Newsy

Partnerstwo publiczno-prywatne wciąż mało popularne. Trwają prace nad zmianą prawa

2015-02-11  |  06:30
Mówi:Robert Kałuża
Funkcja:dyrektor Departamentu Wsparcia Projektów Partnerstwa Publiczno-Prywatnego
Firma:Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
  • MP4
  • Tylko około 60 inwestycji samorządowych jest prowadzonych w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Resort gospodarki pracuje nad założeniami do nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, która ma zachęcić samorządy do tego typu finansowania, bo ma być ono coraz ważniejsze również przy projektach współfinansowanych przez Unię Europejską.

    Rynek projektów PPP wciąż rozwija się niezadowalająco, bo tych projektów nie mamy zbyt dużo. W tej chwili szacujemy, że jest to około 60 podpisanych umów z zakresu partnerstwa publiczno-prywatnego, z czego nie wszystkie weszły w fazę realizacyjną – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Robert Kałuża, dyrektor Departamentu Wsparcia Projektów Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. ‒ Rynek jest niedoskonały, ale są przesłanki jego dalszego rozwoju, w szczególności po wyeliminowaniu pewnych barier prawnych.

    Jak zdradza Kałuża, w resorcie gospodarki trwają prace nad założeniami do projektu zmiany ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Nie chce mówić, kiedy założenia zostaną opublikowane, bo MIR pełni w tych pracach jedynie funkcję konsultacyjną, ale wiadomo, że jeszcze w I kwartale br. może pojawić się projekt nowelizacji. Jego uchwalenie potrwa kolejnych kilka miesięcy.

    Resort gospodarki opublikował projekt założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o PPP po uzgodnieniach międzyresortowych i z innymi zainteresowanymi stronami. Ministerstwo proponuje m.in. wprowadzenie ułatwień w zawieraniu umowy z wykonawcą na dłużej niż cztery lata oraz zdefiniowanie części wydatków na PPP jako wydatków majątkowych.

    Obydwa te aspekty są ważne i dziś hamują rozwój finansowania w formie PPP.

    Wiele samorządów zgłasza przede wszystkim problem z ujęciem wydatków związanych z projektem PPP w zakresie podziału na wydatki majątkowe i bieżące. Ważne jest, by nie obciążało to bieżącego zadłużenia, czyli żeby samorządy mogły dalej inwestować – tłumaczy Kałuża. Dodaje: ‒ Niejasność tych przepisów powoduje, że wiele samorządów rezygnuje na etapie nawet wstępnych analiz z tej drogi, czekając na zmianę przepisów, które mamy nadzieję, wkrótce nastąpią.

    Kałuża dodaje, że MIR stara się wspierać PPP również poprzez projekty pilotażowe realizowane z samorządami. Resort pomaga władzom lokalnym m.in. poprzez publikowanie analiz, dokumentacji oraz oferowanie wsparcia zespołu doradców.

    Tego typu finansowanie może być stosowane przy bardzo różnych inwestycjach: od gospodarki odpadami (tu szczególnie cenne jest wsparcie z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko), przez infrastrukturę drogową i energetyczną, po budowę szpitali. Duży nacisk na PPP kładzie też Unia Europejska, która w rozporządzeniu ogólnym dotyczącym perspektywy finansowej 2014-2020 po raz pierwszy wyszczególniła rozdział poświęcony tego typu projektom.

    ‒ Są tam zapisy ułatwiające realizację projektów partnerstwa publiczno-prywatnego m.in. poprzez wyraźne zdefiniowanie, co jest partnerstwem, osobny rozdział dotyczący PPP, ułatwień w zakresie rachunku powierniczego, czyli możliwość wypłacania środków z funduszu tego rachunku nawet po okresie trwałości, czyli przez wiele lat, bowiem projekty PPP to najczęściej projekty 20-, 25-, 30-letnie. To są bardzo ważne ułatwienia, które zwiększą liczbę projektów hybrydowych, czyli łączących finansowanie unijne z finansowaniem prywatnym – tłumaczy Kałuża.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii

    30 do 27 proc. – tak wyglądał w UE w I połowie br. udział energii z odnawialnych źródeł versus z paliw kopalnych. To oznacza, że po raz pierwszy w historii mieliśmy na Starym Kontynencie więcej zielonej energii. Takim osiągnięciem może się już pochwalić prawie połowa państw członkowskich. W Polsce – po bardzo dynamicznym wzroście produkcji energii słonecznej – udział OZE sięga już ok. 30 proc., a węgla spada poniżej 60 proc. Mimo znaczących postępów w ostatnich dwóch latach wciąż wiele aspektów zielonej transformacji w kraju wymaga poprawy. Motywacją do przyspieszenia zmian są korzyści finansowe – na rachunkach za prąd – oraz środowiskowe.

    Sport

    Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby

    Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.

    Infrastruktura

    Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja

    W Polsce światłowód ma już blisko połowa z 9,5 mln użytkowników internetu stacjonarnego, a ta technologia szybko zyskuje na popularności – w ubiegłym roku zwiększyła swój udział w rynku o 10 proc. – Środki unijne przeznaczone na dobudowanie sieci światłowodowych w Polsce to w tej chwili w sumie 6–7 mld zł – zauważa Jacek Wiśniewski, prezes zarządu Nexery. Jak wskazuje, w praktyce zagospodarowanie tych pieniędzy może być jednak problematyczne ze względu na biurokrację, brak koordynacji między różnymi urzędami i resortami oraz krótki czas, jaki pozostał na ich wydatkowanie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.