Newsy

Polskie firmy będą się rozwijać dzięki innowacjom. Potrzebne jednak większe wsparcie ze strony nauki

2018-03-27  |  06:20
Mówi:Andrzej Kozłowski, prezes zarządu, Emitel

Tadeusz Woszczyński, country manager, Hitachi Europe

Michał Gembal, dyrektor ds. marketingu, Arcus

  • MP4
  • Innowacje to gwarancja rozwoju przedsiębiorstwa. Połączenie innowacyjnych technologii z ludzką kreatywnością umożliwi firmom rozwój, stworzenie całkiem nowych produktów i usług oraz wyjście z nimi na rynki zagraniczne. Duże firmy czerpią też korzyści ze współpracy ze środowiskiem akademickim. Taka wymiana stwarza szansę na wypracowanie niesztampowych rozwiązań – podkreślają przedstawiciele firm nagrodzonych w konkursie agencji informacyjnej Newseria „Inspiratorzy biznesu 2018” w kategorii Innowacje.

    –  Dziś w dobie nowoczesnych technologii bez innowacyjności trudno wyobrazić sobie rozwój jakiegokolwiek przedsiębiorstwa. Dlatego bardzo istotne staje się umiejętne połączenie biznesu z tym, co oferuje nauka. Ścisła współpraca firm z polską nauką staje się czymś nieodzownym – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Kozłowski, prezes firmy Emitel.

    Organizacjom, które nie korzystają z zaawansowanych technologii, grozi zepchnięcie na margines. Globalna firma doradcza IDC szacuje, że większość największych firm postawiła już technologie cyfrowe w centrum swojej strategii biznesowej, a w 2019 roku wydatki na inicjatywy związane z transformacją cyfrową przekroczą na całym świecie już 2,2 bln dol.

    – Zdefiniowanie innowacji nie jest wbrew pozorom takie proste. Nam wszystkim kojarzy się to z tym, że to innowacyjna technologia, natomiast jest nią również innowacyjne podejście do technologii, które już są obecne i wykorzystywane. Można powiedzieć, że innowacja jest po części związana z nowymi pomysłami i z nowymi technologiami – ocenia Tadeusz Woszczyński, Country Manager Hitachi Europe Ltd.

    W gronie kluczowych dla biznesu technologii stymulujących transformację są obecnie big data, analityka predykcyjna, internet rzeczy i uczenie maszynowe. Z raportu „Sztuczna inteligencja w biznesie” MarketingLink wynika, że do 2020 roku 75 proc. przedsiębiorstw będzie wykorzystywać sztuczną inteligencję w biznesie.

    – Współczesna firma przede wszystkim musi patrzeć na to, jak rozwija się rynek, inwestować w innowacyjne technologie. Nie tylko w produkty, które chcemy wprowadzać na rynek, trzeba także wdrażać innowacje wewnątrz firmy, żeby pracownicy mogli efektywnie pracować i mieli komfortowe warunki pracy. Trzeba budować firmę na inwestowaniu w pracowników i w ich rozwój, bo to dzięki ich pomysłom i kreatywnemu myśleniu możemy wprowadzać innowacje na rynek – tłumaczy Woszczyński.

    Cyfrowa transformacja i wykorzystanie technologii wymagają zaangażowania wielu stron. Niezbędne jest stworzenie multidyscyplinarnego zespołu, a także szeroka współpraca biznesu z nauką.

     Bez nauki nie byłoby postępu technologicznego. Dzisiaj mówimy o rozwiązaniach gospodarki 4.0, czyli cyfrowego świata. To wszystko zaczęło się w nauce, od podróży w kosmos, dzięki temu, że kiedyś pierwszy człowiek postawił stopę na księżycu, dzisiaj, kilkadziesiąt lat później, możemy korzystać z dobrodziejstwa nauki – mówi Andrzej Kozłowski.

    Dzięki nowym technologiom, szerszym wykorzystywaniu innowacji możliwe jest stworzenie projektów, które w znaczący sposób przełożą się na większy komfort życia. Takie projekty zostały nagrodzone w konkursie agencji Newseria „Inspiratorzy biznesu 2018” w kategorii Innowacje.

    Jednym z laureatów została firma Arcus i jej rozwiązania mobilnego druku.

    – Arcus Kyocera Zeccer to rozwiązanie stworzone z myślą o niszy, czyli osobach, które chcą zarządzać dokumentem, chcą drukować zdalnie przez aplikację mobilną czy też wysyłając pliki na adres mailowy urządzenia, które dostępne jest w galerii handlowej czy w akademikach. Drugą płaszczyzną jest innowacyjność technologiczna. Wydruki realizowane są przez aplikację mobilną, która jest pilotem wszystkich urządzeń dostępnych w sieci Arcus Kyocera Zeccer, a także wysyłka pliku na adres mailowy – tłumaczy Michał Gembal, dyrektor ds. marketingu w Grupie Arcus.

    Dzięki Arcus Zeccer drukowanie ma być prostsze i szybsze, a przy tym całkowicie bezpieczne, cały proces przesyłania dokumentów z telefonu do drukarki jest szyfrowany, a pliki usuwane są po wydrukowaniu.

