Mówi: | Andrzej Malinowski |
Funkcja: | prezydent Pracodawców RP |
Pracodawcy RP: Od lat notujemy coraz mniejsze uzwiązkowienie. Nadal jednak potrzebny jest dialog
Trwają intensywne rozmowy między organizacjami pracodawców a związkami zawodowymi, które mają przywrócić dialog na szczeblu ogólnopolskim. Choć związki zawodowe są w defensywie, dialog wciąż jest potrzebny – uważa Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców RP. Jego zdaniem często próbę dialogu związkowcy zmieniają w dyktat.
– Związki zawodowe są w defensywie, od wielu lat notujemy coraz mniejsze uzwiązkowienie, czyli krótko mówiąc, oferta liderów i samych związków dla potencjalnych członków jest prawdopodobnie nie za bardzo przyjazna albo nieatrakcyjna – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Malinowski, prezydent organizacji Pracodawcy RP. – To powoduje, że mamy określone napięcia w dialogu społecznym polegające na tym, że związki bardzo często próbują zamienić dialog w dyktat. Jeśli nie są wykorzystywane tylko ich propozycje, to się obrażają.
Dowodem tego – zdaniem Malinowskiego – jest porzucenie 1,5 roku temu przez związkowców dialogu w ramach tzw. Komisji Trójstronnej – instytucji, która w założeniach miała się składać z przedstawicieli rządu, organizacji pracodawców oraz związków zawodowych.
– Jest jednak światełko w tunelu, bo prowadzimy intensywne rozmowy, ponieważ uważamy, że ważnym elementem jest próba rozmawiania ze związkami zawodowymi i prowadzenie tego dialogu – podkreśla Andrzej Malinowski. – Ten dialog zresztą istnieje w formach autonomicznych na poziomie przedsiębiorstw. Tam pracodawcy bardzo często dogadują się z reprezentantami pracowników.
25-lecie zmian na rynku pracy
Przez ostatnie 25 lat relacje na linii pracodawca-pracownik uległy znaczącym zmianom. Podobnie zresztą jak cały rynek pracy.
– 25 lat temu nie było bezrobocia, ale też niemal w ogóle nie było gospodarki – argumentuje Malinowski. – Dzisiaj mamy gospodarkę, ale jest bezrobocie. W wyniku procesów transformacji, a także wielu innych błędów, na przykład edukacyjnych, mamy określone kłopoty z miejscami pracy. Szczególnie dotyczy to ludzi młodych, których wykształcenie nie trafia w potrzeby pracodawców.
Jedyne skuteczne lekarstwo na bezrobocie to nowe inwestycje, które pozwolą przedsiębiorcom utworzyć nowe miejsca pracy.
– Żeby poprawić rynek pracy, nic się więcej nie da zrobić, jak tylko stworzyć warunki do rozwoju gospodarki. Wszystkie inne mechanizmy, które próbują uporządkować sytuację, to tylko leczenie objawowe. Natomiast rzeczą ważniejszą jest wyeliminowanie przyczyn choroby – przekonuje prezydent Pracodawców RP. – Prawie 99,8 proc. wszystkich firm stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa, a w tej grupie prawie 90 proc. to firmy mikro i małe. Takie podmioty mają ograniczone możliwości przyjmowania pracowników.
W kolejnych latach, jak podkreśla Malinowski, potrzebna będzie reorganizacja rynku pracy w związku z tym, że zmieniają się technologie, systemy komunikacyjne, metody zarządzania, ale też zwiększa się konkurencja wśród firm.
– Wiemy już, że chyba nie da się już dalej konkurować naszą dotychczasową bronią, czyli stosunkowo niskimi kosztami pracy, bo one coraz bardziej wzrastają. W związku z tym pozostaje nam zwrócenie uwagi na kwestie innowacyjne. Bo dzisiaj na całym świecie przewagi konkurencyjne uzyskuje się przede wszystkim poprzez działania innowacyjne.
Pracodawcy RP (wcześniej Konfederacja Pracodawców Polskich) są najstarszą, działającą od 1989 roku, organizacją zrzeszającą przedsiębiorców w Polsce. Reprezentuje około 10 tys. firm, które łącznie zatrudniają około pięciu milionów pracowników. Zdecydowana większość z nich (85 proc.) to podmioty prywatne. 27 listopada organizacja obchodzi jubileusz 25 lat istnienia.
Czytaj także
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-20: Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.