Mówi: | Adam Lis |
Firma: | Brain Embassy |
Nowoczesny model pracy coraz popularniejszy w polskich firmach. Pracownicy cenią głównie elastyczne godziny pracy
Ponad 40 proc. Polaków to zwolennicy nowoczesnego modelu pracy. Cenią sobie elastyczne godziny pracy, sami chcą decydować, gdzie i ile pracować – wynika z raportu „Jak Polacy lubią pracować”. Więcej niż połowa osób zmieniłaby biuro, w którym pracuje. To przede wszystkim osoby młode, które cenią nowoczesne przestrzenie, inspirujące i pobudzające do działania, sprzyjające twórczej współpracy.
– Z badań wynika, że 42 proc. Polaków chciałoby pracować w sposób nowoczesny, zgodnie z trendem, który przychodzi do nas z dużych światowych metropolii. Na potrzeby badania Kantar TNS zaproponował wskaźnik nowoczesnego modelu pracy. Zakwalifikował do tego wskaźnika wszystkie osoby, które deklarują, że są zwolennikami m.in. elastycznych form pracy i elastyczności w miejscu pracy. To są osoby, które poświęcają czas prywatny na potrzeby profesjonalne, a także w pracy załatwiają sprawy domowe. Okazuje się, że aż 2 na 5 Polaków deklaruje, że chciałoby pracować w sposób nowoczesny – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Adam Lis z Brain Embassy.
Z badania przeprowadzonego przez Kantar TNS Polska na zlecenie Brain Embassy wynika, że Polacy są gotowi na zmiany miejsca pracy. Choć wciąż nieco więcej niż połowa osób (58 proc.) podchodzi tradycyjnie do czasu i miejsca pracy, coraz większa jest grupa zwolenników nowoczesnego modelu pracy.
– Najważniejsze dla Polaków w pracy są: ogólna atmosfera w miejscu pracy, ergonomia stanowisk i przestrzeni pracy, a także lokalizacja, czyli dojazd. Co istotne, młodzi deklarują ponadto bardzo wiele dodatkowych wymagań. Pośród nich jest m.in. możliwość znalezienia stref relaksu oraz stref pozwalających na dostosowywanie pracy i zadań, które realizują, do miejsca – wymienia Lis.
Ponad połowa Polaków deklaruje, że zmieniłaby przestrzeń, w jakiej pracuje. To przede wszystkim ludzie młodzi w wieku 25–40 lat są bardziej skłonni do zmian (64 proc.). Większość chciałaby mieć uporządkowane miejsce pracy (76 proc): własne biurko, laptop, ergonomiczne krzesło. Im młodsze osoby, tym większe wymagania, np. wygodny fotel z podnóżkiem.
– Aż 53 proc. osób zadeklarowało chęć zmiany biura. Świadczy to tylko o tym, że dzisiejsze biura nie są w stanie sprostać oczekiwaniom pracowników. Trend będzie rosnący, bo na rynek pracy wchodzą coraz młodsi pracownicy, którzy co pokazuje nasze badanie, mają dużo bardziej wyśrubowane wymagania – tłumaczy ekspert Brain Embassy.
Nowoczesne biura powinny sprzyjać pracy zespołowej i zachęcać do działania i kreatywności. Mają również być przestrzenią, która inspiruje, a jednocześnie gdzie łączą i przenikają się różne światy biznesowe. Takich miejsc – zdaniem Lisa – będzie przybywać.
– Najmłodsza grupa Polaków w wieku od 25 do 30 lat zdecydowanie zmieni preferencje po stronie podaży na rynku pracy i rynek przestrzeni biurowych będzie musiał wyjść im naprzeciw. Jednym ze sposobów jest stworzenie przestrzeni podobnych do Brain Embassy, gdzie spotykają się światy korporacji, start-upów, freelancerów, a przepływ informacji nie jest ograniczony ścianami jednej firmy i jednej kultury organizacyjnej – wskazuje Adam Lis.
Młodzi Polacy to także zwolennicy elastycznego czasu pracy, którzy sami decydują, w jakim przedziale godzin pracują. Coraz popularniejszą formą pracy staje się biuro w domu, czyli home office. Ponad 30 proc. pracowników przyznaje, że zdarza im się praca z domu, nieco więcej zaś w wolnym czasie zajmuje się obowiązkami zawodowymi. Wśród zwolenników nowoczesnego modelu pracy zaciera się granica między życiem prywatnym a zawodowym.
– Ponad 60 proc. Polaków chciałoby zaczynać pracę między 7 a 8 rano, co zupełnie podważa dzisiejszy tradycyjny model pracy od 9 do 17. Na dłuższą metę świadczy to o tym, że chcielibyśmy pracować bardziej elastycznie, żeby móc wygospodarować trochę czasu w późnych godzinach popołudniowych, ale jednocześnie chcielibyśmy zyskiwać więcej z dnia. Wyjątkiem są osoby pracujące z domu, które chciałyby zaczynać pracę raczej po godzinie 10 – zaznacza Lis.
Ponad połowa osób wskazuje też, że efektywnie pracuje średnio 4–6 godzin dziennie. Jednak u zwolenników nowoczesnego modelu pracy wzrasta liczba tych, którzy są w stanie pracować efektywnie ponad 8 godzin dziennie (3-krotnie więcej niż wśród tradycyjnych pracowników). Na efektywność pozytywnie wpływa sprecyzowane zadanie do wykonania (65 proc.), wyznaczanie samemu sobie tempa pracy (61 proc.) i praca w lubianym zespole (połowa badanych).
– Przeprowadziliśmy niedawno ankiety satysfakcji wśród członków społeczności Brain Embassy. Okazało się, że aż 60 proc. deklaruje zdecydowany wzrost kreatywności w miejscu pracy, czyli w naszej przestrzeni, a 75 proc. z nich – wzrost efektywności pracy w porównaniu do poprzedniego miejsca. Co więcej, ponad połowa z nich wykorzystała naszą przestrzeń do zawarcia nowych relacji biznesowych – podkreśla Adam Lis.
Czytaj także
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-05-19: Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce. To odpowiedź na wyzwania demograficzne
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-03-28: Trzy czwarte Zetek chce pracować na etacie. Elastyczny czas pracy nie jest dla nich istotny
- 2025-04-29: Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.
Problemy społeczne
60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.
Infrastruktura
Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.