Newsy

Prywatna opieka zdrowotna stawia na stomatologię. Rynek jest już wart ponad 10 mld zł

2019-07-23  |  06:30
Mówi:Wioletta Januszczyk, dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia, członek zarządu Medicover Sp. z o.o.

lek. den. Wojciech Fąferko, implantolog, właściciel Dentim Clinic

Arkadiusz Buziewicz, współwłaściciel gabinetu Dentim Clinic

  • MP4
  • W kolejnych latach dynamiczny wzrost rynku usług stomatologicznych będzie napędzany m.in. przez rosnącą świadomość Polaków dotyczącą stanu zdrowia i wyglądu uzębienia. Pacjenci w zdecydowanej większości korzystają z usług prywatnych gabinetów i mają coraz większe oczekiwania. Aby na nie lepiej odpowiadać, polski rynek stomatologiczny musi się konsolidować. Duże sieci szukają innowacyjnych gabinetów, które chcą do nich dołączyć, z korzyścią dla siebie i pacjentów. Po konsolidacji są w stanie zwiększyć przychody o ok. 30 proc. – wynika z obserwacji Medicover Stomatologia.

    – Już od pewnego czasu prowadzimy w Polsce proces akwizycji. Naszym celem jest konsolidowanie rynku, który na dziś jest bardzo rozdrobniony. W Europie Zachodniej ten proces jest już znany – dla przykładu w Finlandii konsolidacja rynku jest na poziomie 35 proc., w Wielkiej Brytanii – 25 proc., więc jest to trend zauważalny. Nam zależy na tym, żeby faktycznie docierać do najlepszych klinik na lokalnym rynku i z nimi nawiązywać współpracę – mówi agencji Newseria Wioletta Januszczyk, dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia.

    W 2017 roku rynek usług dentystycznych osiągnął wartość 9,6 mld zł, notując 9-proc. wzrost – wynika z analizy PMR. W kolejnych latach jego rozwój ma napędzać m.in. dobra koniunktura i rosnąca świadomość Polaków dotycząca stanu zdrowia i wyglądu uzębienia.

    Według analiz PMR motorem napędowym rynku stomatologii w Polsce jest sektor prywatny. Odpowiada za ponad 80 proc. całości nakładów na usługi dentystyczne. Dla porównania nakłady NFZ na stomatologię to raptem około 2 proc. budżetu funduszu. Niedofinansowanie, słaba jakość i kilkumiesięczne terminy oczekiwania na wizytę powodują, że zdecydowana większość pacjentów korzysta z usług ok. 6 tys. prywatnych gabinetów stomatologicznych działających na polskim rynku. Z badań CBOS wynika, że ich usługi wybiera 69 proc. pacjentów wobec 47 proc. tych, którzy leczą się w ramach kontraktów z NFZ. Tym samym stomatologia pozostaje jedyną gałęzią medycyny, w której Polacy bazują na prywatnych usługach.

    Ze względu na konkurencję oraz rosnące oczekiwania pacjentów, którzy chcą wysokiej jakości usług niezależnie od miejsca ich świadczenia, w Polsce rynek stomatologiczny od kilku lat jest w trakcie konsolidacji. Mniejsze podmioty dołączają do większych sieci, dzięki czemu stają się częścią silnego brandu o ugruntowanej pozycji, zyskują dostęp do know-how i finansowania.

    – Widzimy po dotychczasowych doświadczeniach, że kliniki, które dołączają do większej grupy, zwiększają przychody nawet o 30 proc. Wynika to m.in. z faktu, że jako duża sieć stomatologiczna przejmujemy część obowiązków, które dotychczas spoczywały na klinice. Są to aspekty związane z administracją, marketingiem czy finansami, które mogą być zunifikowane, więc efektywność kliniki może być zwiększona dzięki wprowadzeniu odpowiednich procesów. Centrum stomatologiczne może w pełni skoncentrować się na pacjentach, z pożytkiem i korzyścią zarówno dla nich, jak i dla kliniki – mówi Wioletta Januszczyk.

    Konsolidacja rynku stomatologicznego to trend, który postępuje w całej Europie. W Polsce wcześniej podobny proces przeszły już na przykład salony optyczne czy sieci siłowni. Jego efektem jest wzrost jakości i dostępności usług, świadczonych niezależnie od terminu wizyty czy lokalizacji, którą odwiedza pacjent. Konsolidacja umożliwia budowanie dużej i silnej marki, która budzi zaufanie klientów.

