy, realizuje cele zawarte w agendzie ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju do 2030 roku. Można wybrać jeden lub kilka takich celów, które są ważne dla firmy i mają znaczenie dla jej zasadniczej działalności, i na nich się skoncentrować – mówi Carina Skogs Enocksson.
Agenda 2030 jest odpowiedzią na najważniejsze globalne wyzwania. Obejmuje 17 celów i blisko 170 związanych z nimi zadań do realizacji. Są wśród nich m.in.: eliminacja ubóstwa, zapewnienie wszystkim ludziom dostępu do zrównoważonej energii po przystępnej cenie, zmniejszenie nierówności czy uczynienie miast bardziej zrównoważonymi. Obok rządów czy organizacji międzynarodowych w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ważną rolę do odegrania ma także biznes. Dzięki modyfikacji produkcji czy działaniom proekologicznym firmy mogą się znacząco przyczynić do realizacji zadań nakreślonych przez ONZ.
– Jeśli chodzi o społeczną odpowiedzialność biznesu i zrównoważony rozwój przedsiębiorstw – ważnym aspektem są też stosowne regulacje w tym zakresie, których w przyszłości będzie przybywać. Uważam jednak, że firmy powinny się skupiać na swoich interesariuszach. Po pierwsze – klienci. Obserwujemy, że klienci na polskim rynku stają się coraz bardziej wymagający, jeśli chodzi o produkty przyjazne dla środowiska. Na przykład na rynku spożywczym w ostatnich latach można zauważyć wzrost produkcji biożywności. Trzeba więc obserwować rynek i popyt – mówi Carina Skogs Enocksson.
Badania pokazują, że zrównoważony rozwój i CSR mają coraz większe przełożenie na wybory konsumenckie. Według badań SW Research dla Stena Recycling blisko 70 proc. Polaków chciałoby, żeby ich ulubione produkty pochodziły ze zrównoważonej produkcji. Podobny odsetek jest skłonny zmienić swoje przyzwyczajenia i zrezygnować z produktów ulubionej firmy na rzecz takich, które zostały wyprodukowane w zrównoważony sposób i zgodnie z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego.
– Kolejny aspekt to pracownicy – zarówno obecni, jak i przyszli. Młode pokolenie oczekuje od swoich pracodawców myślenia o społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonym rozwoju. Chce pracować dla firm, którym zależy na ochronie środowiska, zmniejszaniu ich śladu ekologicznego, udoskonalaniu w tym zakresie ich łańcucha dostaw – mówi Carina Skogs Enocksson. – Działania zgodnie z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju stanowią dziś o przewadze konkurencyjnej firmy.
Czytaj także
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-28: Firmy zainteresowane udziałem w odbudowie Ukrainy z nowym instrumentem wsparcia. Na początku 2025 roku ruszą preferencyjne pożyczki
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-10-11: Szpitale pracują nad poprawą jakości opieki nad pacjentami. Do wzmocnienia są kwestie bezpieczeństwa i redukcja zdarzeń niepożądanych
- 2024-10-07: Dystans między UE a gospodarkami USA czy Chin rośnie. Spada konkurencyjność unijnych firm
- 2024-09-23: Rząd chce większego udziału polskich firm budowlanych w projektach energetycznych. Ma to być element nowej ustawy offshorowej
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-09-11: Krzysztof Skórzyński: Segregowałem śmieci, zanim to było modne. Oszczędzam wodę i prąd. Ale wciąż robię za mało
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.