Newsy

J. Lewandowski: w nowej perspektywie środki ułatwią dostęp do finansowania małym i średnim firmom

2013-11-18  |  06:55

Jednym z priorytetów nowej unijnej perspektywy ma być finansowanie przedsiębiorczości, szczególnie małym i średnim firmom. – To jest mieszkanka różnych programów w tym budżecie plus akcja Europejskiego Banku Inwestycyjnego – mówi komisarz UE ds. budżetowych Janusz Lewandowski. Mają one zmniejszać ryzyko banków w finansowaniu europejskich firm.

 – Po raz pierwszy mamy w budżecie zupełnie nowy pieniądz, który się nazywa pieniądzem na ułatwienie dostępu do źródeł finansowania przez małe i średnie firmy. Jestem bardzo ciekaw, w jaki sposób ten program dotrze do Polski, bo to jest coś nowego – podkreśla Janusz Lewandowski w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.
 
Unia Europejska jest bliska przyjęcia ostatecznej wersji budżetu na lata 2014-2020. W ubiegły czwartek dokument zatwierdziła komisja budżetowa Parlamentu Europejskiego. Europosłowie na sesji plenarnej zajmą się nim we wtorek.

Polska ma otrzymać w ciągu siedmiu lat ponad 400 mld zł.

 – Każdy kraj na prawo wyboru swoich celów strategicznych. Polska pośród nich musi ciągle mieć infrastrukturę, bo mamy ogromną lukę, jeżeli mniej na autostrady i drogi szybkie, to więcej na kolej. Może niekoniecznie wszędzie lotniska. Będzie też pula pieniędzy na innowacyjność i przedsiębiorczość, w tym również pożyczki, bo nasze firmy zaczęły z nich korzystać w toku siedmiolatki 2007-2013 – mówi Janusz Lewandowski.

Liczy na to, że dodatkowe środki polskie firmy wykorzystają na innowacyjność. Jak podkreśla, finansowanie śmiałych przedsięwzięć innowacyjnych to wyzwanie, które stoi przed Polską w najbliższych latach.

 – Byłbym niezwykle szczęśliwy, gdyby w tych pieniądzach z siedmiolatki 2014-2020 znalazł się motyw innowacyjności, który jest trudnym problemem w całej Europie – mówi komisarz. – Skok od gospodarki, która jest głównie naśladowcza, która pozyskuje patenty z zagranicy, do gospodarki, która sama jest innowacyjna – to może być jeden z najlepszych celów wydawania tych pieniędzy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.