Mówi: | Guillaume Gerondeau |
Funkcja: | wiceprezes, Transportation & Mobility Industry Asia |
Firma: | Dassault Systèmes |
Nowoczesne pojazdy mogą służyć jako biuro albo restauracja. Innowacyjna platforma pozwoli je zaprojektować w świecie wirtualnym
– Jesteśmy dopiero na początku rozwoju nowego paradygmatu mobilności, ale już teraz obserwujemy nowe zastosowania i koncepcje pojazdów. Nowoczesny pojazd służący jako biuro lub restauracja? Dlaczego nie! Pole do innowacji jeszcze nigdy nie było tak rozległe – podkreśla Guillaume Gerondeau, wiceprezes firmy Dassault Systèmes, która na targach elektronicznych CES 2020 w Las Vegas prezentuje innowacyjną platformę 3DEXPERIENCE. Pozwala ona na tworzenie w środowisku wirtualnym innowacyjnych rozwiązań z dziedziny mobilności i dóbr konsumpcyjnych. Przykładem jest prototyp pojazdu bazującego na konstrukcji deskorolki, zaprojektowany przez amerykański start-up Canoo.
– Przyszłość mobilności elektrycznej wygląda obiecująco. Pojawia się wiele nowych form, nowych zastosowań, nowych typów pojazdów. Coraz częściej przechodzimy od modelu własnościowego do modelu usługowego, w którym mobilność przestaje być produktem, a staje się usługą – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes podczas targów CES 2020 w Las Vegas Guillaume Gerondeau, wiceprezes Dassault Systèmes, odpowiedzialny za sektor transportu i mobilności w Azji.
Elektryfikacja i koncepcja Mobility as a Service to w tej chwili dwa główne trendy w segmencie mobilności. Prognozy McKinsey Global Institute zakładają, że dzięki szybkiej poprawie ekonomiki pojazdów elektrycznych i naciskom regulacyjnym w różnych krajach europejskich do 2040 roku około 70 proc. wszystkich pojazdów sprzedawanych w Europie w różnych segmentach (samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe i autobusy) będzie mieć napęd elektryczny.
Zarówno w Polsce, jak i na całym świecie konsumenci coraz chętniej korzystają też z usług mobilności w ramach tzw. ekonomii współdzielenia (sharing economy). Według PwC jedno auto współdzielone może zastąpić od 7 do 11 prywatnych samochodów, a do 2030 roku współdzielone pojazdy mają już stanowić co najmniej 30 proc. wszystkich samochodów w Europie. Do tego czasu co trzeci przejechany kilometr w Europie będzie już także realizowany właśnie w formule carsharingu (raport „The five dimensions of automotive transformation”).
– Obserwujemy przyspieszenie rozwoju mobilności elektrycznej. Ta przyjmuje różne formy, w zależności od regionu i zastosowania. Widzimy to na przykładzie pojazdów dwukołowych i trzykołowych w Indiach, w idei Mobility as a Service czy w transporcie wahadłowym – mówi Guillaume Gerondeau. – Jesteśmy dopiero na początku rozwoju nowego paradygmatu mobilności, ale już teraz obserwujemy nowe zastosowania i koncepcje pojazdów. Nowoczesny pojazd służący jako biuro lub restauracja? Dlaczego nie! Pole do innowacji jeszcze nigdy nie było tak rozległe.
Podczas odbywających się w Las Vegas targów elektronicznych CES 2020 Dassault Systèmes prezentuje innowacyjną platformę 3DEXPERIENCE, która umożliwia wymianę pomysłów i danych oraz ułatwia współpracę ukierunkowaną na tworzenie innowacyjnych rozwiązań z dziedziny mobilności, a także infrastruktury sieciowej 5G niezbędnej do świadczenia nowoczesnych usług.
Na stoisku firmy, obok interaktywnych wystaw i symulacji 3D, swoje rozwiązanie prezentuje start-up Canoo z Los Angeles. Na bazie platformy w niecałe dwa lata zaprojektował on pierwszy fizyczny prototyp pojazdu bazującego na konstrukcji deskorolki. Na standardowym „podwoziu” można montować różne moduły i systemy. Czas potrzebny na zaprojektowanie kompletnego pojazdu skrócił się dzięki platformie 3DEXPERIENCE o połowę. Bazując na jednym podwoziu, można w krótkim czasie zaprojektować zarówno sportowe, jak i dostawcze auto.
– Canoo to wyjątkowy koncept, ponieważ przechodzi od modelu własnościowego do modelu subskrypcyjnego. Dodatkowo poprzez wykorzystanie naszej platformy w chmurze od samego początku twórcy start-upu mogli stworzyć unikatowe rozwiązanie, czyli podwozie na bazie konstrukcji deskorolki. Dzięki naszej platformie mogli tego dokonać w znacznie krótszym czasie w środowisku wirtualnym. Pracę rozpoczęli od zera, korzystając z naszego rozwiązania – przeszli od koncepcji, poprzez projekt, modelowanie i symulację, po produkcję – mówi Guillaume Gerondeau.
Innym rozwiązaniem, które także powstało na bazie platformy 3DEXPERIENCE, jest spersonalizowane obuwie zaprojektowane przez Laboratorium Innowacji Ecco. Pozwala ono na rejestrowanie danych z czujników w czasie rzeczywistym i przesyłanie ich do bliźniaczej kopii cyfrowej w chmurze, a następnie analizę w celu poprawy kondycji i efektywności. Podobne rozwiązanie można zastosować np. w fabrykach, sklepach czy szpitalach.
– Wszystkie rodzaje branż i usług mogą stosować platformę 3DEXPERIENCE do wytworzenia zarówno małych struktur, jak organy ludzkie, np. serce, jak i różnego rodzaju urządzenia, takie jak samoloty, elektronikę, a nawet projekt całego miasta. Cokolwiek możemy wyobrazić sobie w świecie rzeczywistym, może również zostać stworzone w formie cyfrowego bliźniaka w środowisku wirtualnym – mówi Guillaume Gerondeau.
Czytaj także
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-11-13: Zadyszka na rynku ładowania samochodów elektrycznych. Rozwój infrastruktury przyhamował
- 2024-10-03: Wstrzymanie dopłat do leasingu aut elektrycznych może zahamować na nie popyt. Większość firm odłoży zakup na przyszły rok
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.