Mówi: | Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej ks. Marek Gancarczyk, prezes zarządu Fundacji Opoka |
Premiera filmu dokumentalnego o św. Maksymilianie Marii Kolbe. PGE: Liczymy, że co najmniej kilkadziesiąt milionów ludzi na całym świecie obejrzy ten film
PGE angażuje się w projekty, które mają przybliżać historię Polski na świecie. Jednym z nich jest „Polska energia zmienia świat”, w ramach którego Fundacja Opoka zrealizowała film „Rycerz” o św. Maksymilianie Marii Kolbe. – Zakładamy, że na świecie film ten obejrzy kilkadziesiąt milionów ludzi – podkreśla Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE. Twórcy liczą na sukces podobny do tego, który odniosła poprzednia wspólna realizacja – film o kardynale Wyszyńskim.
13 października br. miała miejsce premiera filmu Fundacji Opoka – „Rycerz”, czyli opowieść o św. ojcu Kolbe, którego 41. rocznica kanonizacji przypada w tym roku.
– „Rycerz” to film o św. Maksymilianie Marii Kolbe, niezwykłym człowieku, wielkim Polaku, franciszkaninie, misjonarzu, ale także patronie energetyków. Święty Maksymilian Maria Kolbe był z zamiłowania także elektrykiem, interesował się matematyką, fizyką. W Niepokalanowie, w klasztorze, który wybudował od zera, wybudował agregat prądotwórczy, stworzył Radio Niepokalanów, które do dzisiaj funkcjonuje, drukarnię, gdzie drukował „Rycerza Niepokalanej”, który w apogeum swojej działalności wydawał milion egzemplarzy, wreszcie był misjonarzem w Japonii. Święty Maksymilian Maria Kolbe zginął śmiercią męczeńską w 1941 roku w niemieckim obozie zagłady Auschwitz, oddając swoje życie za współwięźnia – mówi agencji Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Święty Maksymilian Kolbe jest twórcą największego na świecie klasztoru, w którym mieszkało ponad 650 zakonników, zapoczątkował też wydawanie „Rycerza Niepokalanej”, który w 1939 roku miał milionowy nakład. W założonym przez niego klasztorze w Nagasaki w Japonii pomagano ofiarom wybuchu bomby atomowej w 1945 roku. Zginął śmiercią męczeńską w 1941 roku w niemieckim obozie zagłady Auschwitz, oddając swoje życie za współwięźnia, Franciszka Gajowniczka, wytypowanego do zamordowania.
– Ojciec Maksymilian założył Rycerstwo Niepokalanej, stąd też tytuł „Rycerz”. Ale myślę, że w głębszym sensie jego życie było rycerskie, szlachetne, wielkie. Tak sobie wyobrażam, że kiedy podczas apelu w Auschwitz wystąpił z szeregu i stanął przed wszystkimi, to on był tam zwycięzcą, był jak rycerz – mówi ks. Marek Gancarczyk, prezes Fundacji Opoka.
– To nie tylko niezwykła postać. Nie tylko wielki Polak, ale i męczennik, który pokazał kolejnym pokoleniom, co znaczy miłość do innego człowieka, prawda, wolność i głęboka wiara w Boga – dodaje Wojciech Dąbrowski.
Film „Rycerz” będzie emitowany w amerykańskiej sieci telewizyjnej Eternal Word Television Network (EWTN), która nadaje 24 godz. na dobę, siedem dni w tygodniu, do ponad 350 mln gospodarstw domowych, w ponad 145 krajach, w dziewięciu językach. Największą liczbę stanowią odbiorcy w USA oraz hiszpańskojęzyczni w Ameryce Południowej. Na 30 października zaplanowano pokaz dla dyplomatów w Rzymie.
– Mamy nadzieję, że ten film o Polsce, o historii II wojny światowej, ale i o tym wielkim człowieku, jakim był ojciec Kolbe, dotrze do odbiorców w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Ameryce Południowej – podkreśla prezes Fundacji Opoka. – „Rycerz” to drugi film w projekcie, który realizujemy pod nazwą „Polska energia zmienia świat”. Chcemy pokazać światowej opinii publicznej najnowszą historię Polski za pośrednictwem świętych, wielkich Polaków.
W lutym 2022 roku odbyła się premiera pierwszego filmu zrealizowanego w ramach projektu „Polska energia zmienia świat”. „Będziesz miłował. Rzecz o bł. Stefanie Kardynale Wyszyńskim” to dokument wyprodukowany przez Fundację Opoka, pokazujący życie Prymasa Tysiąclecia i jego postawę na tle historii Polski. Film otrzymał nominację do nagrody Totus Tuus przyznawanej przez Fundację Dzieło Nowego Tysiąclecia, a partnerem filmu była m.in. PGE Polska Grupa Energetyczna.
– Zależy nam na tym, aby poprzez tę współpracę dotrzeć z prawdą do jak najszerszej liczby mieszkańców całego świata. „Rycerz” już został przetłumaczony na siedem języków, będzie pokazywany w telewizjach współpracujących z EWTN. Zakładamy, że obejrzy go co najmniej kilkadziesiąt milionów ludzi na całym świecie – mówi prezes PGE.
PGE Polska Grupa Energetyczna podkreśla, że chce być mecenasem projektów dbających o pamięć historyczną i tożsamość narodową.
– PGE odpowiada przede wszystkim za bezpieczeństwo energetyczne, ale ważną rolę w naszej działalności odgrywa propagowanie pamięci, wartości historycznych, patriotyzmu – przekonuje Wojciech Dąbrowski.
PGE już od lat pielęgnuje pamięć o polskiej historii i jej bohaterach. Głównym opiekunem projektów historycznych jest Fundacja PGE. Za wspieranie działalności patriotycznej i pielęgnowanie polskiej pamięci historycznej PGE otrzymała wyróżnienie Strażnika Pamięci w kategorii Mecenas oraz nagrodę Złoty BohaterON w kategorii Firma.
Czytaj także
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.