Mówi: | Marcin Kwoka |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Mercedes-Benz Polska |
Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
Pod względem liczby rejestracji nowych aut osobowych 2024 rok był drugim najlepszym wynikiem w historii. To był sprzedażowo dobry rok także dla koncernu Mercedes-Benz. Na polskim rynku sprzedaż wyniosła 26,3 tys. samochodów osobowych, co oznacza 38-proc. wzrost w ciągu roku. Mercedes jest też wśród liderów dostaw aut elektrycznych. Ze względu na rosnącą popularność tego segmentu producent w tym roku wprowadzi na rynek nowość – w pełni elektryczny model CLA.
Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w 2024 roku do bazy CEPiK trafiło dokładnie 551 568 samochodów osobowych – o 76,5 tys. więcej niż przed rokiem, co oznacza wzrost o 16,1 proc. Tylko w 2019 roku zarejestrowano więcej pojazdów osobowych.
– W ubiegłym roku cała branża motoryzacyjna osiągnęła najlepsze wyniki od okresu przedpandemicznego. Przebiliśmy wynik z roku 2019 – mówi agencji Newseria Marcin Kwoka, dyrektor zarządzający Mercedes-Benz Polska. – Był to też bardzo dobry rok dla marki Mercedes-Benz. Udało się nam zrealizować aż 38-proc. wzrost sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku.
Koncern dostarczył ponad 26,3 tys. samochodów osobowych (bez Klasy V), co przekłada się na blisko 5-proc. udział w polskim rynku.
– Klienci najczęściej szukali samochodów typu SUV. Najpopularniejszym modelem ubiegłego roku był Mercedes-Benz GLC SUV, zaraz za nim uplasował się jego bardziej sportowy brat bliźniak, czyli Mercedes GLC SUV w wersji coupé. Na podium znalazła się też klasa E typu W214 – wymienia Marcin Kwoka.
Sprzedaż GLC SUV sięgnęła niemal 4 tys., co oznacza 77-proc. wzrost, a GLC Coupé – 3,1 tys. sztuk, czyli o 121 proc. więcej. Oba auta są bestsellerami w swoim segmencie. Nowa limuzyna klasy E zaliczyła doskonały debiut i osiągnęła 67-proc. wzrost liczby rejestracji – do ponad 2,1 tys. Dużą popularnością cieszy się czterodrzwiowe coupé CLA (ponad 2 tys. sztuk), także lider w swoim segmencie. W 2024 roku najwięcej nowych samochodów Mercedes-Benz zarejestrowano na Mazowszu, w Wielkopolsce oraz na Dolnym Śląsku.
– Dość jasno zarysowują się trendy konsumenckie. Wzrasta udział samochodów niskoemisyjnych, czyli samochodów stricte elektrycznych i samochodów z rozwiązaniem typu plug-in hybrid – zauważa dyrektor zarządzający Mercedes-Benz Polska.
Mercedes-Benz był w 2024 roku w Polsce liderem rejestracji zelektryfikowanych pojazdów z ponad 3,6 tys. sztuk, o 28 proc. więcej niż w 2023 roku. Na całym rynku wzrost sięgnął 3 proc. r/r. Koncern odpowiadał za blisko co ósmy pojazd z takim napędem rejestrowany w Polsce w 2024 roku. Wlicza się w to 1,5 tys. aut w pełni elektrycznych BEV (+25 proc., przy spadku całego rynku o 3 proc.) oraz 2,1 tys. hybryd plug-in PHEV (+31 proc., przy wzroście całego rynku o 13 proc.).
Samochody zelektryfikowane miały 14 proc. udziału w całkowitej liczbie rejestracji nowych mercedesów w Polsce. Trzy najchętniej wybierane modele w pełni elektryczne to EQA (471 szt., +63 proc.), EQB (306 szt., +101 proc.) oraz EQE SUV (266 szt., +50 proc.).
– W 2025 roku zamierzamy zwiększać udział samochodów niskoemisyjnych w naszym portfolio sprzedażowym. W tym roku wprowadzimy na rynek zupełnie nowy model, w pełni elektryczny model CLA i upatrujemy w tym modelu duże szanse na sprzedaż i wzrost udziału samochodów elektrycznych w naszym portfolio – zapowiada Marcin Kwoka.
W 2024 roku Mercedes-Benz osiągnął dwucyfrowe wzrosty sprzedaży praktycznie we wszystkich segmentach, koncentrując się przy tym na topowych modelach Top-End, które obejmują sportowe auta Mercedes-AMG, superluksusowe modele Mercedes-Maybach, Klasę S i EQS, GLS oraz Klasę G. Liczba ich rejestracji wyniosła ponad 4,1 tys. sztuk, co daje blisko 16-proc. udział w sprzedaży marki. Mercedes-Benz znajduje się wśród trzech najchętniej wybieranych producentów aut premium, zajął też ósme miejsce wśród najpopularniejszych marek nowych samochodów w Polsce.
– Jest jasno zarysowany trend, że to głównie przedsiębiorcy dokonują zakupów, czyli dominują zakupy instytucjonalne. Zakupy osób prywatnych dla marki Mercedes-Benz to zawsze są zakupy mniejszościowe, ale to też wskazuje trendy dla całego rynku – podkreśla ekspert.
Z danych PZPM wynika, że na rynku wciąż dominują rejestracje do klienta instytucjonalnego, ale rosną one ponad trzy razy wolniej niż rejestracje do klienta indywidualnego.
Czytaj także
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2025-03-03: Drony coraz częściej wykorzystywane w akcjach ratowniczych. Państwowa Straż Pożarna tworzy grupy dronowe w całej Polsce
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-03-03: Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.
Robotyka i SI
Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.
Sport
Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.