Mówi: | Arkadiusz Rochala |
Funkcja: | dyrektor generalny, wiceprezes zarządu |
Firma: | Pluxee Polska |
Radość z pracy i docenianie przez pracodawcę coraz ważniejsze. To przekłada się też na zaangażowanie pracowników
Kandydaci do pracy i pracownicy coraz wyraźniej podkreślają znaczenie doceniania oraz poczucia szczęścia w pracy – wynika z raportu „Siła doceniania”. Przyznają, że motywuje ich to do pracy i zwiększa zaangażowanie. A z tym ostatnim w Polsce nie jest najlepiej. Badanie Gallupa z 2024 roku pokazuje, że poziom zaangażowania polskich pracowników należy do najniższych w Europie i wynosi zaledwie 10 proc. Pluxee zachęca pracodawców do ustanowienia nowego święta w kalendarzu HR – Dnia Przyjemności w Pracy – jako nieoczywistego elementu polityki HR-owej i inwestycji w ludzi, który przynosi efekty.
– Dobry nastrój i samopoczucie pracownika czy atmosfera w pracy przekładają się na zaangażowanie i czerpanie radości z tego, co robimy. Zgodnie z badaniami Gallupa „Global Workplace Report 2024” wskaźnik zaangażowania na świecie wynosi 23 proc., w Europie 13 proc. i te wyniki nie zmieniły się od 2022 roku. Natomiast w Polsce wynosi 10 proc. i spadł o 4 pp. w ciągu dwóch lat. To niestety jeden z najniższych wyników w całej Europie, czyli pracownicy w Polsce wskaźnik zaangażowania mają relatywnie niski – mówi Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny, wiceprezes zarządu Pluxee Polska.
Radość w pracy jest bardzo ważnym czynnikiem dobrostanu pracowniczego, na który wskazuje 98 proc. zatrudnionych. Jak pokazuje badanie i raport „Siła doceniania”, kojarzy się nam ona głównie z ludźmi „work bestie”, którzy nas w pracy otaczają – z dobrą atmosferą czy nadawaniem na tych samych falach, podobnym poczuciem humoru. Większość badanych wskazała, że takie chwile w firmie dodają im energii do działania w dalszej części dnia i poprawiają relacje w zespole, co ułatwia współpracę. Radość w pracy ma również wpływ na motywację, efektywność i zaangażowanie, a także na zmniejszenie stresu i napięć, zatem widoczne są same plusy. Z kolei z badania „Wellbeing@Work Index” przeprowadzonego przez Well.hr wynika, że pracodawcy mają tego coraz większą świadomość i często podejmują działania mające pozytywny wpływ na atmosferę w pracy.
Dlatego też Pluxee wprowadziło nowe święto HR-owe Dzień Przyjemności w Pracy, obchodzone 14 lutego, jako alternatywa dla firmowych walentynek. Zachęca pracodawców i działy HR do podejmowania inicjatywy z zakresu wellbeingu i employee experience, z którego pracownicy czerpią radość, motywację i pozytywne emocje oraz które pomagają się integrować.
– W tym roku obchodzimy drugą edycję Dnia Przyjemności w Pluxee. To walentynkowe święto pracowników, podczas którego zwiększamy poziom endorfin i powodujemy, że ludzie się śmieją i są szczęśliwsi. Naszym celem jest integracja, budowanie pozytywnej kultury firmy, a tym samym wzmacnianie zaangażowania i wellbeingu. Jestem przekonany, że szczęście i radość sprawiają, że chce nam się bardziej i lepiej wspólnie osiąga cele – tłumaczy Arkadiusz Rochala. – W tym roku tematem przewodnim są Hawaje. Nauka tańca hula, robienie hawajskich naszyjników, gra w limbo i piłkarzyki, nurkowanie VR, ale też lody, egzotyczne koktajle, pizza i wiele różnego rodzaju gier i zabaw, dzięki którym nasi pracownicy mogą być ze sobą razem, integrować się i bawić. To również dzień bez spotkań biznesowych, skupiamy się na sobie i budowaniu relacji, o które trudniej podczas pracy zdalnej.
Pluxee co roku 14 lutego uruchamia też walentynkową pocztę doceniania. W tym roku podczas Dnia Przyjemności w Pracy krążyło w firmie ponad 400 kartek, w których anonimowo lub imiennie pracownicy przesyłali sobie pozytywny feedback, słowa wsparcia i docenienia. Z raportu „Siła doceniania” wynika, że docenianie jest dla pracowników istotne. Co ważne, nie może być ono tylko jednokierunkowe – od przełożonych do pracowników, ale też żeby wszyscy współpracownicy, niezależnie od tego, jakie zajmują stanowisko, umieli doceniać się nawzajem.
– W zeszłym roku, podczas pierwszej edycji Dnia Przyjemności, przed eventem zapytaliśmy pracowników o ich nastrój, samopoczucie psychiczne, fizyczne i integrację z zespołem. Tylko co drugi pracownik – 52 proc. – odpowiedział, że ogólnie czuje się dobrze lub bardzo dobrze. Po Dniu Przyjemności zrobiliśmy identyczne badanie i ku naszemu zadowoleniu ten wskaźnik bardzo się podniósł – do 74 proc. To ewidentny przykład, że inwestycja w ludzi, bycie razem, fun w pracy, przynoszą efekty – podkreśla dyrektor generalny Pluxee Polska.
Jak dodaje, to symboliczny dzień w całej strategii HR, ale w kontekście wielu wyzwań, rekordowo niskiego bezrobocia i rosnącego udziału pokolenia Z w rynku pracy takie nieoczywiste elementy mogą pomóc przyciągnąć i zatrzymać talenty.
– Dzień Przyjemności świetnie wpisuje się też w hasło Pluxee „przyjemności codzienności”. Pracownik, który jest obdarowany przez pracodawcę benefitem w postaci karty podarunkowej, sprawi sobie małą przyjemność czy też swoim bliskim. Te mikroelementy szczęścia przekładają się na jego wellbeing, motywację, ale też większe zaangażowanie w pracę – mówi Arkadiusz Rochala.
Jak podkreślają badania Well.hr, w obszarze docenienia widać największy wellbeing gap, czyli obszar niezaspokojonych potrzeb pracownika. Karty podarunkowe są jedną z najbardziej pożądanych przez pracowników form docenienia. Gratyfikacja finansowa jednak działa najlepiej w parze z docenieniem słownym na forum zespołu, firmy lub personalnie. Takie połączenie jest przy okazji skutecznym narzędziem motywacji dla liderów i szefów.
Czytaj także
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-06-05: Prof. Kołodko: Elon Musk stracił na roli doradcy Donalda Trumpa. Można mieć zastrzeżenia do rezultatów jego misji
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-30: Środowisko medyczne chce większych kar za napaść na pracowników ochrony zdrowia. Zjawisko agresji słownej i fizycznej się nasila
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.