    Nagrodę „Inspiratorów Biznesu” otrzymał także Emitel za sieć transmisyjną stworzoną na potrzeby IoT i smart city na bazie technologii Long Range, która otwiera wiele nowych obszarów zastosowań, szczególnie takich, w których instalacja czujnika jest skomplikowana, a dostęp do źródła zasilania ograniczony lub niemożliwy.

     Jeszcze 100 lat temu miasta zamieszkiwane były przez niespełna 15 proc. populacji świata, dzisiaj zamieszkuje je już połowa ludzkości. Tymczasem miasta stanowią tylko 2 proc. powierzchni świata. Stwarza to nowe możliwości dla biznesu i z tych możliwości trzeba korzystać – przekonuje Andrzej Kozłowski.

    Kolejna z nagrodzonych firm – Hitachi – została wyróżniona z kolei za macierz WORM (Write-Once-Read-Many) tj. Hitachi Content Platform, która jest odpowiedzią na nowe regulacje w sektorze bankowym, m.in. MIFID2 czy RODO oraz problem trwałego nośnika. Umożliwia bezpieczne przechowywania danych na trwałym nośniku, bez późniejszej możliwości ich zmodyfikowania.

     Hitachi Content Platform to technologia macierzy WORM od lat sprawdzona w sektorze bankowym. My, jako Hitachi w Polsce, opracowaliśmy koncepcję prawną, funkcjonalną i technologiczną wykorzystania macierzy WORM do rozwiązania problemu trwałego nośnika – wyjaśnia Tadeusz Woszczyński.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Telekomunikacja

    Ponad 80 proc. młodych firm jest zainteresowanych współpracą z korporacjami. To dla nich szansa na dostęp do nowych technologii i działań marketingowych

    Wsparcie mentoringowe i pomoc w komercjalizacji nowych rozwiązań to główne potrzeby młodych przedsiębiorstw. Rozwój może umożliwić im współpraca z korporacjami i dużym biznesem, a – jak wynika z badań Fundacji StartUp Poland – ponad 80 proc. start-upów jest otwartych na takie rozwiązanie. Naprzeciw potrzebom w tym zakresie wychodzi zainicjowany przez UPC Polska program THINK BIG, który wspiera młode firmy rozwijające swój biznes w oparciu o nowe technologie. W tegorocznej, już szóstej edycji zostaną wyłonione najlepsze rozwiązania, które wspierają cyfrową transformację.

    Ochrona środowiska

    Europejska gospodarka traci na smogu setki miliardów euro rocznie. Innowacje w energetyce pomogłyby zaoszczędzić 180 mld w ciągu 7 lat

    Smog – zgodnie z szacunkami Komisji Europejskiej – odpowiada za ok. 10 proc. przedwczesnych zgonów na świecie i kosztuje unijną gospodarkę nawet 475 mld euro rocznie. Wdrożenie innowacyjnych technologii w energetyce może przynieść nawet 183 mld euro oszczędności w ciągu nadchodzących 7 lat. Są wśród nich niskoemisyjne systemy grzewcze, tzw. generacja rozproszona, elektromobilność i niskoemisyjny transport czy wykorzystanie odpadów jako surowca do produkcji energii. – To na nich będzie się opierała ewolucja systemu energetycznego, która pozwoli nam zrealizować cele w obszarze jakości powietrza – podkreśla Marcin Lewenstein, dyrektor ds. innowacji w InnoEnergy.

    Finanse

    Polski rynek ubezpieczeń nadrabia zaległości wobec bardziej rozwiniętych krajów. Pomaga w tym proces łączenia się firm w duże grupy

    Polska to rynek z dużym potencjałem, ale również z dużym niedoubezpieczeniem – ocenia Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezes Gothaer TU S.A. Z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń wynika, że pod względem wartości składki przypisanej brutto Polska plasuje się dopiero na 14. pozycji w Europie i wciąż ma do nadgonienia duży dystans względem Wielkiej Brytanii czy Niemiec. Rodzimy rynek ubezpieczeniowy jest też w fazie dynamicznych zmian, a wiodącymi trendami są wszechobecna cyfryzacja i konsolidacja. W trakcie tego procesu jest też TU Gothaer, które lada moment pojawi się na rynku pod nowym brandem – Wiener Towarzystwo Ubezpieczeń SA Vienna Insurance Group.

    Finanse

    80 proc. dużych firm angażuje się społecznie. Dla wielu staje się to ważnym elementem strategii

    Duże firmy angażują się w działania społecznej odpowiedzialności biznesu. Robi to już 80 proc. z nich. CSR zwiększa zaufanie do przedsiębiorstwa – 83 proc. przedstawicieli pokolenia Y uznaje, że sukces firmy powinien wykraczać poza wyniki finansowe. Zdecydowana większość uważa, że największe firmy mają odpowiedni potencjał, by rozwiązywać problemy gospodarcze i społeczne. Przykładem takiego przedsiębiorstwa, jest Benefit Systems. Firma jako pierwsza spółka publiczna z regionu Europy Środkowo-Wschodniej otrzymała tytuł B Corporation przyznawany organizacjom, które w strategie działalności trwale wpisują zasady społecznej odpowiedzialności biznesu.