Mówi: | Mariusz Hildebrand |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | BIG InfoMonitor |
Kobiety zarządzające firmami częściej zaciągają kredyty niż mężczyźni-menedżerowie
Firmy zarządzane przez kobiety częściej niż te kierowane przez mężczyzn korzystają przy finansowaniu działalności z kredytów bankowych. Z raportu przeprowadzonego przez Big InfoMonitor wynika też, że lepiej kontrolują poziom zaległych należności. „Kobiecym” firmom kontrahenci są winni mniejsze kwoty niż przedsiębiorstwom zarządzanym przez mężczyzn.
– Z naszego badania wynika, że wśród firm zarządzanych przez mężczyzn występują często wyższe kwoty niespłaconych zobowiązań, powyżej 100 tys. zł, natomiast wśród pań te kwoty są poniżej 100 tys. zł. To pokazuje, że panie są bardziej wrażliwe na to, co się dzieje z finansami – tak przynajmniej wynika raportu – i bardziej dbają o tę stronę finansową i ściąganie należności. Powoduje to, że kwoty zaległości są mniejsze niż w przypadku firm zarządzanych przez mężczyzn – mówi w Agencji Informacyjnej Newseria Mariusz Hildebrand, prezes BIG InfoMonitor.
BIG InfoMonitor przygotował raport na temat wpływu nieterminowych płatności na działanie przedsiębiorstw według kryterium płci osób zarządzających. W ocenie 61 proc. firm zarządzanych przez kobiety nieterminowe płatności są postrzegane jako częsty problem. W przypadku przedsiębiorstw prowadzonych przez mężczyzn jest to 57 proc. Jednak zdaniem kobiet tylko 26 proc. kontrahentów ma zdecydowanie niską zdolność do regulowania zobowiązań, mężczyźni oceniają tak 36 proc. kontrahentów.
Z badania wynika, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni zarządzający firmami uważają nieterminowe płatności za utrudnienie w prowadzeniu działalności gospodarczej, 83 proc. badanych w obu grupach uważa, że jest to poważna przeszkoda w prowadzeniu firmy.
Raport InfoMonitora podaje także, że firmy – bez względu na płeć osób zarządzających – jako główne główne źródło finansowania (83-84 proc.) działalności wskazały środki własne. Jednak 36 proc. ankietowanych pań wskazało kredyt w banku komercyjnym jako źródło kapitału, w przypadku badanych mężczyzn było to tylko 24 proc. Kredyt w banku jest finansowaniem obarczonym znacznie większym ryzykiem niż korzystanie ze środków własnych.
– Porównując efekty działań czy to, jaka jest skłonność do podejmowania ryzyka przez menedżerów kobiety i menedżerów mężczyzn, widać, że panie w takim samym stopniu jak mężczyźni potrafią podejmować ryzykowne decyzje i często wykorzystują w większym stopniu niż mężczyźni np. finansowanie zewnętrzne do finansowania działalności firmy. Jest to dobry kierunek działania i pozwala rozwijać działalność firm – podkreśla prezes BIG InfoMonitor.
W ocenie 30 proc. ankietowanych firm prowadzonych przez kobiety, banki komercyjne łatwiej umożliwiają uzyskanie finansowania niż spółdzielcze (na przewagę tych ostatnich wskazało tylko 15 proc. „kobiecych” przedsiębiorstw).
Czytaj także
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-11-28: Jedna na trzy kobiety w UE doznała w życiu przemocy. Apele o bardziej zdecydowaną walkę z tym zjawiskiem
- 2024-11-22: Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
- 2024-10-17: Sztuczna inteligencja coraz mocniej wchodzi w medycynę. Potrzebna wielka baza danych pacjentów
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-09-09: W przyszłym tygodniu wchodzi w życie część przepisów nowego prawa autorskiego. Wzmacniają pozycję twórców i mediów oraz zapewniają im prawo do wynagrodzenia
- 2024-08-20: Nowa dyrektywa będzie wymagać od korporacji należytej staranności w zrównoważonym rozwoju. Duży nacisk położono na prawa człowieka
- 2024-08-05: Polki nie inwestują z myślą o emeryturze. Problemem są zarobki niższe niż mężczyzn i obawa o stratę środków
- 2024-08-06: Justyna Szyc-Nagłowska: Mam odłożone pieniądze na czarną godzinę. Teraz muszę też myśleć o emeryturze i zabezpieczyć sobie moje życie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.