Mówi: | Dorota Czekaj |
Funkcja: | wiceprezeska |
Firma: | Fundacja Przedsiębiorczości Kobiet |
Networking to nie wymiana wizytówek obliczona na zysk. Umiejętnie stosowany pomaga rozwinąć firmę
Budowanie i podtrzymywanie relacji, czyli networking, to skuteczne narzędzie rozwijania biznesu. Pomaga pozyskiwać klientów i partnerów handlowych. Jego popularność w Polsce rośnie, szczególnie wśród przedsiębiorców, którzy dopiero stawiają w biznesie pierwsze kroki.
– Networking to bardzo ważny element nie tylko relacji biznesowych, lecz także międzyludzkich. Umożliwia nawiązywanie kontaktów, pozyskiwanie informacji, buduje dobrą przestrzeń służącą konfrontowaniu swojego pomysłu biznesowego z kimś bardziej doświadczonym. To taka kompleksowa wymiana wiedzy, szansa na zdobywanie dodatkowych umiejętności, a później solidarne dzielenie się nimi – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Dorota Czekaj, wiceprezeska Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet.
Networking, czyli umiejętność nawiązywania i podtrzymywania sieci kontaktów, zyskuje na znaczeniu w kontekście biznesowym. Coraz więcej przedsiębiorców postrzega go jako skuteczne narzędzie rozwijania firmy, ponieważ umożliwia pozyskiwanie klientów, znalezienie partnerów i zwolenników oferowanych usług czy produktów, a przede wszystkim sprzyja tworzeniu się trwałych relacji zawodowych.
Wbrew stereotypom networking ma niewiele wspólnego z kolekcjonowaniem wizytówek. Wymaga za to pewnych umiejętności interpersonalnych. Poznawanie przedsiębiorców, ekspertów i specjalistów z różnych branż dzięki udziałowi w specjalistycznych konferencjach, szkoleniach czy warsztatach należy traktować jako szansę opowiedzenia o swojej koncepcji biznesowej. To także pewnego rodzaju analiza rynku. Często finałem takich rozmów jest deklaracja współpracy i wieloletnie kontrakty, czyli obustronne korzyści. W networkingu ważna rola przypada zasadzie wzajemności.
Celem networkingu jest udzielanie sobie wzajemnej pomocy i wsparcia. Mając w gronie wsparcia znajomego prawnika albo księgowego, można skorzystać z jego pomocy, a później odwdzięczyć się pomocą, informacjami ze swojej sfery działań biznesowych. Dodatkową korzyścią jest wymiana wiedzy, możliwość uzyskania wsparcia i zasięgnięcia dobrej rady osoby bardziej doświadczonej. To istotne zwłaszcza dla przedsiębiorców, którzy w biznesie stawiają dopiero pierwsze kroki.
– Osoby, które zaczynają swoją przygodę z biznesem, często działają samotnie. W odróżnieniu od korporacji i dużych firm, nie mają za sobą wsparcia zespołu. Dlatego możliwość skonfrontowania pewnych opinii, przypuszczeń z kimś, kto przecierał podobne szlaki wcześniej jest bezcenna. Może wzmocnić naszą osobistą barierę ochronną. Czasami skłania do zmodyfikowania pomysłu, bezpieczniejszego osadzenia go w realiach rynku. Ponadto dzięki relacjom networkingowym rodzą się trwałe partnerstwa strategiczne, zyskuje się liczne grono klientów – mówi Dorota Czekaj.
Networking jest przydatny w każdej branży: począwszy od usług, a skończywszy na produkcji. Fundacja Przedsiębiorczych Kobiet od kilku lat organizuje spotkania networkingowe dla kobiet, które prowadzą własne biznesy lub dopiero stawiają w nim pierwsze kroki. Cieszą się one dużym zainteresowaniem i mają wierną grupę zwolenniczek. Zdaniem wiceprezeski organizacji w przeciwieństwie do mężczyzn kobietom dużo łatwiej przychodzi nawiązywanie kontaktów. Trudności sprawia im czasami przekucie relacji o charakterze towarzyskim w relację biznesową.
– Myślę, że kobiety bardziej doceniają znaczenie networkingu. Szczególnie w momencie, w którym podejmują decyzję o założeniu własnej firmy. Wtedy potrzeba skorzystania z doświadczeń innych kobiet, którym udało się osiągnąć sukces albo są na podobnym etapie, jest bardzo duża – mówi Dorota Czekaj.
Zdaniem wiceprezeski Fundacji Przedsiębiorczych Kobiet na networking jest coraz większe zapotrzebowanie, mimo że w Polsce stawia pierwsze znaczące kroki.
– Świadczy o tym chociażby popularność naszych spotkań. W ciągu czterech lat naszej pracy zorganizowałyśmy ponad setkę spotkań networkingowych dla kobiet, w których wzięło udział 15 tys. uczestniczek – mówi Dorota Czekaj.
Czytaj także
- 2025-04-02: Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia
- 2025-03-31: Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy
- 2025-03-06: Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
- 2025-02-05: Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-11-28: Jedna na trzy kobiety w UE doznała w życiu przemocy. Apele o bardziej zdecydowaną walkę z tym zjawiskiem
- 2024-10-18: Stereotypy społeczne sprawiają, że mężczyznom trudno szukać pomocy w depresji. W zdrowiu i edukacji ich sytuacja jest trudniejsza niż kobiet
- 2024-09-30: Mężczyźni w Polsce żyją średnio siedem lat krócej niż kobiety. Różnica ta należy do najwyższych w UE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.
Problemy społeczne
60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.
Infrastruktura
Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.