Newsy

Pracodawcy RP: Od lat notujemy coraz mniejsze uzwiązkowienie. Nadal jednak potrzebny jest dialog

2014-11-27  |  06:40

Trwają intensywne rozmowy między organizacjami pracodawców a związkami zawodowymi, które mają przywrócić dialog na szczeblu ogólnopolskim. Choć związki zawodowe są w defensywie, dialog wciąż jest potrzebny uważa Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców RP. Jego zdaniem często próbę dialogu związkowcy zmieniają w dyktat.

Związki zawodowe są w defensywie, od wielu lat notujemy coraz mniejsze uzwiązkowienie, czyli krótko mówiąc, oferta liderów i samych związków dla potencjalnych członków jest prawdopodobnie nie za bardzo przyjazna albo nieatrakcyjna zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Malinowski, prezydent organizacji Pracodawcy RP. To powoduje, że mamy określone napięcia w dialogu społecznym polegające na tym, że związki bardzo często próbują zamienić dialog w dyktat. Jeśli nie są wykorzystywane tylko ich propozycje, to się obrażają.

Dowodem tego – zdaniem Malinowskiego – jest porzucenie 1,5 roku temu przez związkowców dialogu w ramach tzw. Komisji Trójstronnej instytucji, która w założeniach miała się składać z przedstawicieli rządu, organizacji pracodawców oraz związków zawodowych.

Jest jednak światełko w tunelu, bo prowadzimy intensywne rozmowy, ponieważ uważamy, że ważnym elementem jest próba rozmawiania ze związkami zawodowymi i prowadzenie tego dialogu podkreśla Andrzej Malinowski. Ten dialog zresztą istnieje w formach autonomicznych na poziomie przedsiębiorstw. Tam pracodawcy bardzo często dogadują się z reprezentantami pracowników.

25-lecie zmian na rynku pracy

Przez ostatnie 25 lat relacje na linii pracodawca-pracownik uległy znaczącym zmianom. Podobnie zresztą jak cały rynek pracy.

25 lat temu nie było bezrobocia, ale też niemal w ogóle nie było gospodarki argumentuje Malinowski. Dzisiaj mamy gospodarkę, ale jest bezrobocie. W wyniku procesów transformacji, a także wielu innych błędów, na przykład edukacyjnych, mamy określone kłopoty z miejscami pracy. Szczególnie dotyczy to ludzi młodych, których wykształcenie nie trafia w potrzeby pracodawców.

Jedyne skuteczne lekarstwo na bezrobocie to nowe inwestycje, które pozwolą przedsiębiorcom utworzyć nowe miejsca pracy.

Żeby poprawić rynek pracy, nic się więcej nie da zrobić, jak tylko stworzyć warunki do rozwoju gospodarki. Wszystkie inne mechanizmy, które próbują uporządkować sytuację, to tylko leczenie objawowe. Natomiast rzeczą ważniejszą jest wyeliminowanie przyczyn choroby przekonuje prezydent Pracodawców RP. Prawie 99,8 proc. wszystkich firm stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa, a w tej grupie prawie 90 proc. to firmy mikro i małe. Takie podmioty mają ograniczone możliwości przyjmowania pracowników.

W kolejnych latach, jak podkreśla Malinowski, potrzebna będzie reorganizacja rynku pracy w związku z tym, że zmieniają się technologie, systemy komunikacyjne, metody zarządzania, ale też zwiększa się konkurencja wśród firm.

Wiemy już, że chyba nie da się już dalej konkurować naszą dotychczasową bronią, czyli stosunkowo niskimi kosztami pracy, bo one coraz bardziej wzrastają. W związku z tym pozostaje nam zwrócenie uwagi na kwestie innowacyjne. Bo dzisiaj na całym świecie przewagi konkurencyjne uzyskuje się przede wszystkim poprzez działania innowacyjne.

Pracodawcy RP (wcześniej Konfederacja Pracodawców Polskich) są najstarszą, działającą od 1989 roku, organizacją zrzeszającą przedsiębiorców w Polsce. Reprezentuje około 10 tys. firm, które łącznie zatrudniają około pięciu milionów pracowników. Zdecydowana większość z nich (85 proc.) to podmioty prywatne. 27 listopada organizacja obchodzi jubileusz 25 lat istnienia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii

30 do 27 proc. – tak wyglądał w UE w I połowie br. udział energii z odnawialnych źródeł versus z paliw kopalnych. To oznacza, że po raz pierwszy w historii mieliśmy na Starym Kontynencie więcej zielonej energii. Takim osiągnięciem może się już pochwalić prawie połowa państw członkowskich. W Polsce – po bardzo dynamicznym wzroście produkcji energii słonecznej – udział OZE sięga już ok. 30 proc., a węgla spada poniżej 60 proc. Mimo znaczących postępów w ostatnich dwóch latach wciąż wiele aspektów zielonej transformacji w kraju wymaga poprawy. Motywacją do przyspieszenia zmian są korzyści finansowe – na rachunkach za prąd – oraz środowiskowe.

Sport

Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby

Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.

Infrastruktura

Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja

W Polsce światłowód ma już blisko połowa z 9,5 mln użytkowników internetu stacjonarnego, a ta technologia szybko zyskuje na popularności – w ubiegłym roku zwiększyła swój udział w rynku o 10 proc. – Środki unijne przeznaczone na dobudowanie sieci światłowodowych w Polsce to w tej chwili w sumie 6–7 mld zł – zauważa Jacek Wiśniewski, prezes zarządu Nexery. Jak wskazuje, w praktyce zagospodarowanie tych pieniędzy może być jednak problematyczne ze względu na biurokrację, brak koordynacji między różnymi urzędami i resortami oraz krótki czas, jaki pozostał na ich wydatkowanie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.