Newsy

PARP pomoże polskim firmom wejść na chiński rynek

2012-03-12  |  13:40
Mówi:Bożena Lublińska-Kasprzak
Funkcja:Prezes
Firma:Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
  • MP4

    Rusza rządowy program wspierania współpracy polsko-chińskiej. Projekt Go China będzie rozwijać i inicjować działania, które przyciągną chińskich inwestorów nad Wisłę, a polskim firmom pomogą w ekspansji na rynek Państwa Środka.

    Pomysłodawcy projektu chcą w ten sposób wykorzystać zainteresowanie Chińczyków Polską po ubiegłorocznym EXPO w Szanghaju oraz po grudniowej wizycie prezydenta Bronisława Komorowskiego w Pekinie, kiedy podpisano porozumienie w sprawie strategicznego partnerstwa obu państw.

    Przy uruchomieniu programu zaangażowane są 4 ministerstwa: gospodarki, sportu i turystyki, rolnictwa oraz spraw zagranicznych. Dodatkowo przedsiębiorcy będą mogli korzystać z pomocy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Państwowej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Agencji Rynku Rolnego oraz Polskiej Organizacji Turystycznej.

     - W tym roku w ramach inicjatywy Go China szczególnie będziemy chcieli wesprzeć polskie firmy, które są zainteresowane wejściem na rynek chiński, zwłaszcza z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Nasze działania na rynku chińskim będziemy opierać na współpracy z chińskimi organizacjami biznesu. Mamy już podpisane porozumienia, planujemy podpisać kolejne, tak aby wymieniać się informacjami, aby wspólnie organizować spotkania biznesowe polskich i chińskich firm - wymienia Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

    Agencja będzie w tym celu współpracować również z organizacjami finansowanymi przez Komisję Europejską, działającymi w Chinach. W Polsce PARP planuje organizacje kilku konferencji w największych miastach kraju, poświęconych możliwościom współpracy z Chińczykami, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii związanych z własnością intelektualną.

    W ramach programu uruchomiono portal www.gochina.gov.pl, na którym zgromadzono najważniejsze i najbardziej przydatne informacje dla inwestorów, eksporterów i importerów. Jak podkreślają pomysłodawcy portalu odpowiednia wiedza o potencjalnym partnerze to połowa sukcesu.

     - Zainteresowany przedsiębiorca w tej chwili może zacząć poszukiwanie informacji czy wsparcia dotyczącego rynku chińskiego w portalu Go China. Tam znajdzie informacje o Chinach, o tym, jak się prowadzi biznes w Chinach oraz o instytucjach w Polsce, w których może dalsze informacje pozyskać - mówi Bożena Lublińska-Kasprzak.

    PARP jest jedną z instytucji, która udziela nie tylko informacji o rynku Państwa Środka, ale też wsparcia finansowego dla przedsiębiorców zainteresowanych współpracą z Chinami.

     - Jest program „Paszport do Eksportu”. Nie jest on kierowany szczególnie na chiński rynek, ale w ramach tego programu przedsiębiorca może pozyskać finansowanie na wejście na rynek chiński oraz na działania marketingowe i promocyjne na tym rynku - podkreśla prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

    Działanie w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka jest skierowane do małych i średnich przedsiębiorstw, które rozpoczynają działalność eksportową. Maksymalna wysokość dofinansowania to 200 tys. zł. W tym roku PARP przewiduje 3 konkursy w ramach „Paszportu do Eksportu”. Nabór wniosków do pierwszego ruszy prawdopodobnie jeszcze w marcu. Szczegółowy harmonogram dostępny jest na stronach Agencji.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy

    W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.

    Handel

    Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

    Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z Raportu Wpływu Nestlé w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.

    Polityka

    M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

    Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.