Mówi: | Michał Gradzewicz |
Funkcja: | dyrektor Biura Przedsiębiorstw, Gospodarstw Domowych i Rynków |
Firma: | Instytut Ekonomiczny, Narodowy Bank Polski |
NBP: firmy oszczędzają więcej niż gospodarstwa domowe. Zapas gotówki czeka na trwałą poprawę w gospodarce.
Zwiększa się udział przedsiębiorstw w strukturze oszczędności w polskiej gospodarce. W pierwszym kwartale tego roku łącznie 19 proc. PKB zostało przeznaczanych na oszczędności – z tego ponad 80 proc. pochodziło z sektora przedsiębiorstw. Dzięki tym środkom firmy będą mogły szybko zwiększyć produkcję po poprawie popytu.
Michał Gradzewicz, dyrektor Biura Przedsiębiorstw, Gospodarstw Domowych i Rynków w Instytucie Ekonomicznym NBP podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria, że powodów takiej sytuacji należy szukać w spowolnieniu gospodarczym. Przedsiębiorstwa w Polsce nie ucierpiały za bardzo, ale ze względu na spadek popytu nie inwestowały pieniędzy.
– Obserwowaliśmy spadek popytu, spadek produkcji, też spadek zysków, natomiast nie miał on charakteru bardzo wielkiego i przedsiębiorstwa pozostały z bardzo dużą ilością gotówki. Relatywnie niepewna sytuacja odnośnie przyszłości spowodowała, że popyt inwestycyjny generowany przez przedsiębiorstwa był tak naprawdę przez cały ten okres relatywnie niewielki. Również obecnie obserwujemy bardzo nieduże wzrosty inwestycji części prywatnej sektora przedsiębiorstw, co powoduje, że przedsiębiorstwa mają relatywnie dużo środków odłożonych na przyszłość – tłumaczy Gradzewicz.
Przewaga oszczędności pochodzących z sektora przedsiębiorstw nad tymi z gospodarstw domowych stopniowo rośnie od wielu lat. Z wyjątkiem pierwszego kwartału 2007 r. przedsiębiorstwa dominują w strukturze oszczędności od początku 2002 r. W ciągu ostatnich lat odkładają coraz więcej ze swojego dochodu – na początku 2008 r. stopa oszczędzania przedsiębiorstw wynosiła ok. 10 proc., w pierwszym kwartale br. przekroczyła 15 proc.
Gradzewicz przyznaje, że właśnie od 2008-2009 r. recesja spowodowała, że firmy mniej inwestują, a więcej oszczędzają. Wysoka stopa oszczędzania firm jest jednak dobrym sygnałem na przyszłość. Według Gradzewicza, dzięki temu w trakcie wzrostu popytu konsumpcyjnego przedsiębiorstwa szybko będą mogły zwiększyć sprzedaż.
– Najprawdopodobniej przy wyjściu z recesji albo kiedy perspektywy popytowe się zmaterializują, kiedy zniknie niepewność związana z kształtowaniem się popytu w przyszłości, przedsiębiorstwa będą miały dość dużą poduszkę płynnościową do tego, żeby zwiększyć swój popyt inwestycyjny – przekonuje Gradzewicz.
Podkreśla jednak, że większych inwestycji przedsiębiorstw należy się spodziewać dopiero w momencie trwałej poprawy popytu. Gradzewicz ma nadzieję, że nastąpi to jak najszybciej. Dodaje jednak, że prawdopodobnie to kwestia jeszcze kilku kwartałów.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-05-21: Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-12: Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
- 2025-06-03: Zaufanie do UE deklaruje 58 proc. Polaków. Większość Europejczyków postrzega ją jako stabilne miejsce na tle niespokojnego świata
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.