Newsy

Polskie firmy obawiają się podsłuchów i innych nadużyć

2014-07-24  |  06:40
Mówi:Bartosz Pastuszka
Funkcja:dyrektor zarządzający
Firma:IBBC Group Sp. z o.o.
  • MP4
  • Dziewięć na dziesięć firm pada ofiarą różnego typu nadużyć. W ten sposób przedsiębiorstwa mogą tracić nawet 5 proc. swoich przychodów. Zagrożenie będzie rosło, zwłaszcza ze strony cyberprzestępców. Polskie firmy są jednak coraz bardziej świadome i walczą m.in. z podsłuchami i innymi wyciekami informacji. Większości nadużyć można zapobiec poprzez odpowiednie zarządzanie ryzykiem.

    ‒ Każda branża jest podatna na wszelkiego rodzaju nadużycia, kłamstwa, manipulacje. Firmy na ogół spotkały się z takimi zjawiskami, jak szpiegostwo gospodarcze i wycieki informacji z firm. Polskie przedsiębiorstwa coraz bardziej myślą o prewencji. Widzimy, że firmy chcą się zabezpieczyć – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Bartosz Pastuszka, dyrektor zarządzający w firmie doradczej IBBC Group, specjalizującej się w zarządzaniu ryzykiem.

    Pastuszka tłumaczy, że zarządzanie ryzykiem ma kilka aspektów. Może to być zarówno zapobieganie zagrożeniom ze strony pracowników, takim jak wycieki informacji, jak i weryfikowanie kontrahentów, np. przed przejęciem lub podpisaniem umowy o współpracy. Dla przedsiębiorców zarządzanie ryzykiem oznacza wymierne korzyści, bo przez różnego typu nadużycia tracą oni nawet 2-5 proc. swoich przychodów. Pastuszka zauważa, że zagrożone są niemal wszystkie firmy, bo ofiarami nadużyć pada aż 90 proc. przedsiębiorstw.

    Najbardziej narażone są duże firmy obracające znacznymi sumami, a także aktywami niepieniężnymi. Zagrożenie będzie rosło jednak nie tylko dla nich. Jak podkreśla Pastuszka, cyberprzestępcy oraz inne zorganizowane grupy przestępcze korzystają z coraz bardziej zaawansowanych metod i często działają w wielu krajach.

    Zagrożenie powoduje jednocześnie, że rośnie świadomość przedsiębiorców, którzy starają się poprzez prewencję ograniczyć straty.

    Dla biznesu międzynarodowego jest już standardem korzystanie z usług z zakresu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwa biznesu. W Polsce jest to nadal branża raczkująca. Jednak popyt na tego rodzaju usługi rośnie – ocenia Pastuszka. ‒ Na pewno rynek będzie stawiał na coraz bardziej kompleksowe wsparcie zarówno w zakresie cyberprzestępczości, jak i bardzo złożonych usług w zakresie bezpieczeństwa biznesu i zarządzania ryzykiem. 

    Polskie firmy coraz częściej korzystają nie tylko z urządzeń, takich jak sprzęt antypodsłuchowy, lecz także wprowadzają zmiany w organizacji pracy. Wdrażają m.in. politykę bezpieczeństwa informacji, przeprowadzają audyty i szkolą pracowników. Pozwala to na poprawę wyników ekonomicznych spółki.

    Zarządzanie bezpieczeństwem jest równie ważne w trakcie wchodzenia we współpracę z innymi firmami. Pastuszka podkreśla, że w przypadku zwykłych umów wystarczy skorzystać z ogólnodostępnych danych, takich jak Krajowy Rejestr Sądowy czy rejestry długów. Przed zawarciem dużych kontraktów warto jednak przeprowadzić także wywiad środowiskowy i dogłębną analizę kontrahenta. Dodaje, że część firm korzysta z usług detektywistycznych oraz wywiadów gospodarczego.

    Ekspert podkreśla, że wraz ze zmianami koniunktury na rynku zmienia się popyt na najpopularniejsze usługi.

    Podczas kryzysu firmy chcą w ramach restrukturyzacji kosztowej zarządzać stratami, to znaczy próbują je ograniczać. Natomiast w okresie prosperity, kiedy są prowadzone inwestycje, przedsiębiorcy potrzebują informacji, w które firmy inwestować, gdzie mogą pojawić się szanse rozwoju – wyjaśnia Pastuszka.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.