Newsy

Obroty kantorów internetowych wzrosną w tym roku o jedną piątą. Wśród klientów jest coraz więcej przedsiębiorców

2016-01-25  |  06:40

W e-kantorach klienci wymieniają jedną piątą tego, co w kantorach tradycyjnych – wynika z szacunków Currency One. W tym roku wartość branży może wzrosnąć do 38 mld zł, bo obroty serwisów dynamicznie się zwiększają. Coraz większa jest także konkurencja – do gry wchodzą kolejne banki. Z usług e-kantorów chętnie korzystają też przedsiębiorcy.

To jest bardzo dynamiczny rynek. Sam fakt, że w perspektywie ostatniego roku trzy banki zdecydowały się uruchomić internetowe platformy wymiany walut czy tzw. kantory online dla osób fizycznych, powoduje, że rynek musi być perspektywiczny. Inaczej banki nie wchodziłyby w ten biznes – mówi agencji informacyjnej Newseria Klaudiusz Sytek, prezes zarządu Aforti Holding, do której należy serwis Aforti Exchange.

Ustawa antyspreadowa sprawiła, że z możliwości wymiany w sieci zaczęły korzystać także osoby fizyczne zadłużone w walutach obcych. Dzięki e-kantorom oszczędzają nawet kilkaset złotych rocznie. Rynek dynamicznie rośnie od siedmiu lat, mimo że ubiegły rok – przez zawirowania na rynkach walutowych i rosnącą konkurencję ze strony banków – był dla branży trudny.

Spółka Currency One, operator serwisów Walutomat.pl i InternetowyKantor.pl, szacuje, że obroty e-kantorów w 2016 roku wzrosną o 20 proc. i mogą wynieść 38 mld zł. Dziś funkcjonuje na rynku ok. 50 podmiotów. Czołówka od lat jednak się nie zmienia.

Uważamy, że ten rynek jest dość mocno nasycony, a wejście na rynek platform czy kantorów banków powoduje, że będzie on coraz trudniejszy – ocenia Sytek.

Dlatego Aforti Exchange stawia na klienta korporacyjnego, czyli małe i średnie firmy z przychodami na poziomie 40–50 mln zł rocznie. Jak zaznacza prezes, coraz więcej przedsiębiorców z tego sektora zajmuje się eksportem i importem, stąd rosnące zainteresowanie wymianą walut z ich strony.

Jesteśmy w stanie zaproponować dobre kursy i szybką wymianę walut, bardzo przyjazny internetowy system obsługi klienta, opiekę dilera i zespołu sprzedaży nad klientem. To powoduje, że klienci nas wybierają – wyjaśnia Klaudiusz Sytek.

Na platformie AfortiExchange.pl w IV kwartale 2015 roku przedsiębiorcy dokonali transakcji na łączną kwotę 6,6 mln euro. To 56-procentowy wzrost rok do roku i 47-procentowy w ujęciu kwartalnym.

To jest biznes, który wymaga znacznych nakładów na sieć sprzedaży, na marketing, na IT, więc ma też określony próg rentowności. Nam udało się go przekroczyć w zeszłym roku. Badaliśmy jednak kilka kantorów, które chcieliśmy przejąć i one balansowały na krawędzi zyskowności – mówi Sytek. – W sytuacji, kiedy na rynek wchodzą duzi gracze, może to spowodować, że będzie dużo przetasowań.

W jego ocenie małe kantory będą znikać z rynku albo łączyć się z większymi podmiotami.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.

Infrastruktura

Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

Prawo

Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem

W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli­ – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.