Newsy

Poczta Polska chce zmienić system premii dla pracowników. Zapowiada wzrost płac i zatrudnienia

2017-03-16  |  06:50

Poczta Polska zapowiada koniec polityki cięcia kosztów osobowych i redukcji personelu. Nowy system premiowania zakłada, że większość wypłacanej premii będzie uzależniona od wyników konkretnego pracownika, a nie wyników całej spółki. Docelowo średnie wynagrodzenie w Poczcie Polskiej ma być równe średniej krajowej. Zwiększanie zatrudnienia i wynagrodzeń oznacza konieczność poszukiwania nowych źródeł przychodów, m.in. na rynku ochrony i logistyki gotówki.

– W tym roku podjęliśmy próbę zmiany regulaminu premiowania. Poprzednie uregulowania były w naszej ocenie niekorzystne dla pracowników. Dlatego po ubiegłorocznej podwyżce płac o 250 zł brutto, w tym roku chcemy do tego dodać możliwość wypłacania premii. Nowością jest to, że ponad 60 procent premii nie będzie uzależniona od wyników całej firmy, ale od pracy konkretnej osoby – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej.

Poczta wypłaciła już dodatkowe środki dla osób zatrudnionych na pełny etat. Pracownicy, którzy zarabiają 4 tys. zł brutto lub mniej, otrzymali ponad 350 zł. Obecnie trwają rozmowy nad nowym regulaminem premiowania. Jeśli zostanie zaakceptowany, już w II kwartale tego roku część pracowników może zyskać nawet 800 zł premii w kwartale.

 Duża część premii, ok. 200 zł miesięcznie, to premia czasowo-zadaniowa, która będzie zależeć od absencji danego pracownika i jakości wykonywanej przez niego pracy – zaznacza Kurdziel.

Dodatkowo, jeśli w danym kwartale firma osiągnie zakładany wynik (co najmniej na poziomie 100 proc.), wszystkie osoby, które otrzymały premię zadaniową, dostaną też premię wynikową. Co do zasady nowy system premiowania ma objąć wszystkich pracowników Poczty Polskiej.

– W szczególności chodzi nam o pracowników służby doręczeń, czyli listonoszy, pracowników okienkowych i innych pracowników eksploatacji pocztowej, którzy zajmują się operacyjną stroną funkcjonowania naszej firmy – mówi członek zarządu Poczty Polskiej.

Poczta zapowiada koniec polityki cięcia kosztów osobowych i zmniejszania zatrudnienia.

– Docelowo chcemy, żeby w perspektywie najbliższych 5 lat średnia wynagrodzenia w Poczcie Polskiej była równa średniej krajowej – zapowiada Grzegorz Kurdziel. – To odpowiedzialna propozycja, która z jednej strony bierze pod uwagę potrzeby naszych pracowników, a z drugiej strony – sytuację ekonomiczną naszej firmy. Wszystkie pieniądze, które wypłacamy, musimy wcześniej zarobić – przekonuje.

Przy zatrudnieniu na poziomie 80 tys. osób każde 100 zł podwyżki dla całej załogi to dla spółki wydatek w wysokości 100 mln zł.

Aby zwiększyć przychody, Poczta Polska zapowiada podejmowanie inicjatyw w różnych obszarach działalności grupy. Duże nadzieje wiąże np. z rynkiem ochrony i logistyki pieniądza. W ostatnim czasie spółka wygrała przetarg na ochronę Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Czteroletni kontrakt wart jest ponad 30 mln zł.

– Poczta Polska kojarzy się z usługami pocztowymi, ale jest również liderem na rynku ochrony i logistyki gotówki. Mało osób wie, że w pionie Poczta Polska Ochrona pracuje ponad 2,5 tys. uzbrojonych ochroniarzy, mamy ponad 500 specjalistycznych pojazdów, których używamy do logistyki gotówki, a w naszej strukturze mamy ponad 50 centrów liczenia gotówki, co stawia nas na pierwszym miejscu na rynku – podkreśla Kurdziel.

Poczta Polska Ochrona od marca obsługuje też PKO Bank Polski. Organizuje przewóz gotówki do bankomatów, wpłatomatów i oddziałów banku.

Grzegorz Kurdziel zapowiada rozwój tego obszaru działalności, zwłaszcza że sprzyjają mu zmiany na rynku pracy, m.in. minimalna płaca. W branży ochroniarskiej część pracodawców nie płaci wymaganych 13 zł za godzinę.

– Ochrona była tym segmentem na rynku pracy, gdzie wynagrodzenia często były oferowane po dumpingowych stawkach. Dzięki ostatnim zmianom, między innymi dzięki wprowadzeniu minimalnej stawki godzinowej, nasze usługi stały się konkurencyjne i dzięki temu mogliśmy wygrać kontrakt na ochronę lotniska w Pyrzowicach – przekonuje Grzegorz Kurdziel.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.