Newsy

Kolor turkusowy rewolucjonizuje biznes. Kończy się dobry czas dla nieuczciwych firm

2016-10-13  |  06:40

Jesteśmy u progu rewolucji społecznej i biznesowej: czas cwaniaków się kończy, bo przyszłością jest model oparty na ekonomii wartości – przekonuje Mateusz Zmyślony, dyrektor kreatywny Open Eyes Economy. Ocenia, że konsumenci będą kupowali produkty i usługi od firm uczciwych, społecznie zaangażowanych, które mają otwarte oczy. – Posługując się wartościami umownymi, kiedyś na działalność społeczną firmy wydawały 1 proc. przychodów, wkrótce będą musiały przeznaczyć 30 proc., żeby zatrzymać klientów – mówi Zmyślony.

– Model turkusowej organizacji, podobnie jak model open eyes economy, to dwa podejścia, które pokazują najsilniejszy w tej chwili i wspaniały trend, który zmienia całą światową ekonomię i biznes. To kwestia podejścia do tego, jak należy prowadzić biznes – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Biznes Mateusz Zmyślony, dyrektor kreatywny Open Eyes Economy. – Dotąd oczywiście zdarzało się, że firmy robiły coś dobrego dla ludzi, ale to było przy okazji. Te dwa nowe modele zakładają, że od dziś cała przyszłość gospodarki, firm, biznesu zależy od oparcia się na tych wartościach.

Koncepcja turkusowego biznesu, której autorem jest Frederic Laloux, zakłada, że głównym wyznacznikiem sukcesu nie jest zysk, ale realizacja pewnej misji, zmiana świata na lepsze, zaczynając od własnego miejsca pracy. Według open eyes economy, koncepcji wymyślonej w 2014 roku przez Jerzego Hausnera i Mateusza Zmyślonego, przyszłością są firmy, które cały biznes opierają na wartościach społecznych.

Przebudzeni konsumenci będą kupowali produkty i usługi tylko od firm zaangażowanych społecznie. Jak przekonuje Zmyślony, to w dużej mierze efekt kryzysu zaufania społecznego do biznesu.

– Model turkusowy neguje chciwy biznes. Ten proces już się rozpoczął, a za kilka lat nie będzie już branż, w których firmy będą miały szansę budować swoją wiarygodność w jakikolwiek inny sposób. Jeżeli firmy nie będą przydatne społecznie, zostaną przez społeczeństwo zanegowane. To oznacza, że dla cwaniaków kończy się czas – przekonuje przedstawiciel Open Eyes Economy.

W obecnym modelu Business Of Business Is Business firmy istnieją wyłącznie dla zysku. Według pomysłodawców nowej koncepcji biznesu problemem gospodarek wolnorynkowych jest kryzys idei, efekt zderzenia świata wartości ze światem chciwości. Zysk przestanie być jedynym celem biznesu, stanie się formą nagrody za społeczną świadomość i zaangażowanie firmy w sprawy ważne dla jej klientów. Eksperci podkreślają, że przedsiębiorstwa mają możliwości i zasoby, by zmieniać świat na lepszy.

– Na dłuższą metę 5–10-letnią, nawet najwięksi gracze, wielkie korporacje międzynarodowe, które np. unikają płacenia podatków, zostaną z tego rynku wypchnięte. Warto o tym pamiętać, bo odnosi się to zarówno do sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak i do największych korporacji – wskazuje Zmyślony. 

Taki model mogą stosować wszystkie branże. Istnieją już firmy idee, które bazują na wartościach, a klientów traktują po partnersku, dbają o uczciwą konkurencję, są odpowiedzialne w wymiarze społecznym i ekologicznym. Zdaniem Zmyślonego elementy firmy idei są już widoczne w działaniach takich marek, jak Coca-Cola, Ikea, H&M, Skanska, PZU, KGHM, czy Nespresso.

– Ten trend przeniesie się na wszystkie branże. Już za chwilę ludzie będą chcieli mieszkać w domu zbudowanym ekologicznie, odpowiedzialnie społecznie, w domu pasywnym, wyposażonym w meble z recyklingu – analizuje pomysłodawca nowej koncepcji biznesu.

Polska stoi u progu rewolucji w prowadzeniu biznesu. Gospodarka oparta na wartościach staje się dla konsumentów coraz istotniejsza. To trend, który obecnie popularny jest przede wszystkim w kwestii jedzenia. Kupujemy produkty, które zostały wyprodukowane ekologicznie, sprawdzamy, czy jajko pochodzi od kury z wolnego wybiegu. Kupuje się nie produkt, lecz całą ideę.

– Dziś statystyczny Polak nie przejmuje się tym, jakie ubrania zakłada, bardziej interesuje go za jaką kwotę. Natomiast w Szwecji czy w Niemczech w sklepach odzieżowych często już 70 proc. stanowią „rzeczy świadome”, czyli droższe, ale wytworzone etycznie i ekologicznie. Ten trend na rynkach skandynawskich jest w tym momencie absolutnym standardem – zaznacza Mateusz Zmyślony.

O modelu organizacji turkusowej czy ekonomii otwartych oczu mówi się coraz więcej i coraz częściej. W Warszawie 24 października odbędzie się konferencja „Firma z duszą”. W Krakowie 15–16 listopada zostanie natomiast zorganizowany kongres Open Eyes Economy Summit.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.

Bankowość

Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.

Transport

Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.