Mówi: | Krzysztof Krystowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Śląski Klaster Lotniczy |
Polska branża lotnicza w czołówce pod względem innowacyjności. Śląski Klaster Lotniczy wśród najlepszych klastrów w Europie
Śląski Klaster Lotniczy – jako pierwszy klaster w Polsce – zdobył najwyższy certyfikat Gold Label, przyznawany przez Europejski Sekretariat ds. Analizy Klastrów (ESCA) za jakość zarządzania. To stawia go w szeregu z najlepszymi klastrami w Europie. Eksperci doceniają ŚKL także za działalność innowacyjną. W ubiegłym tygodniu prezes klastra Krzysztof Krystowski odebrał nagrodę specjalną podczas gali „Inspiratorzy biznesu: Innowacje”.
– Śląski Klaster Lotniczy – jako pierwszy w Polsce – otrzymał złotą odznakę jakości w zarządzaniu klastrem. Jest to odznaczenie przyznawane przez Europejski Sekretariat ds. Analizy Klastrów, który na zlecenie Komisji Europejskiej bada jakość zarządzania takimi organizacjami wspierającymi przedsiębiorców – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Krystowski, prezes zarządu Śląskiego Klastra Lotniczego oraz prezes Związku Pracodawców Klastry Polskie.
Śląski Klaster Lotniczy tworzy ponadsześdziesiąt podmiotów – przedsiębiorstw z branży lotniczej, wyższych uczelni i instytucji otoczenia biznesu. Jego główne kompetencje to m.in. produkcja szybowców oraz samolotów lekkich i bezzałogowych, produkcja modułów do silników lotniczych, usługi remontowe i doradcze dla lotnictwa czy szkolenia dla branży lotniczej. ŚKL powstał w celu wzmocnienia współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami i stworzenia optymalnych warunków dla transferu wiedzy i innowacji w obrębie branży lotniczej.
Klaster ściśle współpracuje z podkarpacką Doliną Lotniczą. Jego członkowie generują roczny przychód w wysokości ok. 3 mld zł, z czego 80 proc. pochodzi z eksportu, i zatrudniają ponad 15 tys. pracowników. ŚKL zainicjował też utworzenie na Politechnice Śląskiej specjalizacji w kierunkach Lightweight Structures oraz Aircraft Design, dzięki czemu studenci mogą szybko odnaleźć się na rynku pracy w przemyśle lotniczym.
W lutym tego roku Śląski Klaster Lotniczy wziął udział w audycie prowadzonym przez ESCA (European Secretariat for Cluster Analysis) i jako pierwszy klaster w Polsce uzyskał Złoty Certyfikat Jakości przyznawany najlepszym klastrom w Europie. ŚKL może się posługiwać nim przez dwa lata.
– W Polsce działa dziś szesnaście klastrów kluczowych wybranych przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, a wśród nich jest również Śląski Klaster Lotniczy. Jako pierwsi w Polsce otrzymaliśmy ten prestiżowy tytuł. Jest to coś naprawdę niesamowitego, jeżeli zdamy sobie sprawę z tego, że klastrów, które mają ten tytuł jest w Europie bardzo niewiele, dla przykładu na Słowacji czy w Rumunii funkcjonuje tylko po jednym klastrze – mówi Krzysztof Krystowski.
W dowód uznania i docenienia działalności innowacyjnej Śląski Klaster Lotniczy został także wyróżniony nagrodą specjalną podczas gali „Inspiratorzy biznesu: Innowacje”, która odbyła się 20 marca br. Warszawie. Odbierając wyróżnienie, Krzysztof Krystowski ocenił, że krajowe i europejskie wyróżnienie przyczyni się do większej rozpoznawalności Śląskiego Klastra Lotniczego w Polsce i na arenie międzynarodowej.
W Polsce działa aktualnie około dwustu klastrów, czyli organizacji skupiających firmy z określonego sektora gospodarki. Współpraca w ramach klastra pozwala im osiągać wspólne cele, na przykład realizować prace badawczo-naukowe, podnosi innowacyjność, ułatwia nawiązywanie kontaktów handlowych, stwarza też korzystne warunki do powstawania nowych firm. Najwięcej polskich klastrów działa w sektorze technologii informacyjno-komunikacyjnych, energetyki, odnawialnych źródeł energii i budownictwa, branży medycznej i turystycznej oraz w usługach dla biznesu.
Czytaj także
- 2025-08-05: 1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
- 2025-08-04: Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje
- 2025-08-07: W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-31: Czipowanie pozwala o jedną czwartą zmniejszyć bezdomność psów i kotów. UE chce wprowadzić taki obowiązek
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
- 2025-07-30: Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
- 2025-07-25: Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-24: E. Kopacz: Róbmy wszystko, by dzieci przyjeżdżające do Polski wchodziły w cykl kalendarza szczepień. Wiele zależy od świadomości matek
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.