Mówi: | Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek |
Funkcja: | główna ekonomistka |
Firma: | Konfederacja Lewiatan |
Polskie firmy nie potrzebują już restrukturyzacji. Ich rozwój będzie napędzać innowacyjność
Polskie firmy są w coraz lepszej kondycji, większość rozwija się znacznie dynamiczniej niż cała polska gospodarka. Jeżeli potrzebują wsparcia, to nie programów naprawczych, tylko innowacyjnych, na które stawia teraz Agencja Rozwoju Przemysłu. Nowe instrumenty będą wspierać również małe i średnie przedsiębiorstwa.
Strategia Agencji Rozwoju Przemysłu dotąd opierała się na restrukturyzacji zagrożonych firm. Teraz przewiduje rozwój trzech filarów – obok dotychczasowej działalności ma ona wspierać też innowacje i inwestycje.
– Polskie firmy nie potrzebują już restrukturyzacji – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan. – Zapewne znajdziemy w tych prawie 2 mln firm także takie, które wymagają restrukturyzacji, ale w tej chwili większość firm jest nastawiona na rozwój. Mimo że gospodarka nie rozwija się tak bardzo dynamicznie, to jednak szczególnie mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa sygnalizują bardzo wyraźnie, że innowacje i inwestycje w innowacje to jest coś, co rzeczywiście pomogłoby im się rozwijać.
Do 2020 roku Agencja Rozwoju Przemysłu zamierza wydać na wsparcie polskich firm ok. 3 mld zł, z tego 1,3 mld przeznaczone jest na innowacje. Te środki mają trafić nie tylko do dużych państwowych przedsiębiorstw, w których restrukturyzację ARP lokowała dotychczas większość swego budżetu, lecz także do firm prywatnych oraz małych i średnich firm.
– Nowym narzędziem jest fundusz inwestycyjny dla małych przedsiębiorstw, może nie dla takich zalążkowych, dopiero powstających pomysłów i przekształcających się w przedsiębiorstwa, ale tych, które już zaczęły działać i potrzebują kapitału. Agencja będzie mogła zasilać takie przedsiębiorstwa na wczesnym etapie rozwoju pieniędzmi: albo pożyczając te pieniądze, albo wchodząc kapitałowo do firm – podkreśla główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan. – Ta zmiana strategii Agencji Rozwoju Przemysłu jest niebywale ważna z punktu widzenia gospodarki, z punktu widzenia sektora MŚP.
Od 1991 roku Agencja Rozwoju Przemysłu udzieliła firmom 5 mld zł pożyczek, finansowała ich programy naprawcze, projekty rozwojowe oraz podnoszenie wartości aktywów.
Jedną z form wspierania przedsiębiorczości w Polsce są specjalne strefy ekonomiczne, w których inwestorzy płacą znacznie niższe podatki. Dwie z nich, Euro-Parki Mielec i Euro-Park Wisłosan, należą do Agencji Rozwoju Przemysłu i do nich trafi ponad 160 mln zł.
Czytaj także
- 2025-02-21: Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-02-11: Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.