    Chcemy, aby kliniki, z którymi nawiązujemy współpracę, miały takie samo podejście do pacjenta i koncentrowały się na nim. Dentim Clinic, który właśnie przejęliśmy, wpisuje się w ten standard. W grupie jest zawsze łatwiej. Chcemy, żeby nasze gabinety stomatologiczne zdobywały unikatowość, siłę na lokalnym rynku i rozwijały się jeszcze szybciej – mówi dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia.

    W procesie konsolidacji Medicover Polska poszukuje klinik dentystycznych z minimum 4–6 fotelami z pełną diagnostyką i zakresem usług od profilaktyki po stomatologię estetyczną. Tylko w ostatnich 2–3 latach do Medicover Polska dołączyło kilka silnych lokalnie podmiotów, m.in. katowicka klinika implantologiczna Śmigiel Implant Master Clinic, wrocławska klinika implantologiczna Royal Dent oraz Prestige Dent, specjalizująca się w cyfrowej ortodoncji, a także kompleks gabinetów Stoma-Dental. Kolejne miejsce to klinika Dentim Clinic w Katowicach.

    Kilka lat temu zostaliśmy wyróżnieni przez Global Clinic Rating, międzynarodową organizację akredytującą gabinety stomatologiczne na całym świecie. System oceny przypomina system gwiazdkowy w hotelach. Obecnie znajdujemy się w tym rankingu na miejscu numer 1 w Polsce – podkreśla lek. den. Wojciech Fąferko, implantolog, właściciel Centrum Implantologii i Ortodoncji Dentim Clinic.

    Katowicka klinika specjalizuje się w implantologii, implantoprotetyce oraz ortodoncji przy wykorzystaniu nowych technologii.

    Wyróżnikiem naszego gabinetu jest to, że coraz więcej pracy wykonujemy w sposób cyfrowy. Stosujemy skanery wewnątrzustne, frezarki, cyfrowo łączymy się z laboratorium protetycznym. Stosujemy też tzw. system Digital Smile Design, który pozwala jeszcze przed rozpoczęciem leczenia zwizualizować pacjentowi, jak będzie wyglądał jego uśmiech. Nasza praca przypomina już zawód architekta – najpierw opracowujemy projekt, a dopiero później zajmujemy się wykonywaniem leczenia – mówi lek.den. Wojciech Fąferko.

    W naszym zespole medycznym – oprócz lekarzy i asystentek – są również opiekunowie pacjenta, czasami zwani koordynatorami leczenia. Są oni łącznikiem pomiędzy pacjentem a kliniką. Są to osoby, które mają doświadczenie i wiedzę medyczną zdobywaną przez lata. Z drugiej strony potrafią ludzkim językiem wytłumaczyć wątpliwości pacjenta. Można z nią porozmawiać także na temat finansów, planowania całego procesu leczenia. Tym bardziej że większość naszych pacjentów podlega kompleksowemu leczeniu, które niejednokrotnie trwa ponad rok – dodaje Arkadiusz Buziewicz, współwłaściciel Dentim Clinic w Katowicach.

    Jak podkreśla dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia, właśnie takie kompleksowe podejście do pacjenta ma dziś coraz większe znaczenie przy wyborze prywatnego gabinetu stomatologicznego. Dla pacjentów liczy się także zaufanie do lekarza, profesjonalizm, komfort gabinetu, poczucie bezpieczeństwa oraz siła marki.

    Zależy nam na zmianie postrzegania dentysty w Polsce. Pacjenci, co wynika trochę z zaszłości, postrzegają dentystę jako egzekutora, a nie partnera do współpracy i rozmowy. My chcemy, aby dentysta był nie tylko specjalistą w swojej dziedzinie, lecz także angażował pacjenta w proces leczenia, upewniał się, że pacjent dokładnie rozumie konsekwencje leczenia. Dlatego tak ważna jest tutaj komunikacja, wygląd kliniki, zapach, atmosfera, jaka w niej panuje. Bardzo ważną rolę odgrywa również asystentka bądź recepcjonistka, która jest dla pacjenta pierwszym kontaktem – mówi Wioletta Januszczyk.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych

    Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.

    Transport

    Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów

    Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.

    Handel

    Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń

    W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.