Newsy

KUKE: W tym roku upadnie 830 firm. To mniej niż w 2013 roku

2014-11-10  |  06:40
Mówi:Piotr Soroczyński
Funkcja:główny ekonomista
Firma:Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych
  • MP4
  • W październiku ogłoszono upadłość 81 firm. To dokładnie tyle samo co przed rokiem. W całym roku – według prognoz KUKE – upaść może 830 firm, czyli 6 proc. mniej niż w 2013 roku. Sytuacja w firmach przestała się pogarszać – przekonują ekonomiści.

    Być może upadłości byłoby mniej, gdyby nie pewne spłycenie wzrostów w ostatnich miesiącach, ale myślę, że i tak może być zadowoleni z tego, że proces wzrostu upadłości i pogarszania się kondycji finansowej firm został zahamowany i już mamy do czynienia z odwrotnym trendem – uważa Piotr Soroczyński, główny ekonomista Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

    W ubiegłym miesiącu sądy ogłosiły upadłość 81 firm – przede wszystkim spółek prawa handlowego. Wiele spośród nich stanowiły jednoosobowe działalności gospodarcze. W stosunku do września wzrost wyniósł 14 proc. (w tym miesiącu upadło 71 firm). Soroczyński przekonuje jednak, że ma on charakter sezonowy.

    Sądy gospodarcze rozpędzają się po okresie wakacyjnym i widać ich wzmożoną pracę w październiku. Co roku widzimy, że nieco więcej upadłości ogłasza się właśnie w tym miesiącu – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Soroczyński.

    W październiku 2013 roku upadło dokładnie tyle samo firm. Prognoza KUKE na cały rok mówi o upadłości ok. 830 firm. To ok. 6 proc. mniej niż w ubiegłym roku. Spadek możliwy jest dzięki wyższym wzrostom PKB w ostatnich kwartałach. Według ekonomisty tegoroczne statystyki mogą świadczyć o tym, że sytuacja w firmach już się nie pogarsza, ale wciąż nie jest idealna. W latach najlepszej koniunktury w Polsce notowano 400-500 upadłości w ciągu roku – teraz ponad 800.

    Najczęstszym problemem firm, który niekiedy kończy się ogłoszeniem upadłości, są niezapłacone należnościami.

    Ktoś im nie zapłaci i tracą płynność finansową, nie są w stanie regulować swoich należności wobec innych firm i ten łańcuszek ciągnie się dalej – dodaje Soroczyński.

    Inne przyczyny upadłości firm to m.in. nieudane biznesplany, zbyt duże zakupy określonych towarów czy niedopasowanie do rynku.

    To są takie standardowe niepowodzenia natury biznesowej, które zdarzają się w każdej gospodarce, każdy biznes je zna i wie, że trzeba sobie z nimi w jakiś sposób radzić. Być może to moment, w którym należy zacząć od nowa, z nowym, lepszym pomysłem – podsumowuje główny ekonomista.

    Według KUKE pod koniec roku nastąpi pogorszenie statystyk upadłości ze względu na efekt bazy statystycznej. W listopadzie i grudniu 2013 roku upadło odpowiednio: 62 i 52 firm. Jest to wynik, który trudno będzie osiągnąć w tym roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.